Miksi päiväkodin työntekijä narisee vanhemmille
siellä olevista ongelmista, eikä työnantajalleen? Miten työntekijä kuvittelee vanhempien pystyvän auttamaan mitenkään muutoksenteossa. Itse en ainakaan
a) pysty palkkaamaan päiväkotiin riittävästi väkeä
b) en soittamaan aidan korjauksesta
c) en vähentämään lapsia ryhmässä
d) en kieltämään naapurin äitiä virikehoidon käytöstä
jne. Kun en ole päättämässä päiväkodin asioista. Kertokaapa päiväkodin väki miten ajattelitte, että tällainen kaupankassa-äiti voi mitenkään muuttaa tilannetta?
Kommentit (14)
Kunpa päiväkodin hoitajat lopettaisivat marinan siitä, että meidän puolipäiväinen poika, joka käy muuten KUNTOUTUKSEN vuoksi päiväkodissa, ei ole joka saatanan viikko lomalla. Olen joo "vain kotona" (tätähän on kiva huudella juuri silloin kun kasa vanhempia hakemassa muksujaan..) ja se ilmeisesti on synonyymi sille, että elämäni pyörii tuon lapsen ympärillä silloinkin, kun en ole hänen kanssaan!
Kun olin vielä töissä, koskaan ei pyydetty hakemaan aiemmin. Kun jäin työttömäksi, lyhensin hoitopäivän kuuteen tuntiin ja aloin hakemaan puolipäiväisiä hommia. Joka helvetin viikko kysellään, voisinko pitää lapsen kotona silloin ja silloin, mites tuo päivän lyhentäminen, hei katsotaas uusiksi tuo lomantarve KUN SINÄHÄN OLET VAIN KOTONA...
piha-asfaltti puhdistettiin hiekasta (keväällä kävi henkeen ikävästi) kun otin ja soitin huoltoyhtiöön. Päiväkodin henkilökunnan ottaessa yhteyttä kiire ei ollut yhtään niin kova - heti alkoi tapahtua, kun asiakas valitti!
Jotta tarhantädit saa jatkossakin narista minulle, jos siltä tuntuu, yhteistyössä asiat sujuvat hyvin, olemmehan me kasvatuskumppaneita eikö vain?
Ja tärkeintä on lapselle kuitenkin että turvalliset tutut hoitajat ovat riittävästi lasta päivittäin hoitamassa ja että lapsia ei hoideta liian isoissa ryhmissä. Näihin asioihin puuttuminen ja niistä selvää ottaminen oman lapsen päivähoidon kohdalla tulisi olla vanhemmille se kaikkein tärkein asia koska lapsen turvallisuudentunteen kannalta ovat nämä asiat kaikkein keskeisimpiä!Fyysiseen ympäristöön ja viriketoimintaan puuttuminen on sekin tärkeää mutta tärkeysjärjestyksessä kuuluu toiselle sijalle.
Esimerkiksi sisareni soitti viime talvena lapsensa päiväkodin katolle kertyneestä lumimassasta, ja se tultiin saman päivän aikana tiputtamaan. Päiväkodin henkilökunta oli asiasta jo soitellut, mutta toimii joskus tehokkaammin kun vanhemmatkin alkavat reagoida.
ne maksavat asiakkaat valittaa päättäjille. Ei päiväkodintyöntekijöiden huolet kiinnostaa päättäjiä tippakaan, mut asiakkaiden mielipide kiinnostaa.
siellä olevista ongelmista, eikä työnantajalleen? Miten työntekijä kuvittelee vanhempien pystyvän auttamaan mitenkään muutoksenteossa. Itse en ainakaan
a) pysty palkkaamaan päiväkotiin riittävästi väkeä
b) en soittamaan aidan korjauksesta
c) en vähentämään lapsia ryhmässä
d) en kieltämään naapurin äitiä virikehoidon käytöstä
jne. Kun en ole päättämässä päiväkodin asioista. Kertokaapa päiväkodin väki miten ajattelitte, että tällainen kaupankassa-äiti voi mitenkään muuttaa tilannetta?
OTTAMALLA YHTEYTTÄ PÄÄTTÄJIIN! Sinä olet ainoa taho (muiden vanhempien ohella) joita ne kuuntelevat. Ja jos sinä et tiedä mitä päiväkodissa olisi korjattavaa, ei kukaan voi olla päättäjille niistä asioista kertomassa! Ole aktiivinen, ja toimi nyt kun sinä tiedät epäkohdista! Se on sinun lapsesi edun mukaista!
jotka ulkoistavat ongelmansa muille odottaen että he hoitavat häntä ärsyttävät asiat kuntoon ettei ite tarvi avata suutaan mistään epämukavasta
henkilökunnan valitukset eivät saa mitään, ilmeisintäkään muutosta aikaan, vaan valituksen pitää aina tulla asiakkaalta. Edes henkilökunnan välittämät terveiset eivät mene perille, vaan niiden pitää tulla suoraan.
henkilökunnan valitukset eivät saa mitään, ilmeisintäkään muutosta aikaan, vaan valituksen pitää aina tulla asiakkaalta. Edes henkilökunnan välittämät terveiset eivät mene perille, vaan niiden pitää tulla suoraan.
Vanhemmat voisivat aloittaa sillä että pyytäisivät päivähoitovirastosta ensinnäkin jonkunlaisen selvityksen siitä mitä se HYVÄ päivähoito eri-ikäisten lasten kohdalla sitten oikein merkitsee.Päivähoidon ammattilaisillahan tulisi olla selvä kuva tästä. Sitten näiden "laatukriterien" kanssa vaan haastattelemaan oman lapsen päiväkodin johtajaa ja hoitajia.Vanhemmilla tasan tarkkaan oikeus tietää miten oman lapsen päiväkodissa pystytään toteuttamaan laadukasta hoitoa. Tidämme että arki usein hyvinkin räikeästi poikkeaa tavoitteista, mutta hankalissa olosuhteissa myös vanhemmista voi lapselle olla suurta tukea jos vain ymmärtävät ja tietävät mikä päiväkodissa ollut tai on hankalaa, koska esim. paljon hoitajien poissaoloja tai vaihtuvuutta jne.
Kunpa päiväkodin hoitajat lopettaisivat marinan siitä, että meidän puolipäiväinen poika, joka käy muuten KUNTOUTUKSEN vuoksi päiväkodissa, ei ole joka saatanan viikko lomalla. Olen joo "vain kotona" (tätähän on kiva huudella juuri silloin kun kasa vanhempia hakemassa muksujaan..) ja se ilmeisesti on synonyymi sille, että elämäni pyörii tuon lapsen ympärillä silloinkin, kun en ole hänen kanssaan!
Kun olin vielä töissä, koskaan ei pyydetty hakemaan aiemmin. Kun jäin työttömäksi, lyhensin hoitopäivän kuuteen tuntiin ja aloin hakemaan puolipäiväisiä hommia. Joka helvetin viikko kysellään, voisinko pitää lapsen kotona silloin ja silloin, mites tuo päivän lyhentäminen, hei katsotaas uusiksi tuo lomantarve KUN SINÄHÄN OLET VAIN KOTONA...
Ihan varmaan harmistustaan haluavat ennemmin vanhemmille purkaa kuin esimiehilleen. Voi olla työpaikan menetyspelkoja, palkka- ja urakehityksessä esteitä jne. jos alkaa valittaa esimiehelle. Eivät halua "hankalaksi" työntekijäksi.
kiinnostaisi oman lapsen asiat niin paljon, että tekisitte itsekin niiden eteen jotain, ettekä aina vain odottaisi, että joku muu hoitaa teidän lasten asioita.
Vanhempien viestit otetaan paljon paremmin johtavalla tasolla huomioon, kuin työntekijöiden viestit. Mitä suuremman haloon vanhemmat nostavat, sitä todennäköisimmin asioihin tulee muutosta.
t. ei pk:ssa työskentelevä
Ärsyttää tämä nykyajan ajattelumalli, että muut hoitakoot ja asiat ei kuulu mulle-ajattelutapa.
ja heti seuraavalla viikolla päiväkotiin tuli miehiä tarkastamaan tilanteen ja siltä seisomalta sovittiin, että kunnostustyöt alkavat kahden kuukauden päästä. Päiväkodin johtaja soitti ja kiitteli vuolaasti aktiivisuudestani, koska he olivat kahden vuoden ajan valittaneet ankeasta pihasta eikä koskaan ollut tapahtunut yhtään mitään.
Aika paljon se kaupan kassakin saa aikaan, kun vain viitsii.
piha-asfaltti puhdistettiin hiekasta (keväällä kävi henkeen ikävästi) kun otin ja soitin huoltoyhtiöön. Päiväkodin henkilökunnan ottaessa yhteyttä kiire ei ollut yhtään niin kova - heti alkoi tapahtua, kun asiakas valitti!
Jotta tarhantädit saa jatkossakin narista minulle, jos siltä tuntuu, yhteistyössä asiat sujuvat hyvin, olemmehan me kasvatuskumppaneita eikö vain?
Eiköhän sinunkin kannattaisi mielummin miettiä mikä sinusta lapsesi kohdalla tuntuu parhaalta eikä käydä tätä jatkuvaa sotaa oikeuksistasi viedä lasta päiväkotiin.Teillä on oma tilanteenne ja parhaan ratkaisun löytäminen LAPSESI kannalta on varmasti sekä päiväkodin että sinun kannaltasi se tärkein juttu siksi ei sitä hyvää ratkaisua löydy jos ette pysty toistenne kanssa asiaa kunnolla miettimään.Tsemppiä!