Ekaluokkalaisen piti viedä lahja kouluun joulukalenteriin. Ei vienyt, ei saa avata kalenteria.
Näin kertoi siis mieheni ekaluokkalainen lapsi tänään meille tullessaan.
Koulussa oltiin yhdessä askarreltu joulukalenteri, johon jokainen lapsi toisi pienen yllätyksen (esim. kynän tai kumin oli opettaja sanonut) ja sitten kukin saisi vuorotellen kalenteria avata. Lapsen äiti oli sanonut, että mitään ei osteta eikä ostettu. Ja nyt lapsi ei saa avata kalenteria. Ei tällainen oikeasti voi olla totta??!!
Mies soittaa heti maanantaina opettajalla ja kysyy asiasta (ellei tytön äiti kerro asiasta, mies laittoi jo viestin, muttei ole vastannut) ja lapselle ostetaan lahja, jonka saa viedä sinne kouluun.
On kyllä niin paha mieli asiasta tytön puolesta. :(
Kommentit (80)
Ja missään ei mun mielestä sanottu, että lahjan olisi tarvinnut maksaa välttämättä yhtään mitään.
Annatte lapselle jotain mukaan nyt kun on teillä, eihän lapsen siitä tarvitse äidilleen kertoa. Varmasti pääsee vielä mukaan joulukalenteriin.
kusipäisten vanhempien takia. Näitä vanhempia kun löytyy joka luokasta. Ajatteleeko opettaja, että vuodesta toiseen sama/samat oppilaat saavat kokea nöyryytyksen joulun tienoilla, kun vanhempia ei vain kiinnosta sitä euroa antaa lapselle? Onko se oikeasti jonkun mielestä oikeaa kasvatusta? Lapsi ei ole syypää ikäviin vanhempiinsa eikä koulu saisi koskaan laittaa lapsia eriarvoiseen asemaan. Siksipä kivan idean keksiessään opettajalla pitää olla ns. varalahja. Ehkä joku ylimääräinen kynä tai kumi, tarra tms. Mielestäni parhaat lahjat olisivat itsetehtyjä esim. runo ja koristeena pieni piirros. Kyllä tuossa ope on laittanut lapset eriarvoiseen asemaan ja vielä vähän lisänä nöyryyttänyt tätä yhtä lasta. Olkoonkin vain, että idea oli ihan kiva! Ei se ope mene konkurssiin, vaikka yhden lahjan vuosittain hankkisi itsekin joulukalenteriin. Mutta jos menee, niin sitten reiluuden nimissä menevät kaikki muutkin. Maksuttomat lahjat kehiin sen jälkeen! T. Ope itsekin, joka askartelee oppilailleen joulukortit ja tarjoaa joulusuklaat joka vuosi eikä ole konkurssissa
onneksi taallaisiakin opettajia loytyy. Ja tosiaan, lapsen aidissakin on vikaa, mutta koulu ei saisi rangaista lasta viela lisaa siita, etta hanella on v-mainen aiti... Siina on jo rangaistusta ihan kylliksi.
Pitää siis ostaa joku euron muovikrääsä (vaikka optettaja toivoikin jotain teoriassa käytännöllistä)? Ette lapsi vaan pety ja surustu?
Mitä jos sillä äidillä todella oli jokin syy sille, ettei lahjaa tipu? Jokin muukin siis, kuin pihiys tai olutpullo?
Vaikka täälläkin jo esiin tuotu peruskoulun ilmaisuus? Tai koki joulukalenterin huonoksi? Aloitaja ei kertonut kyllä mistään tällaisesta, eikä varmaan tiedäkkään, mutta ulkopuolisen silminhän on mahdollista epäillä vaikka sitä, ettei kyseinen perhe vietä joulua - ei siis kalenteriperinteitäkään.
Luulisi kyllä, että tuon hintaisen lahjan voi lapsi itsekin ostaa - lapseltakin löytyy se euro, ja kyllä varmasti joskus pääsee kaupoille. Tai olisi voinut katsoa sen kotikrääsän seasta jotain, minkä voi antaa. Tai tehdä jotain itse.
Opettaja olisi kyllä voinut keksiä jotain muuta, jotain itse tehtyä. Minusta huomattavasti parempi, ja opettavampi, kuin joku euron kynä (parempi tosin sekin, kuin vaikka viiden euron lahja jne).
sen lahjan tarvitse olla uusi. Ehkä lapsi löytäisi omista tavaroistaan jonkin kivan pienen jutun. Tässähän on kyse siitä, että oppii myös antamaan eikä aina vain vaatimaan itselleen.
Itse olisin kyllä järjestänyt tällekin lapselle jonkun yllärin. Olen muutenkin aina itse järkännyt joulukalenterin lapsille. Yhtenä vuonna kysyin vanhemmilta sopiiko, että luokan pikkujouluun jokainen tuo pienen lahjan, jotka sitten jaetaan kaikille. Kaikille perheille sopi ja kaikki myös toivat (olin tosin varannut yhden ylimääräisen siltä varalta, että joku olisi unohtanut). Lasten ei pitäisi luokassa julkisesti joutua kärsimään aikuisten typeryydestä tai unohduksista.
jolloin jokainen saa myös avata, mutta MITEN joku ÄITI tai OPETTAJA voi antaa tuollaista tapahtua?!?! Lapsi tuossa nyt kärsii. :(
ap
tässä on kyse siitä, että et osaa suhtautua tyttäresi pettymykseen etkä varsinkaan myöntää omaa osuuttasi asiassa. Muiden vika kaikki. Hyvä asenne.Mutta hei - toivotaan että jatkossa saatte silotettua tytön elämäntaipaleen sellaiseksi, ettei tule lapsuudessa enää pettymyksiä! Sehän olisi ikävää, jos pettymyksiä vielä tulisi.
jolloin jokainen saa myös avata, mutta MITEN joku ÄITI tai OPETTAJA voi antaa tuollaista tapahtua?!?! Lapsi tuossa nyt kärsii. :( ap
noinhan se menee. Tuo kalenterijuttu on varmaan lapsen ongelmista pienin. Et taida sinäkään olla mikään ruudinkeksijä kun et tajua. Olisithan sinäkin voinut sen kynän ostaa tai isä.
Ja miksei isä saa omia tiedotteita koululta? Meidän koulussa ei ole mikään ongelma lähettää tiedotteita tuplana niille, jotka sitä pyytävät. Oletteko pyytäneet?
... ovat muutenkin ihan epätasa-arvoisia joka tapauksessa, jos kuka tahansa saa tuoda mitä tahansa. Noloimmassa tapauksessa lapsi vetää sieltä luukusta itse tuomansa lahjan, että onpa tosi yllätys... Jos lahjat eivät ole edes samaa laatua ja tasoa keskenään, niin onpa reilua, jos joku on itse tuonut hienomman lahjan kuin mitä saa sieltä.
Mieluummin pyytää vaikka jokaista tuomaan kouluun euron kolikon, jolla opettaja ostaa tasapuoliset yllärit.
ei meillä ainakaan mitään tiedotteita jaella jostain pikkuisista kalenterilahjoista lapset osaavat ne itsekkin hoitaa.
Niin meidänkin piti ostaa jotain 80 luvulla joulukalenteriin. Ja oli pakollista meidän luokassa tai jos olisi kieltäytynyt niin aivan tavatonta ei voi ymmärtää syrjäytynyt perhe jne. Sitten siitä oudosta tavarasta piti olla onnellinen. Ja ei ne olis halunnu käyttää rahaa siihen joulun alla.
J-lauta jopa siis lapsissa on näitä lokkeilijoita. Kaikki vihaan niitä kuten myös tinkaajia.
Vierailija wrote:
J-lauta jopa siis lapsissa on näitä lokkeilijoita. Kaikki vihaan niitä kuten myös tinkaajia.
No, tämän aloituksen lapsi lienee jo täysi-ikäinen.
Mitään opetusvelvollisuuden lisäksi ei koskaan saisi koulussa järjestää, varsinkaan sellaista, mihin lasten perheen pitäisi jollain tavalla osallistua. AINA siitä alkaa joku kamala moukuna, miten kaikille ei ole ja toisilla ei ole ja kenelläkään muullakaan ei saa olla.
Pääsevät opettajat ja lasten perheet vähemmällä pahalla mielellä.
Siis sinun miehelläsi on ekaluokkalainen lapsi? Toisin sanoen lapsi on joskus vain 7 vuotta sitten syntynyt. Oletko itse joku kodinrikkoja?
Siinä sitä on ollut sille tytölle joululahjaa moneksi vuodeksi!
Vierailija wrote:
ope ideoinut kalenterin, jonne lapset tuovat lahjat. Meidän koulussamme joka luokassa on joulukalenteri ja opettajat itse ovat ostaneet omilla rahoillaan sinne jutut. Mutta jos tuollainen kalenteri nyt on, olisi siitä pitänyt infota vanhempia selkeästi. Periaate on toki oikea eli jos tuo lahjan, sellaisen myös saa. Ja päinvastoin.
ja oikeasti tuohon kalenteriin on varmasti lupa ostaa lahja vaikka alle eurolla, joten en ymmärrä näitä kommentteja, että "vaaditaan maksamaan lahjasta". Jos ap ei kerran asialle mitään mahda, niin miksi ottaa murhetta?
Mietipä sitä. Asialle yritän jotain tehdä, en voi opettajalla nyt soittaa, maanantaina mies soittaa ja toivottavasti asia saadaan selvitettyä. Mutta se ei muuta sitä, että tytölle on tullut todella paha mieli.
ap
Käänny sen puoleen, jonka syy tapahtuma on: tytön äidin. Opettajan tehtävä ei ole paikata eikä siloitella vanhempien laiminlyöntejä. Saattaisi muutenkin olla hyvä luoda tähän äitiin asiallinen mutta ei hyökkäävä suhde. Voisi vaikuttaa myös tytön parempaan kohteluun.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ope ideoinut kalenterin, jonne lapset tuovat lahjat. Meidän koulussamme joka luokassa on joulukalenteri ja opettajat itse ovat ostaneet omilla rahoillaan sinne jutut. Mutta jos tuollainen kalenteri nyt on, olisi siitä pitänyt infota vanhempia selkeästi. Periaate on toki oikea eli jos tuo lahjan, sellaisen myös saa. Ja päinvastoin.
ja oikeasti tuohon kalenteriin on varmasti lupa ostaa lahja vaikka alle eurolla, joten en ymmärrä näitä kommentteja, että "vaaditaan maksamaan lahjasta". Jos ap ei kerran asialle mitään mahda, niin miksi ottaa murhetta?
Mietipä sitä. Asialle yritän jotain tehdä, en voi opettajalla nyt soittaa, maanantaina mies soittaa ja toivottavasti asia saadaan selvitettyä. Mutta se ei muuta sitä, että tytölle on tullut todella paha mieli.
ap
<
Meinaatko että parikymppisen "lapsen" äiti alkaa vielä selvitellä tätä asiaa?
Koulusta on sanottu, että info tulee lapsen kotiin ja äidin vastuulla sitten ilmoittaa isälle, jos jotain on.
ap