Lapsen toistuva oksentelua, apua?
Meillä on ekaluokkalainen lapsi, jolla oli koulun alkaessa oksentelukausi. Ensimmäisen ja toisen oksentelun välillä oli 1,5 viikkoa, sitten poskiontelontulehdus kuumeineen ja sitten kolmas oksentelu heti tämän jälkeen, jonka jälkeen vielä 2 viikon kuluttua neljäs oksentelu. Kaikki tapahtui viiden viikon sisällä. Lääkärissä käytiin, mitään muuta ei löytynyt kuin, että kerran leukkarit oli todella paljon koholla ja laskivat sitten lähes normaalille tasolle parissa päivässä, syytä tähän ei tiedetä. Oksentelut ajoittuivat ensimmäistä kertaa lukuunottamatta viikonlopulle aamupäivään. Oksentelut olivat lyhytkestoisempia ja ns. helpompia loppua kohti kunnes tulikin yli 2kk tauko oksenteluissa. Nyt lapsi kuitenkin oksensi viikko sitten ja oletimme sen olevan vatsatautia, jota oli pienemmällä sisaruksella. Ei varmaan ollut, koska tänään sitten taas oksennus ja saman kaavan mukaan mennään kuin aiemmin syksyllä eli viikonloppuna oksennetaan aamupäivästä ja "tauti" menee ohitse muutamassa tunnissa. Lastenlääkäri ei oikein osannut sanoa mitä tämä voisi olla. Itse olen miettinyt migreeniä ilman pääkipua, joka ehkä voisi johtua jonkinlaisesta stressistä mikä purkaantuu aina viikonloppuna tai sitten syklistä oksentelua tai sitten se pahin aivokasvain :-( Mutta onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Hirvittää, että mitä tämä oikein on :-(
Kommentit (25)
Refluksiin ei välttämättä liity ollenkaan röyhtäilyä. Ei meillä kummallakaan.
(tosin yleensä vain, jos oli kova flunssa /poskiontelotulehdus). Vieläkin oksennan tosi herkästi poskiontelotulehduksessa.
Onko mahdollista, että lapsella on jatkuvasti flunssaa/poskiontelotulehdus ei olekaan parantuntu?
Minulla lapsena Kertyi yön aikana limaa kurkkuun paljon, mikä johti aamulla/päivällä oksennukseen. Lääkärissä ei osattu tehdä mitään, mutta sitten tuttu hoitaja sanoi että hänen lapsellaan oli ollut moista ja korkeampi tyyny auttoi. Niin auttoi minullakin, lima valui suoraan alas jäämättä nieluun. Lima on aika yleinen oksentelun aiheuttaja, miehelläni syljen ja liman nieleminen johtaa oksennukseen todella nopeasti.
Mutta niin, itsellä auttoi korkea tyyny, joka piti pääni ylhäällä suhteessa kroppaan.
Haluaisin tietää myös, omalla lapsellani sama vaiva :/ saiko ap vastauksen lapsensa vaivaan?
Maitotuotteet iltapalalla saattaa lisätä merkittävästi ilman muodostumista yöllä. Ja lima saattaa saada oksentamaan.
Muutenkin tällaisissa asioissa kannattanee pitää kirjaa tarkasti lapsen syömisistä ja tekemisistä. Tällöin saattaa löytyä yllättäviäkin selittäviä tekijöitä. Meillä lapsella oli vuoden verran kovia silmäkipukohtauksia ja pääkin jo kuvattiin. Lopulta sattumalta huomattiin että kipukohtaukset liittyivät aina tilanteisiin joissa samassa huoneessa raakaa kanamunaa.
pitkissä sykleissä teidän tytöllä tulee tuota oksentelua? Meillä siis viidessä viikossa neljä oksentelukertaa eli ei ihan syklisen oksentelun kriteerit täyty, mutta luulen, että voisi silti olla sitä, kun nyt taas alkoi tämä. Välissähän voi olla useita oireettomia viikkoja tai jopa kuukausia.
t. ap