Millaista on lapsena hyväksikäytetyn elämä aikuisena ja kenties puolisona?
Kaipaan kokemuksia koska on selvinnyt että puolisonani on mitä ilmeisimmin käytetty hyväksi lapsena.
Kommentit (12)
ja perheolosuhteet olivat olleet kaoottiset. Hänestä kasvoi narsisti, jonka luonne radikalisoitui ja kärjistyi vuosien varrella. Seksiin oli pakkomielle hänellä. Huumeita alkoi käyttää vasta myöhään aikuisena n 30vuotiaana, jolloin erosimme (ei lapsia). Nyt hän on ollut jo vuosia haudassa - ilmeisesti vahingossa pääsi hengestään.
Riippuu valtavan paljon siitä, mitä on tapahtunut, minkä ikäisenä ja millaista tukea ihminen on saanut eri elämänsä vaiheissa. Toiset esimerkiksi muistavat koko asian vasta keski-ikäisinä, josta seuraa masennusta ja muita mielenterveysongelmia ja hyvässä tapauksessa terapia ja tervehtyminen. Toiset ovat koko ajan tienneet, että heille on sattunut jotakin epätavallista, ja ehkä osanneet hakeutua avun ääreen ennen kuin ihmeempiä tuhoja on tapahtunut. Olen itse kokenut vastaavaa ja tunnen useita muita, jotka ovat, mutta se ei näy useimmista meistä päältä mitenkään. Ovat n.s. menestyneitä, tasapainoisen oloisia ihmisiä. Mutta jos hyväksikäyttö on vain osa lapsuuden yleistä osattomuutta niin tietenkin se voi johtaa täydelliseen syrjäytymiseenkin.
Yksi juttu jonka olen huomannut: hyväksikäytetyissä naisissa on poikkeuksellisen paljon lapsettomaksi jättäytyiä, ja miesten on ainakin aluksi hyvin vaikeaa hyväksyä rooliaan isänä. Uskaltaisin melkein väittää, että lähes kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ovat hyväksikäytettyjä tavalla tai toisella.
En kauheasti nyt jaksa tätä asiaa analysoida, mutta vastaan nyt lyhyesti kuitenkin.
Nuoresta asti oli tunne, että "itsessä oli jotain vialla". En siis varsinaisesti muistanut hyväksykäyttöä tuolloin.
Lapsen synnyttyä jotain nousi pintaan lapsuudestani.Tuolloin masennusta, ahdistusta, paniikkikohtauksia...
Nyt olen käynyt useamman vuoden psykoterapiassa.
En pysty luottamaan ihmisiin. Tai "paljastamaan" itseäni ihmisille. Olen varautunut ja pidättyväinen.
Parisuhde kanssani ei varmasti oli kaikkein helpointa. Miehellän olisi ollut monta syytä lähteä, jos olisi halunnut. Onneksi on niin luotettava ja ymmärtäväinen mies.
Olen äiti ja naimisissa. Itsetunto on aika heikko, haen miesten huomiota joka tilanteessa. En osaa olla uskollinnen, seksuaalisuus on vähän vääristynyt.
Ulospäin näytämme ihanneperheeltä ja ihmiset pitävät minua todella avoimena ja iloisena. Jota en oikeasti ole.
Uskaltaisin melkein väittää, että lähes kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ovat hyväksikäytettyjä tavalla tai toisella.
todella pöyristyttävä väite!
asian minulta ns viimeiseen asti eli eroon.Vasta silloin tajusin, miten tuo vaikuttanut hänen käytökseensä ja kaikkiin ihmissuhteisiin. Mies oli aika tunnekylmä, ei osannut ilmaista kunnolla tunteitaan ja fyysinen läheisyys vaikeaa. ei halunnut koskea, tulla kosketuksi. Seksiasioissa oli oikea puritaani, raskausaika sai hänet menemään täysin lukkoon.Ei osannut iloita lapsesta tai ottaa kontaktia häneen. samaan syssyyn alkoi sekä minuun että lapseen kohdistunut väkivalta. exäni ei ollut aikoinaan saanut apua. ehkä ajoissa aloitettu terapia saa ainakin jotkut hyväksikäytön uhrit vielä jaloilleen.
Seksiaddiktio, jatkuvaa pettämistä, hyväksynnän hakemista ja ostamista seksillä. Rajatilapersoonallisuus. En tiedä jhtuuko siitä vai olenko muuten vain tällainen.
omaa kokemusta lapsenä hyväksi käytetyn elämästä, olin viiden ja sen jälkeen varsinki vastakkaisen sukupuolen ihmiset ovat pelottaneet. sinäänsä surullista mut nyt ku aikaa kulunu reippaasti, nii luotto alkaa kasvamaan takaisin mut vaikuttaa luottamus suhteisiin tosi paljo ja mielen hyvin vointiin joka saa aikaan riitoja, mustasukkaisuutta ja yksinäisyyden tunnetta
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisin melkein väittää, että lähes kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ovat hyväksikäytettyjä tavalla tai toisella.
Ei täysin. Heti tuli mieleeni kaksi naista.
Toinen oli raiskattu nuorena ulkomailla ja toisella hyväksikäytön suuntaista lapsena.
Kumpikin lapsettomia.
Olis pitkä lista niistä vaikutuksista. Olen aina ollut ilman avo-tai avioliittoa.
En jaksa nyt kirjoittaa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täysin. Heti tuli mieleeni kaksi naista.
Toinen oli raiskattu nuorena ulkomailla ja toisella hyväksikäytön suuntaista lapsena.
Kumpikin lapsettomia.
Minä tiedän kolme naista. Kaikilla rankka ja turvaton lapsuus. Jättäytyivät vapaa-ehtoisesti lapsettomiksi- pitkissä ja onnellisissa parisuhteissa siitä huolimatta.
jos joku kuitenkin haluaisi kommentoida...
ap