Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leimataanko harhaiseksi jos haluaa tutkituttaa onko kukaan urkkinut potilastietoja?

Vierailija
02.12.2011 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkkija on se, joka on tehnyt rikkeen, ei selvittäjä.

Vierailija
2/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niitä lähdetä tutkimaankaan jos ei ole jotain perustetta tutkinnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on epäilys, että eräs sukulainen on käynyt katsomassa mun tietoja. Keneltä sitä kysytään, kuka niitä on käynyt katsomassa?

Vierailija
4/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelee ilmeisesti terveydenhoitoalalla? Potilastietojen aukaiseminen ei ole rikos vaan pakko!

Vierailija
5/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelee ilmeisesti terveydenhoitoalalla? Potilastietojen aukaiseminen ei ole rikos vaan pakko!

niin silloin se on rikos. Sori vaan.

Vierailija
6/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on epäilys, että eräs sukulainen on käynyt katsomassa mun tietoja. Keneltä sitä kysytään, kuka niitä on käynyt katsomassa?

sinä sitä keneltäkään kysy, vaan sinä käyt tekemässä poliisille tutkintapyynnön.

Vierailija
7/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ollut labrass, röntgenissä yms, sun tietos aukaistaan aika monessakin paikassa, mutta tuskin kukaan niitä ehtii lukea.

Vierailija
8/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti pitäisi olla vahva epäily eli hieman todisteitakin siihen suuntaan että niitä on urkittu. Esim että jostain syystä sun muut sukulaiset on saanu tietää sun sairastavan sukupuolitautia vaikka et ole sitä kenellekkään kertonut. Ihan vaan uteliaisuudesta että jos haluat tietää ketkä sun tietoja on katsonut, sitä tuskin lähdetään selvittämään.

Vierailija
9/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niitä lähdetä tutkimaankaan jos ei ole jotain perustetta tutkinnalle.

Vierailija
10/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitavalta taholta pyydät tiedot, ne näkee ne heti koneelta.

Jos asiaton käynyt katsomassa, sitten tehdään tutkintapyyntö poliisille.

Vierailija
11/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän, että hoitohenkilökunta katsoo niitä tietoja asiattomasti. Eivät kai usko, että kukaan tarkistuttaa. Ja varsinkin ennen kun kaikki ei ollut koneella...

Tiedän siitä, että minulla on tuttuja terveyden- ja sairaanhoitajina, jotka ovat kertoneet ihan itse että tietoja on katsottu. Joidenkin tuttujen, jopa minun.

Yksi näistä hoitsuista myös varastaa lääkkeitä. Olen miettinyt että mitä senkin kanssa pitäisi tehdä. Minne ilmoittaa siis? On ihan itse kertonut ottavansa niitä. Puhuu samalla lailla kun jonkun kynän viemisestä töistä...

Vierailija
12/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän, että hoitohenkilökunta katsoo niitä tietoja asiattomasti. Eivät kai usko, että kukaan tarkistuttaa. Ja varsinkin ennen kun kaikki ei ollut koneella...

Tiedän siitä, että minulla on tuttuja terveyden- ja sairaanhoitajina, jotka ovat kertoneet ihan itse että tietoja on katsottu. Joidenkin tuttujen, jopa minun.

Yksi näistä hoitsuista myös varastaa lääkkeitä. Olen miettinyt että mitä senkin kanssa pitäisi tehdä. Minne ilmoittaa siis? On ihan itse kertonut ottavansa niitä. Puhuu samalla lailla kun jonkun kynän viemisestä töistä...

on töissä terveydenhuoltoalalla, ja hän sanoi, että hän tietää pari tapausta, joissa joku on jäänyt kiinni ja saanut seuraamuksia potilastietojen urkkimisesta. Samoin moni on saanut kenkää lääkkeiden varastamisesta.

Vierailija
13/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toissapäivänä Helsingin terveyskeskuksen tietoturvavastaavalta (olin koulutuksessa).

Ihmisellä on oikeus pyytää että tarkistetaan hänen tietonsa, eli "lokikirjat" kuka tietoja on katsonut. Mutta jos hoitokontakteja on runsaasti, niin tämä on aivan valtava urakka kun sähköinen järjestelmä on ollut vuosia ja vuosia käytössä.

Siksi pyytäjältä pyydetään vastavuoroisesti vähän tarkempaa rajausta, onko epäilystä että jossain tietyllä aikajaksolla olisi tapahtunut jotain asiatonta, tai sinun tapauksessasi voisit ilmoittaa tämän tietyn sukulaisen nimen ja että haluaisit tarkistaa ettei juuri hän ole avannut potilastietojasi, hänellä kun ei ole koskaan (oletettavasti) ollut sinuun hoitokontaktia.

Vierailija
14/14 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikea osoite pyytää sitä tarkistusta, on hallinto-osasto siinä organisaatiossa jossa tietojasi on. Esimerkiksi Helsingin terveyskeskuksen osalta sen hallinto (en osaa sanoa tarkemmin!), tai HUS:lla on omat järjestelmänsä.

Mutta terveyskeskukselle (Helsingissä) näitä pyyntöjä tulee pari viikossa.

Lisäksi tekevät pistotarkastuksia jos joku julkkis on ollut hoidossa ja siitä on kirjoitettu lehdissä, niin katsovat kuka on avannut tämän julkkiksen potilastiedot - onko kaikilla oikeasti siihen oikeutta. Ja näin on löytynyt väärinkäytöksiä.

Lisäksi hoitajien ja lääkärien ja kanslistien yms esimiehet tekevät pistokokeita niin päin, että katsovat tietyn hoitajan kohdalta mitä tietoja hän on avannut ja ovatko oikeasti hänen hoidossaan. Ja näinkin on löytynyt väärinkäytöksiä.

Ei niitä hirveästi ole siihen nähden että esim terveyskeskuksessa (Hki) on tuhansia työntekijöitä, mutta on niitä kuitenkin ja muutamat ovat saaneet jopa potkut kun on ollut niin törkeää. Toiset vain varoituksen.