Hei , sinä kamppailulajia harrastava odottaja, kysymyksiä!
Harrastan savatea- eli raskalaista potkunyrkkeilyä. Olen tosin käynyt savate formessa, jossa ei otella eikä käytetä suojia. Laji on melko reipastahtista ja varsinkin potkut sijoittuvat pitkälti vatsan ja kylkien suunnalle. Usein otellaan säkin kanssa, jota siis potkitaan ja lyödään. Harjoitykset tehdään usein myös parin kanssa.
Olen tässä nyt alkuraskaudessa miettinyt, että kauanko uskallan jatkaa? Parini on kaveri, joka tietää raskaudesta. Näin siis kaikki potkut vatsan seudulle voidaan jättää tekemättä...Mutta silti asia vähän askarruttaa..Vielä, kun saatan odotella kaksosia.
Miten te muut kamppailulajin ystävät? Lopetitteko plussaan vai kuinka kauan uskalsitte jatkaa?
kiitos!
t. sitruska rv 5+4
Kommentit (2)
Voimankäyttökouluttajana, useita vuosia eri lajeja harrastaneena ja toista lasta odottavana kehoitan sinua varovaisuuteen! Ei voi sanoa kellekkään yleisluontoista ohjetta, että viikolle 24 voisi huoletta harrastaa.
Ihmisillä on niin erilaisia olotiloja, vointeja, kipuja, kuntopohjia ja sitten vielä mitäs sitten, kun yksi vahinko sattuukin? Annatko sen itsellesi anteeksi?
Sikiöhän on hyvin turvassa alkuraskaudessa, mutta kaikki potkut keskivartaloon on kyllä mielestäni aivan turhaa odotusaikana!! Voit varmaankin treenata itseksesi ilman, että sinua kukaan potkii!!
Muista muitakin vaaratekijöitä..istukka voi irrota tms.
Itse olen 22+ viikolla tällä hetkellä ja vatsa on niin iso, etten treenaisi kenenkään kanssa kamppailulajeja. Koulutusta vedin vielä pari viikkoa sitten erittäin suurella varovaisuudella.
Otahan muita lajeja ohjelmaasi loppuraskauden ajaksi ja antoisia hetkiä!
Liikuntaa voi jatkaa rajoituksitta yli normaalisti sujuvan raskauden puoliväliin, noin 24. viikolle. Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ¿rajut¿ lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit sekä liikuntalajit, joissa kohtu voi joutua puristuksiin (esim. ratsastus, laskettelu, kamppailulajit). Liikkuessa voi käyttää vatsan tukena vatsaliiviä.