Kuinka paljon kuulustelette lasta koetta varten kun lapsi kuudesluokkalainen?
Jätättekö kokeeseen opiskelun lapsen omille harteille vai patistattetko lukemaan ja kuulustelette koealueen?
Kommentit (6)
mutta riippuu varmasti taidoista ja viitsimisestä. Nyt alemmilla luokilla ollaan selvästi höveleitä, mutta silti arvosanat on kiitettäviä. Ei silti ole välttämättä hyvä tulevaisuutta ajatellen. Pitäisi opettaa myös siihen, että pitää lukea ja tehdä töitä menestyksen eteen.
En tiedä kyettäisiinkö siihen, mutta toivoisin meidän patistelevan, jos olisi aihetta. Muissa asioissa, esim. puheterapiassa ollaan näytetty se huonompi esimerkki :(
Esikoinen alkoi kovasti jo pyristellä äidin juttuja vastaan tuossa 5.-6. luokalla ja häntä kyllä patistin lukemaan ja pyydettäessä kuulustelin, mutta en väkisin. Lapsi hoiti koulun mallikkaasti.
Nyt toinen lapsi on kutosella ja on luonteeltaan sellainen, että lusmuilee aina kun pystyy. Vitosen keväällä tuli jokunen rimanalitus kokeista ja läksyjä alkoi jäädä tekemättä. Siksi olen nyt koko kutosluokan syksyn patistanut koelukuihin ja kuulustellut jokaiseen kokeeseen. Syksy on mennyt upeasti koulussa ja olen kehunut lasta kovasti. Myös opettajalta on tullut kehuja. Sitäpaitsi tuntuu, että lapsi tykkää siitä, kun häntä avustetaan kuulustelemalla. Saapahan keskimmäinen ja muuten niin helppo lapsi vähän ekstra-aikaa! :)
Mutta lapset ovat tässäkin asiassa kovin yksilöllisiä. Toiset lapset tarvitsevat enemmän valvontaa (tai apua) kuin toiset. Minusta ei ole hyvä antaa lapselle vielä liikaa vastuuta, jos näyttää siltä, että hän ei ehkä osaa sitä ottaa. Tilanne on eri, jos lapsi itse haluaa ottaa vastuun itselleen ja osaa sen myös kantaa.
tiedän kokeista yleensä vasta siinä vaiheessa, kun ne tuodaan kotiin nähtäväksi. Kyseessä 5. ja 6. luokkalaiset pojat.
Sitten kun kyselen, edellytän että koealue on osattava. Jos jotain ei osaa, se kohta on opeteltava uudelleen. ja kyselen vielä uudelleen. Koulumenestys on tietenkin hyvä, mutta se on tärkeääkin että on, sillä nyky-yhteiskunnassa kilpailu on kovaa.
ellei pyydä, useimpiin kokeisiin ei tarvi edes lukea kun on aina tehnyt läksyt. Hoitaa koulunsa tunnollisesti ja saa yleensä ysejä ja kymppejä kaikista kokeista (poika). Lisäksi ammattiin tähtäävä harrastus johon panostaa.
Olen kuitenkin kiinnostunut lapsen elämästä ja hän kertoo kaikenlaisetkin pikkujutukin päivän varrelta. Sillä on tosi iso merkitys. Jos joku koe menee joskus huonommin, siitä ei tehdä numeroa. Ei tarvi vetää itseään piippuun jo ala-asteella.
Opettaja on aika vaativa, meidän yläasteikäiselläkin on rennompaa.
Kokeista muuten ilmoitetaan myös Wilmassa.
Jätän, lapseni ei ole mikään vauva.