Sensorisen integraation häiriö
Onko kenenkään lapsella todettu sellaista? Auttaako SI-toimintaterapia?
Meillä todettiin tämä, ja oireet kyllä täsmää lapseen, mutta olen vähän äimänä kun en ole aikaisemmin tämmöisestä kuullutkaan. Eikä tunnu moni lääkäri, elto tms ammattilainenkaan tietävän.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Kommentit (7)
jolla on aspergerin oireyhtymä ja sensorisen integraation häiriö. Toimintaterapia auttoi mm. tuntoaistiin. Pienenä ei kävellyt paljain jaloin nurmikolla, saunonut ym, Näissä asioissa edistystä. Suun alue edelleen todella tarkka ja on hyvin valikoiva syömisissä.
Lapsen (kohta 6v) hienomotoriikka on ikätasoa jäljessä (hahmotusvaikeuksia, ei osaa piirtää kunnolla) ja karkeamotoriikan puolella ongelmia myös (ei halua pyöräillä/kiipeillä). Omatoimisuus jäljessä, sosiaalisia vaikeuksia kun ei osaa leikkiä porukassa sääntöleikkejä (komentelee muita).
Neuvolassa ei tehty mitään (tai todettiin vaan, että lapsi kehittyy omaan tahtiinsa), mutta itse epäilin ettei asiat ole ok ja vein yksityiselle psykologille, jonka kautta pääsimme toimintaterapeutin arviointiin.
mutta epäillään jo si-häiriötä. Nenä on kosketusarka, myös suu on yliherkkä. Tilanteessa, jossa on vieraita ihmisiä, kääntyy pois päin ihmisistä ja pyrkii kauemmas. Ei halua kylpeä, saunoa tai käydä suihkussa. Syö pelkkiä sileitä soseita.
Liittyvät kielenkehityksen häiriöön (dysfasia). Vaatteista tarkka, omantoiminnanohjaus takkuaa, tarkka rutiineista, ei pysty syömään pastaa, jogurtteja ja muita vastaavia kuten kiisseliä. Oireet on helpottaneet iän myötä ja nyt koululaisena on jo aika "normaali".
miten/missä vaiheessa SI-häiriö on todettu ja oletteko päässeet kuntoutukseen, ja oletteko saaneet siihen maksusitoumuksen? Ja onko kuntoutus tehokasta?
Meilläkään ei asiaa olisi ainakaan toistaiseksi tutkittu enempää, jos minä en olisi itse ollut aktiivinen. Päiväkodissa pitivät lasta vain ujona ja hienomotoriikan ongelmien (esim. piirtäminen ja saksilla leikkaus on hankalaa) arveltiin johtuvan harjoituksen puutteesta. Pyysin itse Elton paikalle ja hän suositteli jatkotutkimuksia, jolloin homma alkoi edetä ihan kunnallista reittiä.
Meillä ei ole ollut ongelmia kielenkehityksen kanssa ja syöminenkin sujuu muuten hyvin, mutta ruokavalio on varsin rajoittunut. Syö kyllä sinänsä kaiken"muotoista" ruokaa.
Pienessä ryhmässä ja tutussa porukassa ei ole ongelmia, mutta päiväkodissa ei mene mihinkään leikkiin mukaan, vaan seurailee syrjästä. En tiedä sopiiko nämä "oireet" SI-häiriöön...?
Sinänsä helpottavaa huomata, että muillakin on samanlaisia hankaluuksia, vaikkei kenellekään tietysti hankaluuksia toivoisikaan!
Meillä 4v poika, jolla on hankaluuksia päästä leikkeihin muiden kanssa. Vetäytyy syrjään ja seurailee muita sivusta. Pelkää suuria joukkoja ja kovia ääniä. Hajuaisti on yliherkkä. Psykologiset testit tehdään ensi vuoden alussa, joten ehkä silloin selviää mistä on kyse.