voiko jonkun oma mummi olla näin paska?
Meillä on ristiäiset 20.11, ja mummini kieltäytyy tulemasta niihin koska en aijo kutsua äitini veljeä ristiäisiin, koska ei voida kutsua isäni tai mieheni vanhempien sisarruksiakaan, kun vieraita olisi melkeen sata. Hän siis ei tajua että vain lähisuku ja meille rakkaat ihmiset, emme muutenkaan ole ollet tekemisissä äitini veljen kanssa koska he ovat olleet riidoissa pitkän ajan ja vasta nyt sopineet, mutta mitä se meihin vaikuttaa.. Ja tämä on mummini ensimmäinen lapsen, lapsen lapsi mutta ei tietenkään ole pakko tulla.. en halua olla hänen kanssaan enään missään tekemisissä....
Kommentit (15)
sitä että haluatte vain teille läheisimmät ristiäisiin. Ainakin omasta mielestäni ristiäiset on juuri sellainen juhla johon tosiaan pyydetään vain ne läheisimmät ihmiset joiden kanssa itse on tekemisissä ja joiden kanssa myös lapsen soisi olla tekemisissä enemmän. Ei tuossa tilanteessa oikein voi muuta tehdä kuin yrittää saada toinen ymmärtämään juhlan luonne. Kyse ei kuitenkaan ole mistään pohjalaasista häistä joihin tulee koko kylä ;-)
En osaa antaa mitään pätevämpää neuvoa, mutta itse antaisin asian olla. Ei kukaan voi kiristämällä pakottaa pyytämään ihmisiä oman lapsensa ristiäisiin, tilaisuuden soisi olevan pieni ja intiimi juhla jo senkin vuoksi, että päivänsankari on pieni vielä. Itse olen pahoillani, että oma mummoni ja vaarini eivät tulleet ristiäisiin, vaikka ovat hyvässä kunnossa ja matkaa oli 200 km vähemmän kuin mieheni 87-vuotiaalla sairaammalla mummolla joka tuli paikalle :-) Toivottavasti saatte asian sovittua.
Kaisu
oikeassa, kannattaa asian antaa olla, jospa hän vielä muuttaa mielensä! Ja ei kai tässä kannata itse ruveta vastaan kiukuttelemaan.. Kiitos vastauksesta!
Mun äiti oli etukäteen ilmoittanut, keitä kutsutaan hänen omiin hautajaisiinsa. Hän oli siis pitkään vakavasti sairas. Kutsuttavia oli minä mukaanlukien viisi.
Mutta mummi, joka siis oli myös kutsuttu, päätti kutsua myös veljensä! Ymmärrät varmasti, että tuon kokoisissa hautajaisissa kukaan ei voi olla " huomaamatta" läsnä. Mummilla oli toki kaikenlaisia tarinoita siitä, kuinka tärkeä tämä hänen veljensä on äidilleni ollut. Ja kuinka äitini on VAHINGOSSA UNOHTANUT mainita hänet. Ai vuosia sairastaessaan ja omia hautajaisia suunnitelleessaan??
No, äidiltä ei silloin tietenkään voinut enää kysyä. Minä ilmoitin, että äitini tahto on ollut mikä on - minä en voi enkä halua sitä muuttaa. Mutta jos joku tulee hautajaisiin kutsumatta, niin en minä mitään kohtausta järjestä - kenenkään hautajaisissa. Näissä hautajaisissa tämä mummi sai siis tahtonsa läpi ja toi veljensä " kutsumattomana vieraana" paikalle.
Hautajaisilla ja kastejuhlilla on eroa. Mutta jostain syystä jotkut käyttävät valtaansa väärin oli juhlat mitkä hyvänsä.
tilaisuus, johon kutsutaan lähisuku/lähimmät ystävät. Itse en ainakaan olisi edes jaksanut pienen vauvan hoidon ohella organisoida mitään suuria juhlia. Kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää, että jotenkin sitä vieraiden määrää on rajattava, eikä siitä pitäisi kenenkään loukkaantua. Mutta eihän se aina näin mene...
joka aikanaan alkoi kutsua äitini serkkuja!!!! meidän häihimme! Se oli kanssa vähän sellainen tilanne, että huh huh. Mummuni oli kyllä monella tapaa originelli ja erikoinen persoona monella tapaa. Aivan ihana ihminen muuten, mutta hän kyllä sekaantui asioihin, joista olisi ollut parempi pysyä erossa.
Eli mummosi ei tietenkään voi päättää keitä kutsutte. Meillä ainakin lapsen ristiäisissä oli vain vanhemmat, sisarukset perheineen ja kummit. Se on varmaan aika tavallinen kaava. Tuohon lisätään tietysti aina isovanhemmat, jos he ovat vielä elossa, mutta harvoin muita. Häät ovat isomman skaalan juhla. Ristiäiset ovat aina aika intiimejä tapahtumia.
tuli mieleen meidän häät jotka oli viime vuonna johon mummini kutsui puoli sukuaan lapista, joita minä saatisitten mieheni olimme edes tavanneet.. Sillon oli tosiaankin sellanen olo etä huh,huh mitä touhua...
henkilöitä, eivät hänen, johon sitten kutsutaan hänen läheisiään. Hän ilmeisesti käsittää lähipiiriin siksi, joka on hänen itsensä.
Tuliko tosiaan nämä sukulaiset häihin, jotka olivat saaneet mummilta kutsun? En minä ainakaan tulis, ellei hääpari olisi minua kutsunut?
Meillä myös mieheni mummo kutsui nuorimmaisen ristiäisiin mieheni serkut, mutta emme jaksaneet siitä hermostua, olisi ollut kyllä ainakin etukäteen kiva tietää, että tuli ylimääräisiä ihmisiä, onneksi ruokaa oli kuitenkin reilusti varattu.
oma äitini meinasi olla tulematta ensimmäisen lapsenlapsensa ristiäisiin, koska vanhempieni erosta oli kulunut vasta puoli vuotta, eikä olisi halunnut tavata isääni, kiva siinä sitten selitellä että ette te ole päivänsankareita ja enkä halua asettaa teitä paremmuusjärjestykseen, koska tämä on ainutkertainen tilaisuus, lopulta äitini kuitenkin tuli, mutta en tätä kokonaan koskaan unohda
ne mummin kutsumat sukulaiset tuli häihin, en viitsinyt järjestää mitään kohtausta ja annoin asian olla! Mummi oli tietysti valehdellut että minä olin kutsunut heidät....
Meillä anoppi kutsui " tädin ja hänen miehensä" - en vieläkään tiedä kenen täti - meidän esikoisemme ristiäisiin. Suoraan sanoen vit..i aikalailla, koska olimme suunnitelleet nuo juhlat ihan pieniksi lähimmäisten kesken vietettäviksi. Eikä siinä auttanut, vaikka mieheni kielsi äitiään kutsumasta/sekaantumasta vieraslistaamme, siellähän tuo " täti ja sen mies" istuivat. Noloa, noloa ja vielä kerran noloa.
ja ystäviään meidän häihin.Hänellä on edelleenkin tapana kutsua omia ystäviään esimerkiksi meidän pojan syntymäpäiville sun muuta.On kyllä asiasta sanottu,mutta ei vaan tunnu menevän perille.En kyllä ymmärrä mitä hän yrittää ajaa takaa kun meille vieraita ihmisiä tulee viettämään lapsen synttäreitä tai jotain muita juhlia ja mitä niille ihmisille oikein on sanottu kun eivät tunne meitä ja tulevat silti.???
Molemmilla kerroilla ollut " tärkeämpää" tekemistä.
Ensin oli työpaikan pikkujouluristeily, toisella kerralla oli muuten vaan matkoilla.. Että näin meillä!
Vau, hyvä tuuri, siis teillä ;D
Meidän " mummolla" olisi myös tiukka paikka valita, kumpaan hän lähtisi " tekemään itseään esille" . Viime Ruotsin risteilylläkin oli kuulema joku komea todella tummahipiäinen mies hakenut tanssimaan, oli ihan pitänyt sanoa sille, että tämä tyttö on naimisissa ;D Pidä siinä pokkaa.
Joka juhliin on mun äiti kutsunu siskonsa, vaikka en ite oo ollu sen kanssa sen kummemmin tekemisissä. Sen mä oon vielä sietäny, koska sitä kuitenki nähdään n. viis kertaa vuodessa, mutta se ärsytti suunnattomasti ku anoppi pyys omia sisaruksiaan toisen lapsen ristiäisiin. Onneks nää sukulaiset asuu sen verran kaukana (700 kilsaa meiltä) ettei ne lähteny tulemaa. Olin niillä tulostanu kutsukortit ku meillä ei tulostin toimi ja se oli mun unohtamista ylijääneistä kutsukorteista lähettäny siskolleen kutsun.
Mä oon siin suhtees vähä arka etten viitti kuitenkaan järjestää kohtausta noitten poikkeamien takia, kihisen vaan itekseni, anoppi ja mutsi kuitenki molemmat autto niin paljo ristiäisten tarjottavissa ja muussa järjestämisessä.
ne meitin ristiäiset menivät ihan hyvin ilman mummia, hän sitten tuli meille kotiin myöhemmin ja oli niinkuin ei oliskaan, en sitten viitsinyt kysyä että missähän mennään.