Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ja miten kertoa lapsille eron syistä

Vierailija
27.11.2011 |

Hei,

Luin tältä palstalta aikaisempia keskusteluja ja keskustelun tasokkuudesta johtuen voinen laittaa tämän kysymyksen tänne.

Miten tulisi puhua neljälle lapselleni (10 - 16v) eromme syistä?

Harkinta-aika alkaa lähestymään loppuaan ja tämä liitto todellakin päättyy tähän. Ex:llä on uusi, oli jo 1/2v ennen eromme vireille laittamista. Tosin en tästä tiennyt mitään vaan oma lapseni kertoi asiasta sen selvittyä (murrosikäinen tyttö). Toistaiseksi lapsille on ympäripyöreästi kerrotto kuinka 'äiti ja isä eivät tulleet toimeen keskenään ja oli parempi, että eroamme'. Todellisuudessa taustalla on useamman vuoden aikajaksolla pettämistä, anteeksiantoa ja 'uudelleen yrittämistä'. Käytännössä salasuhteita pari, eli kyseessä ovat olleet ex-vaimon pitkät suhteet toisten miesten kanssa.

Asiaan liittyy masennusta, seikkailuhalua, syyttämistä jne...kaikkea mahdolista ja mahdotonta.

Olen ollut lojaali aviomies ja jopa itsekin syyllistänyt itseäni moneen otteeseen liiton asioista. Kyllä minäkin vastuuni kannan sillä kahden aikuisen liitosta on ollut kyse.

Eroprosessi lähti liikkeelle yhteisymmärryksessä, mutta myöhemmin valheet paljastuivat. En näistä piitannut, sillä huomasin olevani oikealla tiellä ja katsovani tulevaa. Asia olisi siten melko hyvin, mutta nyt omat lapset 'paljastavat' minulle kuinka äiti ei olekaan ollut reilu isää kohtaan. Tiedän tämän nyt ja tiedän paljon enemmänkin, mutta pitääkö minun näistä kertoa lapsilleni? Ja pitääkö kertoa kaikille? Miten? Olisin halunnut 'säästää' lapseni enemmiltä yksityiskohdilta, mutta vaa'an toinen puoli on se, että joku päivä lapset (aikuiset) kysyvät, että miksi en kertonut koko totuutta aikanaan?

Todennäköisesti kommentteja tulee puolesta ja vastaan kertomisesta, mutta perustelkaa kantanne, kiitos. Itse olen edelleen kahden vaiheilla...vaikka ex-vaimo hyökkää jostain syystä edelleen sanallisesti minua kohtaan.

peace

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin omani aikoinaan. Meillä kuvioon ei liittynyt pettämistä. Kerroimme lapsille, että eroamme, koska emme enää halua olla naimisissa. Ja että rakastamme lapsia yhtä lailla kuin ennenkin ja olemme edelleen heidän äitinsä ja isänsä. Kun lapset kysyivät tarkempia syitä, totesin että ne ovat henkilökohtaisia ja aikuisten asioita. Kaikkea ei tarvitse kertoa. Lapsillemme riitti ja riittää syyksi se, ettemme enää yksinkertaisesti halua olla naimisissa ja että tämä on minun ja heidän isänsä välinen henkilökohtainen ratkaisu, joka ei muuta meidän suhdettamme lapsiin. Tietenkin jos vanhemmilla on rajuja riitoja, joihin lapset joutuvat väliin, voi joutua selittämään enemmän. Meidän esimerkki toimii silloin, jos vanhemmat ovat edelleen asiallisissa väleissä ja arki säilyy muutoksista huolimatta rauhallisena.

Vierailija
2/5 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kommentista. Samanlainen se tilanne oli omassakin erossa aluksi. Ja pettämisasiasta vaikeneminen tehtiin juuri lapsien vuoksi. Ajatus oli, että meidän vanhempien välinen juttuhan tämä nyt on. Nyt vain on käynyt ilmi, että murkkuikäinen tulee ja 'paljastaa' miten asiat oikeasti ovat olleet. Vaikeaksi tämän koen itsekin ja päättänyt, että jos lapset asian puheeksi ottavat, en ala valehtelemaan. Tämä tilanne ei helppoa kenellekään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin odotan että miehen kakarat kysyy miksi isä ja äiti erosi. Pääsee kertomaan mitä se nainen teki. Koska tokihan nainen seisoo tekojensa takana ja pystyy sen lapsilleenkin tunnustamaan että hajotti perheensä hyppäämällä vieraissa.

Vierailija
4/5 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itse en ihan kaikkea (että suhteita on ollut useita ja aikaisemminkin), mutta nostaisin ihan reilusti esille sen, että äiti on ollut/on rakastunut johonkin toiseen mieheen kuin isään, eikä sen takia ole halunnut enää isän kanssa jatkaa. Ja että tämän on loukannut isääkin niin paljon, etttei tämäkään halua äidin kanssa enää jatkaa.

Keskustelussa voi ottaa esille sen, että vaikka kerran rakastuu ja päättää rakastaa, menee naimisiin ja saa lapsia, niin siltikään avioliitto ei toimi itsestään. Että siitä pitäisi pitää huolta ja tässä äiti ja isä ovat epäonnistuneet ja tämän takia äiti on rakastunut johonkin toiseen.

Tai jotain sinne päin.

Vierailija
5/5 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat melkoisen asiallisia ja näistä sai ehkä hieman lisäselvyyttä siihem miten aion edetä. Voinkin sen kertoa, että kerron lapsille jos itse haluavat tietää. Tämä kaikki asiamielessä ja siten, että ainakaan itse en yksityiskohtiin lähde. Niissä on itselläni ollut ihan tarpeeksi kärsimistä ja ainakaan itse en niitä lapsilleni tuo. Jos haluvat, niin voivat kysyä äidiltään lisää, sillä minullehan on kerrotty tietyt versiot...ja ne eivät välttämättä ole lopullisia versioita. Elämssä joutuu tekemään valintoja ja kaikki ei aina mene kaikki niin kuin on liittoa solmittaessa ajateltu. Siltikin kristilliset arvot omaavan henkilön odottaisi noudattavan omia kristillisiä arvojaan. Siihen ei kuulu toisen nöyryyttäminen, hylkääminen, valehtelu ja pettäminen. Tuollaisten kokemusten jälkeen on erittäin vaikea pitää kieli keskellä suuta ja kertoa kuinka toinen on 'rakastunut' muutaman kerran toisiin miehiin. Mielestäni tämän mallin myöntäminen ja arvostelematta jättäminen antaa lapsille kuvan, että näin voi tapahtua ja ei sille mitään voi. Ja että näin voitte myös te lapset toimia kun oma äitikin on näin tehnyt. Näin ei varmaan kukaan halua omien lapsiensa toimivan joskus tuelvaisuudessa. Tuo nyt jotenkin on saatava puettua oikeisiin sanoihin. Liitto on kahden kauppa ja sen purkautuessa olisi todellakin hyvä miettiä mitä ja miten lapsilleen kertoa. Kuitenkin niin, että tästä ei seuraa tahattomia ja aiheettomia kärsimyksiä + taakkaa jälkikasvulle kannettavaksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi