Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta tekopyhää, kuinka aina ylistetään mm. siivoojien ja kassojen töiden tärkeyttä?

Vierailija
29.11.2011 |

Koskee myös monia muita huonosti palkattuja töitä. Kehutaan maasta taivaaseen, kuinka tärkeää tuollainen työ on, mutta sitten itse tehdäänkin jotain paljon paremmin palkattua ja enemmän koulutusta vaativaa työtä...

Sama juttu on koulutustason kanssa: ollaan olivinaan sitä mieltä että on tärkeää ja arvokasta, että osa työvoimasta tekee myös roskakuskien ja bussikuskien töitä....mutta itse hankitaan parempi koulutus ja ollaan mielummin sisätöissä pikkupäällikkönä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhyys tarkoittaa uskonnollisessa mielessä oikeamieliseksi tekeytymistä (tekohurskaus) tai yleisemmin viattomaksi tekeytymistä, vilpillisyyttä ja teeskentelyä. Tekopyhä on ihminen, joka jeesustelee, moralisoi muita tai latelee elämän neuvoja, joita ei kuitenkaan itse noudata.

Vierailija
2/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukijatyyppiä ja pitkälle koulutettu. Olen kuitenkin opiskeluaikana ollut sekä siivoamassa että kassalla. Arvostan aidosti niissä töissä olevia, kuten lähtökohtaisesti mitä tahansa rehellistä, moraalisesti hyväksyttävää työtä tekeviä. Olipa palkka- tai kotityötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kunnioitan ihmisiä, jotka elättävät itsensä rehellisellä työllä. Se on sama onko työ hyväpalkkaista tai ei.

Vierailija
4/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis että tuntee niin. Mutta se ylenpalttinen ihailu ja ylistäminen on. Minusta se on jotenkin alentavaa niitä työn tekijöitä kohtaan. Rehellinen työ sinänsä on tietysti kunnioitettava asia, mutta kyllä sellainen "ai että kun sinä olet taitava siivooja, mihin me jouduttaisiin ilman sinun panostasi" - voisin kuvitella, että itse työn tekijästä se voisi tuntua hieman holhoavalta. Ihan kuin puhuttaisiin jollekin suojatyöläiselle. "You're special!"

Itsekin olen "vain" toimistotyöläinen, ja sama asenne paistaa minua kohtaan. "Sinä se sitten osaat, oot kyllä niin nopea ja taitava", hyvä ettei päähän silitellä. Kyllä se vilpittömästi sanottuna on tietysti mukava palaute, mutta kun se tulee ihmisiltä, jotka eivät samalla tavalla lässytä luonnollisestikaan ylemmilleni, siis omille kollegoilleen, niin tulee vähän lapsellinen olo. Tosin, olen kyllä näitä tätejä muutaman vuosikymmenen nuorempikin, ehkä se alentuva suhtautuminen onkin vaan äidillistä! =D

Vierailija
5/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekopyhää ja samalla alentavaa. Siivoojan ja kassan työ kun on yhtä tärkeää kuin sen toimistosihteerin tai it-konsultin työ, mutta miksi näitä kaikista pienipalkkaisimpia ylistetään? Ylistämällä alistat.

Vierailija
6/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson asiaa tarpeellisuusnäkökulmasta:

Jos siivoojat/bussikuskit/kaupan työntekijät menevät lakkoon, olemme hetkessä pulassa.

Pienempi tai isompi pomo jos menisi lakkoon, jatkaisi ratas pyörimistään ilman heidän panostaankin.

Vierailija
7/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niitä kuitenkaan oikeasti arvosteta koska palkka ja työolosuhteet ovat usein huonot. Se on pelkkää puhetta vain.

Vierailija
8/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pärjäisin kassalla tai siivoamassa. Enkä pikkupäällikkönäkään.

Vierailija
9/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asiakas sanoo, että bussikuskin työ on arvokasta työtä, se vaan on totuus. Meidän kaikkien matkustajien henki kun on joka aamu sen bussikuskin käsissä, niinäkin aamuina kun tiellä on mustaa jäätä niin etten itse uskaltaisi edes lähteä autoa ajamaan.

Jos bussikuskin työntantaja sanoo noin, ja samalla jälleen kerran kurjistaa työntekijänsä työoloja, niin se on tekopyhää manipuointia.

Vierailija
10/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän me pärjättäis ilman siivoojia, bussikuskeja, kassoja...

Vierailija
11/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on raskasta ja likaista työtä, jota on vaikea/mahdoton koneella korjata.

Pienessä kaupassa kassatyöntekijä tekee toki muutakin, mutta en osaa arvostaa sitä päätteen jatkona istumista. Tehtävät varmaan loppuvat pian automatisaation edetessä.

Kaikki työnteko on sinänsä arvokasta sikäli, että on hyvä että tienaa itse elantonsa kunniallisesti ja myymällä aikaansa työnantajalle.

Vierailija
12/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(eivätkä vain kannattajat vaan myös poliitikot) julistavat suurella paatoksella, miten kaikki työ on tärkeää. Vaalien jälkeen samat porvaripuolueiden kannattajat haukkuvat pienituloisia vähä-älyisiksi luusereiksi. Kunnes siivoojat tms. menevät lakkoon: johan alkaa hirveä huuto siitä, miten niin tärkeiltä ihmisiltä pitäisi evätä lakko-oikeus kokonaan.

Vierailija
13/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se tarkoita, että vaikka itsellä on kiinostusta ja osaamista parempaan koulutukseen ja työhön, ei voisi arvostaa niitä jotka tekevät vähemmän koulutusta kaipaavaa työtä.

siivoojat ja kassat ym. tekevät tärkeää työtä, jonkunhan ne on tehtävä! itse olen valmis korkeakoulututkinnolla menemään myös kaupan kassalle tarpeen niin vaatiessa ja tekisin työn iloisella mielellä.

nämä on mun mielestä myös jokaisen omia valintoja. toinen laittaa kaikki paukut työhön, niin ettei harrastuksille ja perheelle meinaa aikaa jäädä. toinen tekee vähemmän vaativaa työtä, mutta panostaa harrastuksiin.

Vierailija
14/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät edes sano, että siivojat ovat tärkeitä... ovathan he, mutta enpä sitä ääneen ole ajatellut ikinä tarvitsevani sanoa. Olen siivonnut kouluaikana itsekin, en kuitenkaan arvosta sitä työtä yhtään sen kummemmin kuin monia muitakaan. Voisinehkä tehdä sitä työtä, jos siitä maksettaisiin kunnolla, en arvostuksen puutteen vuoksi.

Vierailija
15/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(eivätkä vain kannattajat vaan myös poliitikot) julistavat suurella paatoksella, miten kaikki työ on tärkeää. Vaalien jälkeen samat porvaripuolueiden kannattajat haukkuvat pienituloisia vähä-älyisiksi luusereiksi. Kunnes siivoojat tms. menevät lakkoon: johan alkaa hirveä huuto siitä, miten niin tärkeiltä ihmisiltä pitäisi evätä lakko-oikeus kokonaan.

Vierailija
16/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en mä ehkä ihan noin ajattele, mutta ihan absoluuttisesti mun mielestä vaikka nyt sairaanhoitajan työ on arvokkaampaa kuin vaikka siivoojan. Kyse on siitä, että sairaanhoitaja tarvitsee kuitenkin pitkän koulutuksen ja pitää olla jollain lailla soveltuva. Sen sijaan siivooja pärjää jollain kohtuudella työssä kunhan saa riittävän ohjauksen. Toki siivoukseenkin on tekniikkaa, mutta harvassa on ne ihmiset, jotka eivät sitä halutessaan kykene oppimaan verrattain lyhyessä ajassa.

Kyse on mun mielestä panosten ja tuotosten suhteesta. Siivoojat on helpommin korvattavissa kuin sairaanhoitajat.

Toki itse siivous on tärkeää, koska se nyt edistää terveyttä.

Vierailija
17/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä koulunsa siivoojia minään. Kuulemma ovat kärryineen aina tiellä ja ovat umpinatseja jne... Itse aikoo KTM:ksi (kauppatieteen maisteri). Mitä tuosta sitten ajatella?

Vierailija
18/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääntäjä ja joudun välillä kääntämään sellaista karmeaa konsulttipaskaa. Sellaisen tuuban äärellä herkistyy väkisinkin miettimään esim. sitä, miten paljon rahaa konsultti siitä on kärinyt ja miten maailmamme EHKÄ saattaisi pyöriä ilman tätä konsulttiakin. Sen sijaan kaupan kassoja, siivoojia ja bussikuskeja tarvitaan oikeasti.

Vierailija
19/19 |
29.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä koulunsa siivoojia minään. Kuulemma ovat kärryineen aina tiellä ja ovat umpinatseja jne... Itse aikoo KTM:ksi (kauppatieteen maisteri). Mitä tuosta sitten ajatella?

Siitä vaan kannustat opiskeluun! Riippuu siitä, kuinka kultalusikka suussa hän on kasvanut tarvitseeko neidin sitten opiskeluaikoina ja kesätöissä siivota tai olla kaupan kassalla tai jopa alentua hyllyttämään. Kyllä aika monet nuoret kaupan kassat ovat opiskelijoita, ja mielestäni hyvä saada työkokemusta ylipäänsä jostain, kuin makoilla kotona

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän