Veisitkö lastasi rokotetutkimukseen?
Mietin, kun minä vein lapsen tutkimukseen. Silloin ei Rotarix ollut vielä ohjelmassa ja sen sai ilmaiseksi. Eikä tutkittavaa rokotettakaan annettu osana ohjelmaa, kuten nyt.
Mitähän "täkyjä" nykyään antavat?
Kommentit (9)
minäkään veisi ikinä lastani mihinkään kokeiluun. Nykyään kun saa testatuistakin aineista kaikenlaista, saati sitten kokeiluasteella olevista aineista.
Ja olen vienyt vajaat 2 vuotta sitten.
vaikka pyydettiin, ei houkutellut se ekstra-rokote, vaikka en muistakaan, mikä se oli.
Oma vaivansahan siinä on, mitään haittaa ei ole ollut. Saa vähän ylimääräisiä lääkärintarkastuksia ja pari korvatulehdusta tuli hoidettua samalla.
En edes muista mikä tutkimus se oli, mutta verrokkiryhmälle annettiin hepatiittirokote.
Järjetöntä mielestäni oli se, että terveydenhoitajakin mainosti, hyvänä asiana, että ellei saisi varsinaista tutkimusrokotetta, niin sitten tulisi ilmaiseksi tuo hepatiittirokote. Tosin ehdoissa luki, että tutkimus puretaan joskus kymmenen vuoden kluluttua, ja sitä ennen ei ole mahdollisuutta tietää kumpaa rokotetta on saanut.
Mitä mieltä on antaa lapselle rokote, jos ei tiedä rokotetta on saanut? Jos kuvitellaan, että lapsi parin vuoden päästä tarvitsisi hepatiittirokotteen, niin en saisi mistään tietoa, onko hän sen jo saanut... Pelkkä lumelääke verrokkiryhmälle olisi parempi vaihtoehto.
Ja noin yleisesti ajatellenkin minun lapseni ei ole koekaniini.
Lapsi oli vuonna 2007-08 (muistaakseni noina vuosina) tutkimuksessa, jossa oli vesirokkorokote ja joku toinen (joku varmaan muistaa mikä?).
Ei kiitos enää. Oli aivan liian vaivalloista eikä mitään hyötyä.
En edes muista mikä tutkimus se oli, mutta verrokkiryhmälle annettiin hepatiittirokote.
Järjetöntä mielestäni oli se, että terveydenhoitajakin mainosti, hyvänä asiana, että ellei saisi varsinaista tutkimusrokotetta, niin sitten tulisi ilmaiseksi tuo hepatiittirokote. Tosin ehdoissa luki, että tutkimus puretaan joskus kymmenen vuoden kluluttua, ja sitä ennen ei ole mahdollisuutta tietää kumpaa rokotetta on saanut.
Mitä mieltä on antaa lapselle rokote, jos ei tiedä rokotetta on saanut? Jos kuvitellaan, että lapsi parin vuoden päästä tarvitsisi hepatiittirokotteen, niin en saisi mistään tietoa, onko hän sen jo saanut... Pelkkä lumelääke verrokkiryhmälle olisi parempi vaihtoehto.
Jos tutkimuksessa mukana oleva lapsi tarvitsee vaikkapa sen hepatiittirokotteen, annetaan rokote tarvittaessa ns. sokkoutettuna lisärokotteena tutkimusrokotteen lisäksi tutkimushenkilökunnan ohjeiden mukaan. Eli kyllä tuossa hommassa on paljonkin mieltä. Jos osa saisi pelkän lumerokotteen, heille ei olisi suoranaista hyötyä tutkimukseen osallistumisesta.
Oma lapseni on ollut mukana rokotetutkimuksessa, ja minusta siitä ei ollut vaivaa. Rokotukset annettiin normaalien neuvolakäyntien yhteydessä. Hyötynä tutkimukseen osallistumisesta sai rokotteen, joko tutkimusrokotteen tai vertailurokotteen. Ja kyllähän sekin motivoi osallistumaan tutkimukseen, että tuloksista on hyötyä monille.
Minulla on kyllä ihan itse varaa maksaa nämä tärppirokotteet eli yleisimmin vesirokko ja hepatiitti.
sh
siinä rotavirusrokotetutkimuksessa 10 vuotta sitten.