Purkkiruoka vastaan itsetehty....
Olen aloittelemassa vauvalle kiinteitä ruokia joten mieltäni askarruttaa kumpaa alan lapselle syöttämään....Joten kertokaa te ja tahtoisin tietenkin kuulla myös perusteluita niin puolesta kuin vastaan...Kiitos jo etukäteen :)
Kommentit (27)
ja tehdään ne aina nimenomaan niin, että jokainen ainesosa keitetään/kypsennetään ja pakastetaan erikseen, joten vaihtoehtoja on oikeasti aivan hirmuisesti.
Jos pakkaseen valmistaa paria eri kalaa, nautaa, possua ja broileria ja sit kaikki mahdolliset kasvissoseet, niin siitähän niitä on sitten helppo valita erilaisia komboja. Me pakastetaan kans kaikki suuriin jääpalamuotteihin ja kun ne on jäätyneet tönköks, niin siirretään pakasterasioihin ja sieltä sit haetaan nökkönen sitä ja toinen tätä. Vauva on tykännyt hurjasti!
Matkoilla on joskus annettu kaupan soseita ja nekin on vauvalle käyneet ihan hyvin. Ilmeisesti saatiin kaikkiruokainen vauva, joten hyvin menee mikä vaan.
Se vaan on huomattu tuosta rakenteesta, että kun jo alussa alettiin antaan itsetehtyjä soseita, niin vauva syö nykyään tosi hyvin isompiakin kokkareita. Ihan alkuun kuvittelin vauvan vaativan hienoa sosetta ja paseerasin kaikki kasvikset... Sitten hokasin, että hyvin nuo menee survotut ja muussatutkin, niinkuin blenderillä ajetut.
Kaveri antaa samanikäiselle vauvalleen vain kaupan soseita ja se sihtikurkku ei sitten mitään suurempia palasia syökään. Ehkä olisi auttanut, jos ruoka olisi alunperinkin ollut kökköisempää - mut sit taas ehkä ei.
Ja kuinka syvällä pää voi olla puskassa, jos ei ymmärrä torjunta-ainejäämien väistämättä vaikuttavan ihmiseen....
Purkkiruoka ei todellakaan ole steriiliä, steriiliä ruokaa ei kaupasta löydy. Siinä vaiheessa kun vauva syö kiinteitä hän syö VÄHINTÄÄNKIN nyrkkejään jotka on kaikkea muuta kuin steriilejä.
Meillä ryömimisen ensimmäiset kohteet aikoinaan olivat A) matonkulma jota oli ihana imeskellä b) kengät, ihan samasta syystä.
Luomusta on viimeaikoina ollut puhetta enemmän kuin tarpeeksi, eli höynäytetty on..
Kohta ne on kuitenkin kuralammikossa ja mättää lapiolla hiekkaa suuhunsa... Muutama vuosi niin ne lipittää energiajuomaa Mäkkärin nurkalla :DDD
on näköjään ainakin yksi, kun otti puheeksi tuon mikrobiasian. Purkkiruoat siis kuumennetaan niin korkeisiin lämpötiloihin, että ovat "kuollutta ruokaa". Ensimmäinen elinvuosi on tärkeää aikaa vastustuskyvyn muodostumiselle ja osoitettu allergioiden, astman, diabeteksen yms olevan yhteydessä purkkiruokintaan. Se on TÄYSSÄILYKE! Liharuoatkin säilyvät ties kuinka kauan, ei ole ihmisen ruokaa. Vitamiineja pakko lisätä jälkikäteen purkkeihin kun kuumennuksessa kaikki kuolevat. Ja kannattaa niitä itsekin maistaa, kamalan makuisia ovat. Lisäksi lähes puolet on vettä, lukekaapa tuoteseloste. Liharuoista ei myöskään käys ilmi onko liha suomalaista ja mitä ruhon osaa. Joutsenmerkkiä kun saa käyttää kun 51 pros on suomalaista. Itsetehty on maukkaampaa, halvempaa, helppoa (syövätkö täällä kaikki itsekin eineitä kun eivät jaksa lapsille ruokaa tehdä), myös mukaanotettavaa ja terveellistä. Ruokia on kiva maustaa esim yrteillä. Netti on täynnä kivoja ohjeita jos ei meinaa keksiä. Elättämällä lapsen täyssäilykkeillä elämänalkutaipaleella tekee hänelle karhunpalveluksen. Ota asioista enemmän selvää ja tee sitten vasta päätös. Tee isoja eriä pakkaseen, käytä apuna alkuvaiheessa jääpalamuotteja. Hedelmäsoseissa on ehkä halpa kilohinta, mutta ovatkin suureksi osaksi vettä. Kerää marjoja jos jaksat tai osta torilta, puolukat, mustikat ja manssut ovat meidän vauvan herkkua!
meillä oli sitten varmaan ihan surkee vehje millä soosseja tein. Muutenkin se oli aika tuhertamista niin syötin suosiolla purkkiruokaa ensimmäiset kuukaudet, kun muutenkin vielä vasta maisteltiin, ja lapsikin oli nirso kun mikä...
Ehdottomasti haluan tehdä itse, mun mielestä varsinkin esikoisten äideiltä on laiskuutta jos ei muka "ehdi" tehdä soseita itse. Oikeasti, kauanko menee keittää porkkana ja soseuttaa se ;) Mun mielestä pitäisi sen verran ajatella maalaisjärjellä että tottakai omatekemät ruoat on aina parempia vaihtoehtoja kuin purkit jotka säilyvät jopa vuoden! Miettikää nyt vähän... Vai tekisikö itse mieli syödä herkullista ulkomaista lihaa joka on ollut purkissa kuukausikaupalla... :D
itse tein ihan alkuun pakastimeen jääpalapussiin eri soseita. Tehosekoittimella sai todella sileäksi. Sai ensimaisteluiksi aina palan kerrallaan. Niitä oli myös helppo sekoittaa perunan sekaan. Jauhoin alkuun myös pari desiä kaurahiutaleita ja niistä sai helposti tehtyä sileän puuron. Nyt hurautan puolivuotiaalle sauvasekoittimella jos on riisiä tai makaronia, mutta kasvikset muussaan muuten haarukalla.
Meillä sai alkuun myös kaupansoseita noiden makuannosten rinnalla. Yhdistelen myös välillä kaupan kukkakaalisosetta joihinkin itsetehtyihin.
Hedelmäsoseita ostan kaupasta. Ei siitä huonoa omaatuntoa kannata potea jos kaupan soseita syöttää. Meillä esikoinen ei suostunut syömään kaupan soseita kuin 8-kuiseksi. Sen alkoi syödä itse paloja ja opettelemaan jogurtin ja puuron syöntiä lusikalla. Oppi todella nopeasti syömään lusikalla itse. Tämä kuopus taas tuntuu olevan aikamoinen sihtikurkku. Itse kokeilemalla huomaat, kuinka karkeaa lapses suostuu syömään.
Tykkään välillä itsekin syödä soseita, joita teen vauvalle. Ihmeen maukkaita niistä tulee, vaikkei mausteita ja suolaa käytä!
Purkkiruoka ei todellakaan ole steriiliä, steriiliä ruokaa ei kaupasta löydy. Siinä vaiheessa kun vauva syö kiinteitä hän syö VÄHINTÄÄNKIN nyrkkejään jotka on kaikkea muuta kuin steriilejä.
Meillä ryömimisen ensimmäiset kohteet aikoinaan olivat A) matonkulma jota oli ihana imeskellä b) kengät, ihan samasta syystä.
Luomusta on viimeaikoina ollut puhetta enemmän kuin tarpeeksi, eli höynäytetty on..
Kohta ne on kuitenkin kuralammikossa ja mättää lapiolla hiekkaa suuhunsa... Muutama vuosi niin ne lipittää energiajuomaa Mäkkärin nurkalla :DDD