Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usealla piilee ylipainon takana syömishäiriö

Vierailija
13.12.2011 |

Tunnistatko itsesi:

- Olet ylipainoinen, tai lihonut viim. puolen vuoden aikana enemmän kuin 5kg.

- Kilosi masentavat sinua ja koet alemmuudentunnetta. Sinusta tuntuu, että voit olla onnellinen vasta, kun sinusta tulee laihempi. Saatat olla eristäytynyt, tai vältellä esim. juhlia ja esiintymisiä. Ahdistut valokuvien ottamisesta.

- Teet itsellesi tiukkoja laihdutusohjelmia, koska haluat laihtua mahdollisimman nopeasti.

- Yrityksesi laihtua epäonnistuvat nopeasti, mikä aiheuttaa itseinhoa.

- Ajattelet ruokaa usein, silloinkin kun sinulla ei ole nälkä.

- Sinulla on vaikeuksia määritellä mitä ruokaa sinun tekee mieli, joten päädyt syömään sitäsuntätä mitä kaapista löydät.

- Rupeat syömään, vaikka sinulla ei ole nälkä, tai et pysty lopettamaan syömistä tultuasi kylläiseksi.

- Jos koitat hillitä syömistäsi, sinusta tulee levoton ja keskittymiskyvytön.

- Ahmimisen aikana aivosi tuntuvat olevan "pois päältä" ja syöt nopeasti.

- Sinulla on vahva ajatus, että jos olet päivän aikana langennut ahmimaan, voit samantien ahmia lisää, koska päivä on jokatapauksessa piloilla. Sama kai se on syötkö 5000kcal tai 10 000kcal, "huomenna sitten alkaa taas uusi elämä".

- Ahmimisen aikana suosit runsashiilihydraattisia ruokia; kuten karkkia, keksejä, pastaa, pullaa, vaaleaa leipää jne.

- Lopetat ahmimisen vasta sitten, kun olet täysin ähky, vatsasi on pinkeä ja olosi ahdistunut.

- Ahmimisen jälkeen tunnet itseinhoa, häpeää ja syyllisyyttä. Saatat koittaa parantaa oloasi oksentamalla, tai suunnittelemalla itsellesi entistä tiukempia dieettipäiviä ahminnan kompensoimiseksi.

Itse sairastuin teini-iässä ahmishäiriöön, joka myöhemmin muuttui bulimiaksi. Vasta 25-vuotiaana koin olevani täysin parantunut. Nyt 28-vuotiaana olen vihdoin normaalipainoinen ja painan samanverran, kuin mitä olin sairastuessani. Ahmimishäiriön kanssa kamppaillessani koin olevani huono ja epäonnistunut ihminen, jolla ei ole lainkaan kurinalaisuutta. Jälkeenpäin tajusin, että kyseessä on sairaus, joka vie ihmiseltä kyvyn toimia järkevästi. Onneksi nykyään löytyy hyviä lääkehoitoja, jotka auttavat, sekä erilaisia tuki-ja terapiaryhmiä, kuten OA (http://www.oafinland.org/). Tärkeintä on, että uskaltaa hakea apua! Itse hakeuduin terveyskeskukseen, jossa antoivat asiantuntevaa ja empaattista apua.

Tsemppiä kaikille!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän