Uusperhekuvioista ja joululahjoista kysymys!
On pariskunta Matti ja Maija. Heillä ei ole yhteisiä lapsia, mutta Matilla on edellisestä liitosta 3 lasta.
Mitä mieltä olette, "pitääkö" Maijan äidin ostaa näille Matin lapsille joululahjat? Entä Maijan siskot? Maijalla ei siis ole omia lapsia.
Kommentit (13)
Saa antaa lahjoja jos itse haluaa.
Esim. minä lapseton lahjon mieheni "aikuisenkin" (opiskelija) lapsen. Jopa paremmin kuin mieheni itse, koska ei hän tiedä mitä 22v tyttö tarvitsee ja haluaa. (Yleensä autan sitten miestä aatonaattona kun lahjaa ei vieläkään ole)
Äitini kutoo samaiselle tytölle sukkia, mistä sekä lahjan antaja että saaja tulevat onnellisiksi.
Jos ulkomailla oleva sisareni tulee jouluksi tänne, hän tuo usein esimerkiksi ruokalahjoja myös mieheni tyttärelle. Ei kuitenkaan ole mikään pakko vaan jos sattuu jotain sopivaa huomaamaan esim lentokentällä.
mielestä ei tarvitse, itse asiassa on jopa kiusallista, kun sukulaiseni kuitenkin ostavat heille lahjoja.
aina joulu- ja synttärilahjat, kuuluuhan hän meidän perheeseen. Sisaruksia minulla ei ole.
Saa kuitenkin tottakai ostaa jos haluaa.
Ja tämä koskee sekä äitiä että siskoja.
onhan niillä lapsilla omat isovanhemmat. Sitten jos Maijan äidillä on läheinen suhde näihin lapsiin, sitten varmaan luontevaa ostaa lahjojakin. Mitään velvollisuutta ei minusta ole.
Maija voi jollain pienellä muistaa, mutta ei ne lapset kuulu Maijan sukulaisille pennin vertaa.
äitinsä ja siskojensa on ostettava Matin lapsille joululahjoja, koska ostaahan hänkin siskojensa lapsille...
äitiin ja isään niin ei. Mutta toisaalta jos Maijan siskoista ja äidistä on tullut jotenkin erityisen läheiset ko lapsille niin mukavaahan se varmasti olisi. Ei muuten tarpeellista. Jos lapset saavat riittävän määrän lahjoja niin mitä väliä sillä mistä ne tulevat?
Mutta on kiva jos haluavat lahjat antaa. Osoittaa lämmintä hyväksyntää sille, että Maijan perhe on nyt Matti, ja Matin lapsetkin kuuluvat perheeseen vaikkeivät Maijan vastuulla olekaan.
Meidän perheessämme on näitä "Matin lapsia" ja "Maijan lapsia" ja vielä Matin ja Maijan yhteinenkin lapsi. Matin äiti (ja jopa Matin ex-vaimo, eli osan lapsista äiti) antaa aina jotain myös Maijan lapselle, vaikkei ole hänelle sukua. Maijan äiti ei kuitenkaan ole osoittanut mitään kiinnostusta Matin lapsia kohtaan, ja antaa lahjat ja muutenkin huomioi vain omat biologiset jälkeläisensä (eli Maijan lapset ja yhteisen lapsen).
Kyllä siitä tulee vähän kolkko fiilis, kun vertaa Matin äitiin.
että lapset eivät asu Matin ja Maijan luona, ovat siellä n. pari kertaa kuukaudessa. Maijan äidille ja siskoille nämä lapset eivät ole mitenkään läheisiä, eivätkä ole pahemmin tekemisissä. Matin vanhemmilla on hyvät välit lapsiin, ja ostavat heille kyllä lahjoja.
ihan samoin, kuin Matin exän pitää ostaa Maijan äidille lahja. Maijan äiti on nyt uusi isoäiti.
Joo, kyllä minä luulen, että kyse ei ole niinkään joululahjoista, joita nämä lapset eivät vierailta ihmisiltä tarvitse, vaan Maijan tarpeesta tuntea, että hänen oma sukunsa hyväksyy nämä lapset ja Maijan elämäntilanteen.
Minusta ainoat joiden voi olettaa Matin lapsi jotenkin muistavan on Matti, Matin vanhemmat ja Matin sisarukset. (Ja tietenkin joissain perheissä on sovittu ettei kukaan osta kenenkään lapsille mitään jne. mikä ok, mutta noin jos lahjoja tapana ostaa) Ja myös sen Maijan olettaisin jotain lapsille ostavan/osallistuvat Matin ostamiin lahjoihin jollakin tapaa.
Mutta kenelläkään muulla ei ole mitään velvollisuuksia ostaa. Ja tämä voi olla aika iso taloudellinenkin juttu, jos esim. pienituloinen eläkeläinen jolla omia lapsenlapsia 3kpl ja sitten lapsiensa kumppanien uusista suhteista 6kpl lapsia niin moni varmasti sijoittaa ne rajalliset eurot mielummin noille kolmelle "oikealle" lapsenlapselle sen sijaan että jakaa sen joulurahansa lisäksi kuudelle "uusiolapsenlapselle" (joiden olettaa saavan omilta mummoiltaan myös lahjoja)
Toki on ihan fiksua ostaa vaikka suklaarasia tmv. lapsille, ihan siis vaikka euron juttu tyyliin joulupukin mallinen suklaakoriste Lidlistä tmv. ja se nätisti sellofaaniin tmv. =kiva muistaminen mutta rahaa ei mene "turhaan".