Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäily PCO:sta - miten saada varmuus?

09.11.2005 |

Kirjoittelin aiemmin iho-ongelmista ja avuliaiden palstalaisten välittämien vinkkien kautta epäilyni heräsi mahdollisesta PCO:sta.

Taustalla siis kaksi perättäistä keskenmenoa (rv6 ja 12), kaksi onnistunutta raskautta. Jälkimmäisen raskauden ainoa oire - akne - on keskenmenon jälkeen jatkanut kukintaansa. Ylipainoa on ja sokerisairauksien taipumusta suvussa. Kierto tuppaa olemaan pitkän sorttinen.

Kannattaisiko hakea varmuus mahdollisen PCO:n olemassaolosta ennen uuden raskauden yrittämistä (ettei taas menisi " suotta" kesken)? Mihin hakeutua selvittelyihin? Terkkariin, neuvolaan, yksityiselle? Vai vieläkö odottaa (yritystä maaliskuusta lähtien)? Miten PCO todetaan eli mitä tutkimuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yritystä ei ole vielä vuotta ja aikaisempia lapsia on, ei julkinen puoli ole ehkä hirveän kiinnostunut hoitamaan teitä. Toisaalta, se riippuu ihan paikasta ja lekurista, joten aina voi yrittää.

Yksityisellä gynellä käynti riittää ja gyne näkee ultralla, onko munasarjat rakkulaiset. Usein otetaan sitten muutama verikoe vielä selvittämään pco:n astetta. Itse aloittaisin varmasti yksityisen gynen vastaanotolta.

Vierailija
2/4 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lopettanut pillerit alle vuoden sisällä, niin munarakkulat voivat olla vielä normaalin näköisiä. Tämän vuoksi oma PCO:ni diagnosointi myöhästyi 2 vuotta!

PCO:n oireet voivat olla moninaiset, itselläni pitkää kiertoa, hirstutismia, ja vähän huonon ihon poikasta (vaikka teininä ei finnin finniä). Muistan ovuloineeni vielä 25 vuotiaana, nyt luomuovulaatio harvinaista herkkua.

Olen hyvin hoikka, mutta kun rasvaa kertyy, niin keskikroppaan.

Tosta keskenmenosta tuli mieleen, että joillakin oma keltarauhasen toiminta ei riitä ylläpitämään raskautta, ja niille voidaankin määrätä lugeja. Itselläni tuli km juuri sellaisella kierrolla, etten ottanut lugeja, mutta oliko se sen syy, en tiedä.

Joka tapauksessa olen huomannut iän vaikeuttavan pco:ta, en tiedä mikä tilanne oikeasti olisi. Itse olen 33-v ja toivon mukaan toistaiseksi lapseton.

Mielestäni kannattaa tarkastuttaa tilanne.

T. kurnau

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ultrattiin munasarjat keskenmenon jälkeen kesäkuussa -04 eikä löytyny monirakkulaisuutta. Helmikuussa -05 luettuani Terveyslehdestä PCO:sta varasin saman tien ajan yksityiselle, joka ultras ja löysi PCO:n.

Eli tosiaan sillä ultralla se selviää.

Vierailija
4/4 |
11.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

FSH ja LH pitäisi olla 1:1 (mulla ne esim ovat 1:3 joka on selkeä PCO) Lisäksi kannattaa pyytää että ottavat testosteronin. Itse pyysin KAIKKI mahdolliset jotka pitäisi ottaa esim. estradiolin joka oli sitten alarajan kohdalla sekin. Sokerit halusin myös otattaa koska monella pcolaisella on sitten edessä aikuisiän diabetes jos sokrut on jo nyt pielessä.

Jos sun lääkrisi ei tiedä mitä verikokeita pitäisi ottaa ja minä kierron päivänä niin suosittelen lämpimästi lääkärin vaihtoa. Jos olet Hesasta/lähettyviltä niin yksi pco:hon erikoistunut lääkäri on Tarja Olkinuora. Netistä varmaan löytyy hakusanalla " Tarja Olkinuora" paikat jossa hän pitää vastaanottoa ainakin muistaakseni Felicitaksella hän on töissä.