Vauvan kuiva iho - miten sinä olet sitä hoitanut?
Meidän 2 kk vauvalla on ylävartalossa kuiva iho (ja ilmeisesti pepussakin, siihen tulee helposti vaippaihottumaa, jota olemme hoitaneet erilaisilla voiteilla ja ilmakylvyillä). Neuvolassa terkkari ehdotti aluksi öljyn lisäämistä kylpyveteen ja näin olen tehnytkin. Kuiva on edelleen.
Ennen kuin siirryn seuraavaan vaiheeseen (ihon öljyämiseen, ajattelin näin pienellä vauvalla vältellä mahd. paljon petrokemian tuotteita) olisi kiintoisaa tietää, mitä muut ovat tehneet.
Kommentit (22)
punotusta ja vähän tulehdustakin. Sain vinkin käyttää ohuelti oliiviöljyä näihin poimukohtiin ja tarvittaessa laajemmallekin ja se todella toimi. Lopulta päädyin rasvaamaan vaippapyllynkin öljyllä. Mies nauroi, että poika on meidän pannumakkara, kun pohdin että ottaisinko keittiön öljyspraypullon lastenhoitovälineeksi.
Noissa rasvoissa ja mineraaliöljypohjaisissa hoitoöljyissä on todella kaikkea apuainetta mukana, joka ei ole pienten iholle hyväksi.
Alkoi tuossa iässä suurinpiirtein.
Perusvoiteita apteekista. Kokeilemalla selviää mikä sopii. Lisäksi voiteita on hyvä vaihtaa välillä ettei iho "kyllästy".
Apteekista kannattaa myös ostaa valmiiksi jo Sibicortia kotiin jos iho alkaa kutisemaan. Vaippaihottumaankin voi kokeilla. Meillä siihen auttoi parhaiten perunajauhot:) Sitten välillä laitettiin Bepanthenia.
Öljyn olen todennut olevan pahin meidän neidille. Ceralan on aika hyvä perusvoide.
LV:n jättäisin pois. Samoin muut mitä äitiyspakkauksissa ollut. Mielestäni kamalia...
poimukohdat punottaa. Niihinkin on tosin Bepanthen auttanut.
Toi öljyspraypullo kuulostaa aika hauskalta ;) Mulla on kookosöljyä, jolla rasvaan itsenikin, sitä varmaan kokeilen seuraavaksi. Vauva on kyllä varmaan aika haastava rasvattava...
Ap
Ekana kannattaa tarkistaa pyykinpesuaineet, hajusteettomat ja allergiselle iholle sopivat tuotteet käyttöön, jos ei ennestään olleet.
kannattaa kylvettää vauva vain kerran viikossa koko vauva, ja silloin kylpyvedessä öljyä. Perusvoiteet voivat itseasiassa jopa lamauttaa ihon omaa kosteutusta, joten ehkä niitä en käyttäisi. Ihottumakohtiin sitten bebanthenia.
Kannattaa pitää huolta että vauvan vaatteet ovat pääasiassa luomupuuvillaa eikä kovin värikkäitä vaatteita ihoa vasten. Väriaineet voivat myös ärsyttää herkkää ihoa.
Yksi tehokkaimmista ihon kosteuttajista on oikeastaan se että vauva saa varmasti tarpeeksi maitoa ja myöhemmin myös vettä juodakseen.
Talvella ilmankostutin on hyvä lisä herkkähipiäisten perheessä.
Alkoi tuossa iässä suurinpiirtein.
Perusvoiteita apteekista. Kokeilemalla selviää mikä sopii. Lisäksi voiteita on hyvä vaihtaa välillä ettei iho "kyllästy".
Apteekista kannattaa myös ostaa valmiiksi jo Sibicortia kotiin jos iho alkaa kutisemaan. Vaippaihottumaankin voi kokeilla. Meillä siihen auttoi parhaiten perunajauhot:) Sitten välillä laitettiin Bepanthenia.
Öljyn olen todennut olevan pahin meidän neidille. Ceralan on aika hyvä perusvoide.
LV:n jättäisin pois. Samoin muut mitä äitiyspakkauksissa ollut. Mielestäni kamalia...
Mullakin on ollut vauvana kuiva iho ja maitorupea, mutta aikuisiällä on vain kuiva iho. Sibicortia on, sitä on käytetty vaippaihottumaan.
Mä ajattelin ensiksi kokeilla öljyä - ihan siis näitä syötäviä kasvisöljyjä - ja sitten vasta rasvoja, jos nuo ei auta, koska haluan vältellä petrokemian tuotteita. (Onhan siis Bepanthenissakin petrolatumia, mutta esim. sinkkivoide meillä on kasvisöljypohjainen.)
Ollaan välillä käytetty talkkia peppuun, mutta nyt pepun iho on oikein vaatinut paksua rasvaa.
Ap
Eli luonnonöljyistä minäkin kokelisin ensin oliiviöljyä.
tuo ap:een mainitsema kookosöljy (kylmäpuristettu) on tosi hyvä hoitamaan ärtynyttä ihoa vauvallakin. Mielummin sitä kuin teollisia perusvoiteita.
T: 6
Ja yksi vinkki myös, että osta apteekista aitoa talkkia poimuihin. Siis sitä, missä ei ole mitään muuta ainesosaa kuin tuota talkkia (joka on siis tietynlaista kivipölyä). Ei mitään niitä hajustettuja vauvantalkkisotkuja. Perunajauho on siitä huono, että se on eloperäistä, ja siinä voi bakteerit muhia. Talkki taas on mineraali ja siksi parempi.
Kokeile ihmeessä Minderm-voidetta! Meillä auttoi se, kun ei muut perusvoiteet auttaneet. Tästä voi saada reseptillä kela-korvausta myöskin. Ceridal-öljyllä hyvä pyyhkiä pumpulin kera taipeet yms.
eli käymme suihkussa kerran päivässä, rasvaus perusvoiteella sen jälkeen. Pyykinpesuaineet ovat hajusteettomia.
Lisäksi maitoallergian ensimmäinen oire oli oireileva iho.
Ekana kannattaa tarkistaa pyykinpesuaineet, hajusteettomat ja allergiselle iholle sopivat tuotteet käyttöön, jos ei ennestään olleet.
kannattaa kylvettää vauva vain kerran viikossa koko vauva, ja silloin kylpyvedessä öljyä. Perusvoiteet voivat itseasiassa jopa lamauttaa ihon omaa kosteutusta, joten ehkä niitä en käyttäisi. Ihottumakohtiin sitten bebanthenia.
Kannattaa pitää huolta että vauvan vaatteet ovat pääasiassa luomupuuvillaa eikä kovin värikkäitä vaatteita ihoa vasten. Väriaineet voivat myös ärsyttää herkkää ihoa.
Yksi tehokkaimmista ihon kosteuttajista on oikeastaan se että vauva saa varmasti tarpeeksi maitoa ja myöhemmin myös vettä juodakseen.
hajusteita ei käytetä oikeastaan missään. Kylvetetään just noin, kerran viikossa suunnilleen. Meillä on ihoa vasten aina merinovillaa, ilmeisesti tämä ärsyttää joidenkin vauvojen ihoa, mutta meillä ei ole punotusta ollut, joten käytän edelleen villaa.
Käytetään kestovaippoja, ollaan kokeiltu myös jatkuvassa käytössä kertiksiä, mutta niistä tulee sitten toisenlaista ihottumaa. (Yöllä on kertis.) Paras tulos tulee, kun on harsot, joita vaihdetaan usein. Vauva tekee myös jonkin verran tarpeitaan lavuaariin, koska yritän minimoida kakkavaipat.
Ap
Ja yksi vinkki myös, että osta apteekista aitoa talkkia poimuihin. Siis sitä, missä ei ole mitään muuta ainesosaa kuin tuota talkkia (joka on siis tietynlaista kivipölyä). Ei mitään niitä hajustettuja vauvantalkkisotkuja. Perunajauho on siitä huono, että se on eloperäistä, ja siinä voi bakteerit muhia. Talkki taas on mineraali ja siksi parempi.
se on hajusteetonta ja valmistusaineena pelkkä talkki - suosittelen!
Ap
kylpyveteen ja myös rasvaus sillä.
mä lähden tästä kylvettämään vauvaa!
Ap
Minua ajatuskin villasta suoraan ihoa vasten kutittaa ja kärsin kuivasta ihosta.
Vie vauva nopeaan suihkuun sylissäsi kerran päivässä ja laita kostealle iholle apteekin perusvoidetta. Pitäisi onnistua kun vauva makoilee pyyhkeen päälle esim sängyn päällä. Anna vauvan olla hetki nakuna ennen pukemista, varmista ettei tule kylmä.
hajusteita ei käytetä oikeastaan missään. Kylvetetään just noin, kerran viikossa suunnilleen. Meillä on ihoa vasten aina merinovillaa, ilmeisesti tämä ärsyttää joidenkin vauvojen ihoa, mutta meillä ei ole punotusta ollut, joten käytän edelleen villaa.
Käytetään kestovaippoja, ollaan kokeiltu myös jatkuvassa käytössä kertiksiä, mutta niistä tulee sitten toisenlaista ihottumaa. (Yöllä on kertis.) Paras tulos tulee, kun on harsot, joita vaihdetaan usein. Vauva tekee myös jonkin verran tarpeitaan lavuaariin, koska yritän minimoida kakkavaipat.
Ap
Kuulostaapa tutulta! Meillä aika sama tilanne. Vauvalla tosi herkkä ja kuivahko iho. Kestovaippaillaan muuten, mutta silloin tällöin on kertsejä (ei viititä niitä kovin usein käyttää, kun ne haisee ihan järkyiltä!). Sitä olen miettinyt, että mistä tietää, onko vauvalla vain atooppinen iho, kuten minulla (äidillään), vai onko kyseessä joku allergia. Ollaan vielä täysimetyksellä, joten oireita aiheuttaisi minun ruokavalioni.
Aqualania kylpyvedessä.
Samoin Ceridal-öljy minusta hyvää. (Sitä käytettiin vastasyntyneiden teho-osastollakin, joten kuvittelisin että on aika turvallista..)
Minua ajatuskin villasta suoraan ihoa vasten kutittaa ja kärsin kuivasta ihosta.
Tuo merinovilla ei tunnu iholla samalta kuin tavallinen villa, se ei kutita. Mulla on itsellä myös merinovillainen aluspaita, joten olen testannut! Iho ei myöskään ole ärtynyt tai punainen, pelkästään kuiva.
Meillä on vanha ja viileä talo, tuo aluspaita on kaikkein paras tapa pitää vauva lämpimänä.
Ap
Vauva söi vain rintaa melko vanhaksi. Kun pullolle alettiin opettaa, kävi ilmi että lapsella on todella paha maito-, muna- ja pähkinäallergia. No äiti vaan tiukalle dietille ja pelkällä rinnalla jatkettiin. Ihottuma lieveni nopeasti.
Valitettavasti kaikki allergiat ovat edelleen tallella, vaikka ikää on jo 6 vuotta. Äiti on syystäkin huolissaan kouluruokailun kanssa. Tarhaan on ollut omat eväät. Allergioita on siis muitakin kuin nuo yllämainitut, ja lapsi on syystäkin melko epäluuloinen ruoan suhteen. Suu menee rakkuloille, ja pähkinöiden takia epipen on aina mukana.
Öljyjä mäkin olisin ehdottanut. Meillä normaali-ihoisella on käytössä weledan caledula-öljy. Muista, että myös natusan baby tms. öljyt sisältää kemikaaleja, vain luonnonkosmetiikassa ei ole kemikaaleja. Siis jos niitä haluaa välttää