Kuka teillä päättää lapsen kielivalinnasta peruskoulun 8.-luokalla? Äiti, lapsi, isä?
Miten olet suhtautunut siihen, että lapsi haluaakin jotain muuta kieltä kuin mitä olit itse ajatellut?
Todennäköisimminkin annan lapsen valita haluamansa kielen, vaikka olenkin hieman "pöyristynyt" omasta valinnastaan ;-))
Tähänastiset kielet sujuvat lapsella hyvin/ erinomaisesti.
Toivon asiallista keskustelua.
Kommentit (14)
ja siihen oli tyytyminen. Ei se olisi sitä kuitenkaan opiskellut, ellei minä olisin sen pakottanut jotain ottamaan, joten en viitsinyt pakottaa. Mutta tästä varmaan jo arvaa, ettei meidän 8-luokkalainen erityisen innokas koulunkävijä ollut, onneksi on nyt ysillä taas alkanut vähän lukea ja arvosanatkin on nousseet viime vuoden katastrofista.
enkä tullut lukeneeksi, mitä tuli kirjoitettua...
3
Ja saa ihan itse päättää, alkaako jotain kieltä lukea. Luulisin, että sama linja on kasilla.
Omani valitsi saksan ja perusteli asian hyvin. Ilman perustelujakin sai tehdä minkä tahansa valinnan. Paitsi että meillä saksa/ranska/venäjä on yksi valinnaisaine, ei sitä edes ole pakko ottaa.
lapsi päätti ettei ota ylimääräistä kieltä
Taisi tehdä pakkoruotsi tehtävänsä: vei kiinnostuksen kielten opiskeluun.
niin empä taida ensi vuonna (8lk) ottaaa mitään. Venäjä ja ranska olis tarjolla, espanjan toki saattaisin ottaa mutta ei oo mahdollisuutta.
Olisin kyllä vetänyt melonin sieraimeeni jos mulle olisivat vanhempani tulleet sanomaan, että et saa ottaa saksaa kasilla. Ei vanhemmilla ole oikeutta päättää lapsen kielivalinnoista, koska eivät sitä itse opiskele ja pakolla ei mitään opi.
Ei vanhemmilla ole oikeutta päättää lapsen kielivalinnoista, koska eivät sitä itse opiskele ja pakolla ei mitään opi.
Vanhemmilla ei ole oikeutta, mutta RKP:llä on oikeus määrätä, mitä kieltä lapset lukevat pakolla.
toiset ehkä vaativat enemmän työtä kuin toiset.
Hän sitä haluamaansa kieltä opiskelee emme me vanhemmat.
Minä tosin suosittelin painokkaasti, ettei ottaisi mitään kieltä valinnaiseksi. Ei ollut kyllä riskiäkään kun ei tässä koulussa onnistu Espanja (joka olisi kiinnostanut alunperin).
Lapsi on ihan fiksu, mutta laiska ja mukavuudenhaluinen eikä mitään lukutyyppiä toistaiseksi ainakaan. Turha ottaa yhtä stressiä lisää MINULLE sitä kautta että HÄN ei hoitaisi opiskelujaan kunnolla.
Mielummin jotain kouluviikkoa keventävää mukavaa luovaa tai käytännöllistä valinnaista.
kielivalinnoistaan sekä 8-luokalle että 5-luokalle. Kiinnostuksen täytyy lähteä lapsesta itsestään.
Hän sitä opiskelee, en minä.