6v lapsi nyhjää kaiket päivät sisällä tekemättä mitään!
Mun avopuolison kohta 6v lapsi, ei osaa tehdä yhtään mitään, maleksii vaan siellä missä minä. Kehotan keksimään jotain leikkejä tai tekemistä mutta emmää ny viiti. Mun lapset tulee koulusta ja alkaa touhuta jotain juttuu mut tää 6v jatkaa maleksimistaan iltaan asti. Uloskaan ei halua mennä muuta ku pakotettuna ja sitten tulee hetken päästä kuitenkin sisälle. Kaipaa selvästi ikäistään leikkiseuraa, mutta mistä sitä löytää? Eskariin menee vasta syksyllä. Naapureista ei löydy oikein kavereita. No yks poika on mut se aina alkaa lyödä ja piestä tätä meijän tyttöö jossain vaiheessa eikä tyttö enää halua leikkiä sen kanssa. Asutaan korvessa eikä täällä ole mitään kerhoja tai muutakaan toimintaa. Kunnan päivähoidosta vastaavat eivät tykkää jos tyttö laitettaisiin hoitoon edes parina pvänä viikossa koska minä olen kotona. Mun seura ei ole riittävää tälle lapselle enkä jaksa enää katella tuota maleksimista päivästä toiseen enkä kyllä ala enää viihdyttämäänkään tuon ikäistä lasta aamusta iltaan kuin pikkuvauvaa.
Kommentit (70)
ei se ole lapsen viihdyttämistä, jos sen kanssa vaikka pelaa muistipeliä tms. Miksi et ita lasta mukaan kotiaskareisiin, meillä lapset leipovat ja osallistuvat pilkkomiseen ym. vaikka ovat jo koulussa ja seuraakin on koko ajan naapureissa tarjolla.
Eli siinä olisi hänelle puuhaa ja aktivointia edes pariksi tunniksi päivässä. Uskoisin että piristyisi myös.
Saako katsoa televisiota tai pelata pelejä usein?
Miten joku harrastus, partio? jalkapallo? uinti? tms liikuntaharrastus tai joku 4H-kerho tms.
ehdottomasti aktivoisin ( ja ehkä vähän pakottaisinkin) johonkin edes kerran viikossa säännöllisesti tapahtuvaan aktiviteettiin.
Jos tyttö kaipaa ikäistään seuraa ja sitä ei mistään lähiseudulta löydy, niin eikö se osa-aikainen hoito ole järkevin ratkaisu? Jos vaihtoehto todellakin on, että tytöllä ei ole ikäistään seuraa... Eikö niistä sisarpuolistakaan ole leikkikaveriksi?
Mistä minä niitä kavereita revin? Minun kokemuksien mukaan 6v osaa jo itse kehitellä jonkinlaista leikkiä myös itsekseen. Mutta tämä ei edes halua yrittää, vaan halua nyhjätä tekemättä mitään. Kaikki tekemisehdotukset tyrmää, kun mieluummin on tekemättä mitään. Käydään yhdessä kävelyllä välillä mutta heti kotiin päästyä alkaa taas tekemättömyys.
ap
ole sun muksusi? Kyllä lapsi aistii torjuvan ilmapiirin...
Tulit tänne vain hakemaan synninpäästöä? Kaikkihan tietää että edellisten suhteiden lapset ovat b-luokkaa.
Mistä minä niitä kavereita revin? Minun kokemuksien mukaan 6v osaa jo itse kehitellä jonkinlaista leikkiä myös itsekseen. Mutta tämä ei edes halua yrittää, vaan halua nyhjätä tekemättä mitään. Kaikki tekemisehdotukset tyrmää, kun mieluummin on tekemättä mitään. Käydään yhdessä kävelyllä välillä mutta heti kotiin päästyä alkaa taas tekemättömyys.
ap
PÄIVÄ pitää leikkiä yksin ja ainoa aktiviteetti mitä keksitään, on kävely. Kai sä nyt voit sen kanssa muutakin joskus tehdä, kuin kävellä?
olet, etkä todellakaan käsitä miksi??? Hakee sun seuraa, hyväksyntää ja rakkautta. Sääli vain että olet noin etäinen ja kylmä.
aikuiset eivät leiki hänen kanssaan? Tehkää ulos majoja, heitelkää palloja, tutkikaa ötököitä ja tähtiä jne. Joillakin lapsilla ei ole ollenkaan mielikuvitusta ja jos joutuvat joka päivä maleksimaan yksin eikä ketään kiinnosta, niin on kyllä tosi ankeaa elämää.
Ei kukaan viihdy yksinään ulkona. Sisällä pelatkaa lautapelejä, ota lapsi mukaan ruoanlaittoon ja kotitöihin. Yrittäkää löytää hänelle joku oma juttu, jota hän voi tehdä yksin. Ja käske niiden muiden lasten leikkiä hänen kanssaan.
täällä ei vaan ole harrastusmahdollisuuksia tuon ikäiselle. Päivähoidosta antoivat ymmärtää, että kun minä jäin työttömäksi viime keväänä, niin lapsi on ilman muuta kotona, kun on niin täyttäkin noissa hoitopaikoissa ja paikoille muitakin ottajia. Ilman muuta otetaan asia uudelleen puheeksi vuoden vaihteen jälkeen, ja varmasti parikin päivää viikossa hoidossa tekis tytölle hyvää. Olen tytön kanssa jutellut, jos tahtoisi käydä välillä hoidossa, mutta ei kuulemma tahdo sitäkään. Ja siis eskariin menee vasta syksyllä. Naapurin poika hakkaa tyttöä niin siinä meni se leikkikaveri. Mun lapset leikkii tytön kanssa välillä, mutta vanhemmalla varsinkin on jo omia menoja ja kavereita. Kuitenkin illan mittaan tyttö saa mun ainakin toisesta lapsesta vähän seuraa itselleen. Mutta kyllä ottaa pattiin tämän paikkakunnan toiminta ja tarjonta tämän ikäselle.
ap
Vaihtoehtoja on tasan kaksi:
a. lapsi päiväkotiin, edes osa-aikaisesti, viis siitä mitä joku kunnan virkailija asiasta ajattelee. Päiväkodissa on ohjelmaa ja samanikäistä seuraa.
b. laadit itse päiväohjelman lapselle. Ohjelmaan jotain yhdessä puuhastelua, ohjattua toimintaa (askartelua, pelaamista, leipomista tms), ja lisäksi patistat perheen muita lapsia ottamaan tämän 6v:n mukaan puuhiinsa.
Ymmärsinkö, että olet ollut työttömänä keväästä asti ja omat lapsesi on jo koululaisia?
Etkä työttömänä _jaksa_ käydä tytön kanssa koskaan missään? Uimassa, kirjastossa, puistossa, kaupungilla? Ettekö voi vaikka leipoa, laittaa ruokaa, piirrellä, lukea yhdessä?
Mitä SINÄ teet päivisin nyt työttömänä ollessasi?
Jos olette tehneet valinnan muuttaa korpeen niin kyllä se on teidän tehtävänne vanhempina huolehtia siitä että lapsilla on iänmukaista seuraa ja virikettä. Eikö muka kylällä ole seurakunnan kerhoa, johon lapsi voisi mennä? Tai sitten puolipäivähoito sanoivatpa tädit mitä tahansa.
Tuo on tietysti kurjaa että lapsi tyrmää kaikki tekemiset mutta ehkä sinun pitäisi nyt hiukan väkisinkin ottaa vaikka mukaan kotitöihin tai pelailla jotain. Aika harva viihtyy yksinään kovin kauaa leikkimässä ulkona tai sisälläkään.
Joku piirtely, askartelu tai lukeminen voisivat olla helppoja yksin tehtäviä, tykkäisikö lapsi niistä? Entä innostuisiko käsitöistä tai leipomisesta sinun kanssasi? Kävely on mun mielestä maailman tylsintä puuhaa ja jos tuo on ainoa mitä keksit lapsen kanssa tehdä niin eipä ihme että pitkästyy. Vähän tuntuu että lapsi on kärsinyt yksinäisyydestä jo niin pitkään ettei enää edes usko että mikään voisi olla kivaa. Yrittäkää nyt löytää jotain seuraa lapselle. Miksi muuten tuon ikäinen ei ole jo eskarissa?
Ymmärsinkö, että olet ollut työttömänä keväästä asti ja omat lapsesi on jo koululaisia?
Etkä työttömänä _jaksa_ käydä tytön kanssa koskaan missään? Uimassa, kirjastossa, puistossa, kaupungilla? Ettekö voi vaikka leipoa, laittaa ruokaa, piirrellä, lukea yhdessä?
Mitä SINÄ teet päivisin nyt työttömänä ollessasi?
miehelle rakkauden hedelmän ja nyt tuo miehen lapsi onkin jo liikaa
olet, etkä todellakaan käsitä miksi??? Hakee sun seuraa, hyväksyntää ja rakkautta. Sääli vain että olet noin etäinen ja kylmä.
Kyllä minä sen ymmärrän mitä hän minusta haluaa ja minä parhaani mukaan sitä hänelle tarjoan! En vaan voi sille mitään etten tunne häntä kohtaan samoin kun omia lapsiani kohtaan mutta parhaani teen ettei hänen sitä tarvi tietää. Tunnen siitä huonommuutta etten kykene parempaan. Lapsi on asunut meillä keväästä. En ehdi enkä voi koko päivää touhuta tytön kanssa.
Pelien pelaamista on rajoitettu, kun pelin vinkuminen alkoi heti aamusta. Nyt pelipäivä kerran tai kaksi viikossa, jolloin saa pelata tunnin tai kaks.
ap
Voisit ideoida hänen kanssaan tekemistä. Jos vaikka yhdessä pääsette alkuun voi olla helpompi jatkaa. Vahvista kaikin tavoin hänen itsetuntoaan ja kenties siellä on jotain harrastusmahdollisuuksia.
Tee tytön kanssa päivisin asioita yhdessä. Piirtäkää, käykää ulkona kävellä, keinumassa, pyöräilemässä, uimassa, ota hänet ruokakauppaan ja ruoanlaittoon mukaan jne jne.
Ei taatusti halua päiväkotiin, luulee tulevansa siellä(kin) kiusatuksi ja syrjityksi. Nyt naapurin poika kiusaa ja sisarpuolet eivät leiki..
Mutta kyllä ottaa pattiin tämän paikkakunnan toiminta ja tarjonta tämän ikäselle. ap
Kyllä minä sen ymmärrän mitä hän minusta haluaa ja minä parhaani mukaan sitä hänelle tarjoan! En vaan voi sille mitään etten tunne häntä kohtaan samoin kun omia lapsiani kohtaan mutta parhaani teen ettei hänen sitä tarvi tietää. Tunnen siitä huonommuutta etten kykene parempaan. Lapsi on asunut meillä keväästä. En ehdi enkä voi koko päivää touhuta tytön kanssa.
Pelien pelaamista on rajoitettu, kun pelin vinkuminen alkoi heti aamusta. Nyt pelipäivä kerran tai kaksi viikossa, jolloin saa pelata tunnin tai kaks.
ap
työttömänä kotona... voi jestas
Tarkoitus ei ole dumpata lasta tietokonepelin ääreen.
Kyllä minä sen ymmärrän mitä hän minusta haluaa ja minä parhaani mukaan sitä hänelle tarjoan! En vaan voi sille mitään etten tunne häntä kohtaan samoin kun omia lapsiani kohtaan mutta parhaani teen ettei hänen sitä tarvi tietää. Tunnen siitä huonommuutta etten kykene parempaan. Lapsi on asunut meillä keväästä. En ehdi enkä voi koko päivää touhuta tytön kanssa. Pelien pelaamista on rajoitettu, kun pelin vinkuminen alkoi heti aamusta. Nyt pelipäivä kerran tai kaksi viikossa, jolloin saa pelata tunnin tai kaks. ap
Ei tunnu aikuiset hänestä välittävän, vaan yksin pitää kaikki keksiä.
Kyllä mun mielestä tuon ikäinen tarvitsee kipeästi oman ikäistä seuraa ja vanhempien on sitä järjestettävä.