Suvaitsevaisuus hyveenä
Suvaitsevaisuutta pidetään tänä päivänä,jonkinlaisena absoluuttisena moraalisena hyveenä,ja kaikki, jotka liitetään tähän "absoluuutisena" pidettyyn "hyveeseen", ovat ehdottomasti nähtävä oikeina. Sitä ei ratkaiseise itse asian sisältö, mitä ollaan suvaitsemassa, vaan pelkkä suvaitsevaisuden ja sallivuuden vaatimus. Suvaitsevaisuus ei itsessänsä ole suurimmalle osalle ihmisistä, mikään itsearvoinen hyve, vaan kyse on mitä ihmisten sen mukaisesti tulisi suvaita: Jos suvaitsevaisuus olisi täysin absoluuttinen hyve, ihmistehän täytyisi suvaita kaikkea natsismin joukkomurhista lähtien. Voisi siis yhtä hyvin sanoa suvaitsevaisuus ei ole hyvä tai on hyvä riippuen sanojan moraallisesta näkemyksestä, ja asiasta mihin se vastaa. Minua häiritsee se, että suvaitsevaisuuden nimellä koetetaan luoda ihmisislle uudenlaista absoluuttista aakkossanastoa, jolla ei ole pohjaa, vaan koetaan
saada yleinen mielipide hyväksyttämään, että sellainen olisi.
Kommentit (2)
Natsit eivät ole suvaitsevia ihmisiä, joten heitä ei pidä suvaita.
Terv. suvaitsevainen
että suvaitsevaisuus on absoluuttinen moraalinen hyve. Itse asiassa joidenkin mielestä suvaitsevaisuus on lähellä välinpitämättömyyttä, mitä esim. voisi olla hvyäksyessä natsismin tai salliessa ylenmääräisen kulutuksen kaikille. Suvaitsevaisuuden käsite on huomattavasti monimutkaisempi kuin mitä yrität aloituspuheenvuorossasi esittää. Nuku yön yli ja palataan aamulla asiaan.