Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi aloitus koulutuksesta. Koen, että olen korkeasti

Vierailija
01.12.2011 |

koulutettu, varsinkin kun olen opiskellut KAUAN. Ensin lukio, sitten opistotason esimiestutkinto, sitten työn ohessa AMK- tutkinto, sitten myöskin työn ohessa ammatillinen opettajakoulutus (myös AMK) ja vielä päälle ylempi AMK-tutkinto (sekin työn lomassa). Ainakin olen aika kovaa "valuuttaa" työmarkkinoilla ja sehän riittää :)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisteri. Meillä taas miehen kanssa aina kinaa, kun väittää, että ollaan ns. samalla tasolla, vaikka minä olen maisteri ja hän dippainssi.

Mielestäni itse olen korkeammin koulutettu, koska maisteri on kuitenkin aina maisteri.

Eipä sillä, että tällä nyt mitään väliä olisi tai meidän parisuhdetta mitenkään muuttaisi. Ihmetyttää vaan miehen asenne.

maisteria koulutetumpi, sillä DI tutkinto on 180 opintoviikkoa ja maisteri vain 160 opintoviikkoa. Toki nykyään puhutaan opintopisteistä, enkä tiedä niiden määriä.

Vierailija
22/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on ihan samalla tasolla kuin maisteri. Oma mieheni on myös DI ja itse olen maisteri. Jos menisin miehelleni brassailemaan, että olen korkeammin koulutettu kuin hän, hän todennäköisesti nauraisi paskasesti ja toisi nivaskan lineaarifunktioita ratkaistavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisteri. Meillä taas miehen kanssa aina kinaa, kun väittää, että ollaan ns. samalla tasolla, vaikka minä olen maisteri ja hän dippainssi.

Mielestäni itse olen korkeammin koulutettu, koska maisteri on kuitenkin aina maisteri.

Eipä sillä, että tällä nyt mitään väliä olisi tai meidän parisuhdetta mitenkään muuttaisi. Ihmetyttää vaan miehen asenne.

Diplomi-insinöörihän on maisteria koulutetumpi, sillä DI tutkinto on 180 opintoviikkoa ja maisteri vain 160 opintoviikkoa. Toki nykyään puhutaan opintopisteistä, enkä tiedä niiden määriä.

Mutta onko siis tosiaan niin, että esim. humanistisella puolella maisterin tutkinto olisi suppeampi opintopisteillä mitattuna?

Ja kuinka moni edes valmistuu minimiopinnoilla? Mulla taisi olla diplomityön kanssa jotain 240 ov.

Vierailija
24/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinöörihän on maisteria koulutetumpi, sillä DI tutkinto on 180 opintoviikkoa ja maisteri vain 160 opintoviikkoa. Toki nykyään puhutaan opintopisteistä, enkä tiedä niiden määriä.

Mutta onko siis tosiaan niin, että esim. humanistisella puolella maisterin tutkinto olisi suppeampi opintopisteillä mitattuna?

Ja kuinka moni edes valmistuu minimiopinnoilla? Mulla taisi olla diplomityön kanssa jotain 240 ov.

Opintoviikkojen ollessa laskutapana, DI oli 180 ov ja maisteri 160 ov.

Aineen opettajat lukevat 180 ov ja lääkäritkin enemmän kuin tuon 160.

Maisterit siis pääsevät pääsääntöisesti hieman vähemmällä.

Toki opintoviikot eivät vielä tarkoita sitä, miten vaikeaa niiden suorittaminen on. Mutta eiköhän vaatimustaso ole about samaa tasoa.

Minullakin on DI-paperit 191 ov. joten tuskin kjuuri kukaan ihan minimiopintoviikoilla valmistuu.

Vierailija
25/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen, kun maisterintutkinnossani on melkein 300 opintoviikkoa ja siihen vielä open pedagigiset päälle.

Heh heh.

JA silti täällä minipalkalla raadetaan pätkätöissä.

No, humanistipa hyvinkin.

Vierailija
26/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla niitä on tutkinnossani reilut 160, ja olen valmistunut 1998 (minimi oli 160).

Eikä muuten koko opintoviikkoa ole enää olemassa, ne ovat nyt opintopisteitä.

Opintoviikkojen ollessa laskutapana, DI oli 180 ov ja maisteri 160 ov.

Aineen opettajat lukevat 180 ov ja lääkäritkin enemmän kuin tuon 160.

Maisterit siis pääsevät pääsääntöisesti hieman vähemmällä.

Toki opintoviikot eivät vielä tarkoita sitä, miten vaikeaa niiden suorittaminen on. Mutta eiköhän vaatimustaso ole about samaa tasoa.

Minullakin on DI-paperit 191 ov. joten tuskin kjuuri kukaan ihan minimiopintoviikoilla valmistuu.

Vierailija
27/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin silloin 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa kun minä opiskelin, opintoviikoissa oli todella eroja.

Opiskelin kieliä ja yhteiskuntatieteitä eikä voi samana päivänä verrata. Kielessä ohden ov:n hankkimiseen piti tehdä aivan järjettömän paljon töitä, valtsikassa riiti, kun luki yhden kirjan ja kävi sen tenttimässä.

Opiskelin pääaineena kieltä, jota tein n. 15 ov vuodessa, siinä sivussa vetelin valtsikassa yli 20 ov ja aikaa ja vaivaa tuohon ei mennyt edes kolmasosaa kieleen verrattuna.

Nykyään tosin kai vaatimuksia on lievennetty.

Vierailija
28/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin 90-luvun puolessa välissä HY:ssa espanjaa ja on jäänyt mieleen, että yhtä 1,5 ov:n suoritusta varten piti

- istua koko syksy luennoilla

- tenttiä luentokurssit

- lukea yli 10 romaania, joista muutamasta tehdä esseitä

- tehdä 20-sivuinen lopputyö, johon piti käyttää muistaakseni yli 10 lähdettä

ja mitä vielä, ja ope hylkäsi tosi helposti, muistan kuinka oli ennemmin sääntö kuin poikkeus että uusintoihin piti mennä.

Kyllä nykyopiskelijat pääsee helpolla...

Vierailija
29/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kursseja, joilla piti istua koko vuosi, tehdä harjoituksia ja transkriptioita ja tietty lopputentti.

Ja keväällä sitten ruhtinaalinen puoli opintoviikkoa palkontona.

Vierailija
30/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tai ainakin -90 luvun lopulla oli näin), 180 ov:lla.Ihmettelen miksei 160:lla.

Vierailija
31/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei korkeakoulutus, hyvä ap.

Vierailija
32/37 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siis ammattikorkeakoulututkinto ole ollenkaan korkeakoulututkinto? Missäköhän olisi ihan viralliset taulukot tmv. eri tutkintojen rinnastamisesta?

Ylempi AMK-tutkinto antaa julkisiin virkoihin ja tehtäviin saman kelpoisuuden kuin esim. yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. (Valtioneuvoston asetus 426/2005, 16.6.2005).

Ylempi amk -tutkinnolla ei pysty saamaan sosiaalityöntekijän kelpoisuutta ja siten vakituista virkaa.

Vierailija
33/37 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä DI on nykyjärjestelmässä aivan samantasoinen tutkinto kuin maisteri. Tämä ei ole edes mielipideasia vaan aivan fakta. DI on vain erityisnimitys tekniikan alalla! Omassa tutkintotodistuksessakin lukee, että Master of Science (Technology).

Sen sokaam vanhassa opintoviikkopohjaisessa järjestelmässä DI:n voi katsoa olevan maisteria korkeammin koulutettu, olihan DI-tutkinnossa opintoviikkojakin 180, kun maisterilla oli vain 160.

Vierailija
34/37 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylempi AMK rinnastetaan maisteriin. Siis julkisissa viroissa. Ainakin minulla on esimiehenä ylemmän AMK:n suorittanut ja kelpoisuusvaatimuksena oli ylempi korkeakoulututkinto.

Toinen asia on sitten kuinka kys. henkilö mielestäni työstä suoriutuu. Itse olen sitä mieltä, että jos työyhteisö koostuu pääosin maistereista ja tohtoreista, niin esimieskin voisi olla sellainen...

Mutta ylempi amk ei ole samalla tavoin tutkimukseen perehtynyt kuin maisteri, joten eivät ole "akateemisissa" yhteyksissä saman arvoisia. Mutta työmarkkinoilla varmasti ap:n koulutus on arvostetumpi kuin maisterin.

Vierailija
35/37 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

runsaasti koulutettu. Mun työpaikalla joutuisit rivikirjanpitäjäksi muiden tradenomien ja merkonomien kanssa ja KTM:t huitelisi ohi iloisesti.

Ja DI on todellakin minimissään lipasto-maisteriin verrattava akateeminen tutkinto,jopa arvostetumpi. Onhan tutkinto laajempi ja yleensä vaativampi. Eli yksityisellä sektorilla teollisuudessa DI pyyhkii usein KTM:n ohi. Ja olen itse DI :)

Vierailija
36/37 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole korkeasti koulutettu. Korkeasti koulutettu on maisteri tai tohtori.

Sun totuus ei ole sama kuin oikea totuus!

Vierailija
37/37 |
22.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

exäni, joka ihan tosissaan selitti, että on kovinkin korkeasti koulutettu, kun oli merkonomin tutkinnon jälkeen suorittanut melkoisen määrän kaikenlaisia turvallisuusalan kursseja.

Yritin selittää hänelle, ettei sinusta tuolla tavalla tule ikinä korkeasti koulutettua, vaan paljon koulutettu. Ei ymmärtänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän