Mikä auttaa halkeileviin sormenpäihin?
Ja mistä ne johtuu?
Miehellä on niin kipeät sormet taas, ettei se pysty tekemään käsillään mitään. Tuskissaan on, jos yrittää vaikka pukea vauvaa.
Mikä noihin auttaisi? Sormenpäät siis halkeilee, ja ne halkeamat on niin syviä, että ovat todella kipeitä. Nyt ilmojen viiletessä ja huoneilman kuivuessa ongelma on taas räjähtänyt käsiin. Rasvailla yrittää, mutta se on kyllä aivan tehotonta toimintaa.
Kommentit (55)
Kipu helpottaa ja halkeamat paranee nopeammin, jos ne kuivat reunat leikkaa pois (syvälle saakka) esim. kynsileikkureilla. Sattuu leikkausvaiheessa, mutta sitten rasvaa ja laastari päälle, paljon helpompi olla heti pian. Ei ehkä varteenotettava vaihtoehto, jos halkeamia on useita, mutta pari halkeamaa kärsii kyllä revidoida.
Paras ja myös desinfioiva on Helosan. Sitä laitetaan esim tatuointien päälle jotta iho paranee nopeasti eikä tuu tulehduksia. Ihan paras, 5€ apteekista.
Uskottava voide miehelle, koska sitä käytetään myös tatskoissa ;)
Mulla atooppinen iho ja tämä auttaa aina jalkapohjien halkeamiin.
Mikä on halkeilun syy?
Setäni sormenpäät halkeilivat, koska hän oli allerginen sanomalehtien painomusteelle. Hanskat käteen oli tähän lääkkeenä.
Huulirasva!! Siis ihan oikeesti! Meidän papalla on sormet talvisin pahasti halkeilleet ja se hoitaa ne huulirasvalla!! Näyttää toimivan eikä taatusti ole kallista!! Kokeilkaapa!!
Minulle tuli sormenpäihin haavoja. Olin pois kotoa kaksi viikkoa ja haavaumat paranivat. Rupesin epäilemään sieni-ihottumaa tai –tulehdusta, jonka epäilin saavani tiskiräteistä, vanhoista saippuoista ja märistä pyyheliinoista. Laitoin sormenpäihin Canesten voidetta. Se auttoi.
Minulla sormenpäiden halkeilu johtui pilalle menneestä hunajaa ja aloe veraa sisältävästä saippuasta.
Mulla ihon kunto parani kun jätin viljat pois. Peukalot aukeilee ja sormien nivelten kohdat, kasvoissa vaikka mitä, säärissä ihottumaa.
Nyt syön taas viljoja ja samoja oireita, keliakiakokeissa ei ainakaan suolistokeliakiaa, mutta ihokeliakiaa ei ole testattu.
Raskaus auttaa :) Viimeiset 8kk sormet niin sileät ettei koskaan. Pitää vissiin tehdä enemmänkin lapsia!
Sormenpäät kuivuu veden vaikutuksesta. Osta apteekista Cano Derm voidetta ja
sivele sitä aluksi koko ajan sormenpäihin ja jatkossa aina kun olet tekemisissä veden kanssa.
Käytä kertakäyttöhanskoja lapsen peppua pestessä. ja yritä vähentää käsienpesua, jos se ei ole välttämätöntä.
En usko, että kukaan uskoo, mutta minulla loppui todella vaikea sormenpäiden halkeilu (kivulias, verta vuotava) ja kynsien hajoaminen, kun luovuin teuraslihan syönnistä vajaa vuosi sitten. Toki siinä samalla kiinnitin muutenkin huomiota ruokavaliooni, lisäsin esimerkiksi laadukkaan oliiviöljyn käyttöä jne. Kalaa kyllä silloin tällöin syön edelleen.
Muutos kynsissä, hiuksissa ja ihossa on huomattava. Lotraan vesissä ja puunaan ja putsaan innokkaana siivoojana, tiskarina ja pyykkärinä edelleen, mutta käsiä ei edes tarvitse rasvata enää samaan tahtiin kuin ennen. Myös raajojen palelu on loppunut, eivätkä kantapäät enää halkeile.
Voi toki johtua jostain muustakin, kuten esimerkiksi tähtien asennosta tai ikääntymisestä, mutta ainoa muutos, jonka itse olen elämässäni tehnyt, on lihan jättäminen.
Kaikkea voi kokeilla, sekasyöntiä, lakto-ovo-vegetarismia, vegetarismia, jopa veganismia. Itsehän sen sitten huomaa, että tuntuuko hyvältä, ja sen perusteella päätöksensä tekee. Eikä minkään päätöksen täydy olla lopullinen.
Peace.
Lopeta palstailu. Näppiksen hakkaaminen aiheuttaa sormenpäiden halkeilua ;)
Vierailija kirjoitti:
Pihkavoide. Kokeiltu ja toimii. Esikoisen ekana jouluna molemmista käsistä peukke, etusormi ja keskisormi auki liiasta käsien kastumisesta.
Mä peukutan pihkavoidetta. Apteekista oon koiralle ostanut Abilar-merkkistä, ja isommista päivittäistavarakaupoista saa Frantsilan pihka-tervavoidetta, se on ihan mahtavaa!
Joku ehdotti myös Locobasen Repair-voidetta. Se on ihan hyvä kanssa, mutta mä tykkään tosta Frantsilan voiteesta luonnonmukaisuuden vuoksi.
t 1 tyypin diabeetikko, jolla sormenpäät ympäri vuoden kovilla verensokerimittausten takia
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ole saanut kunnollista diagnoosia ja päässyt sitä kautta eroon oireista. Mulle alkaa ainakin jo riittää tämä ainainen oireiden hoitaminen. Lääkäritkään eivät etsi syytä koska saavat lääkkeistä proviisiot.
Minulta tutkittiin kaikki allergiat sun muut mutta mitään selittävää ei oikeastaan löytynyt. Atooppinen, kuiva, herkkä iho ja työ jossa kädet kastuvat ja likastuvat.
Hoito on hyvin, hyvin tarkkaa. Kaiken a ja o on puhtaus. Halkeamat jotka ovat kipeitä, ovat tulehtuneita. Kädet pidetään puhtaana, käsidesiä ja aina rasvaus, rasvoja voi vaihdella ja kokeilla, tavallisia voiteita. Saippua hoitavaa esim. Erisan. Puhtaat pyyhkeet. Suojaus aina, puuvillahanskat ja jotkut kertakäyttö tai tavalliset kumihanskat päälle, mihinkään likaiseen ei saa koskea ilman hanskoja.
Olennaista on kortisonivoide, pitkä kuuri. Vaikka oireet on hävinneet, rasvausta jatketaan, ihottumalla on tapana uusia jos hoito lopetetaan liian aikaisin. (Mulla oli Bemetson 0,1% rasvaus 1 krt päivässä.)
Jos ihottuma on rakkulaista ja vetistävää, se hoidetaan suolavesikylvyillä ja -hauteilla ns. märkähoito. Kuiva ihottuma hoidetaan rasvaamalla. Ihotautilääkäriä tarvittiin ennen kuin pääsin vaivasta eroon, he osaavat kertoa miten mitäkin ihovaivaa hoidetaan.
Aina lyhyestikin ulkona oleskellessa tai autossa ollessa nahkahanskat kädessä. Ulkoilma kuivattaa syksyllä ja talvella.
Kirjoitin jo toiseen aihetta käsittelevään ketjuun tämän:
Miehellä halkeili vuosikaudet sormenpäät talvisin. Mikään ei tuntunut auttavan, rasvoja kokeili kaikenlaisia. Kunnes joku vinkkasi BodyShopin Hemp-voiteesta. Sillä parani ja pysyi kunnossa. Ei ole edes kovin kallista.
kokeile kuusen pihkaa vanhan ajan parannus konsti saatavana apteekki valmisteina myös palvis aikaan vaikeaa saada kuusesta irti mutta kun kevät koittaa kokeile
Valkovaseliini on toiminut minulla, sitä saa ainakin apteekista, voi olla että saa muualtakin. Pihkavoide kuulemma auttaa myös, sitä voi tehdä itsekin. En ole itse tuota pihkavoidetta kuivumiin ja halkeamiin laittanut, mutta setäni sanoi että se auttaa. Näin ne halkeamat hänen käsissään, ja ne olivat syvät. Itse käytin tuota pihkavoidetta jalassani olleeseen palovammaan.
Ihan ihan vanhan kansan konsti oli että illalla pissaa käsiinsä ja laittaa yöksi kintaat/tumput käsiin. Ne varmaankin pitää olla kotitekoisesta villalangasta, että siinä on lampaan oma lanoliini tallessa.
Mulla ei ole vielä alkanut se pahin kausi, mulla halkeilee enemmän vasta sitten kun on enemmän pakkasta. Mutta mulla on ollut sellainen konsti että huulirasvapuikolla sivelen "joka välissä" niitä halkeilleita kohtia. Mun mielestä sekin on auttanut. En laita sitä huulirasvaa huuliin(hygieniasyistä) vaan vaan niihin halkeamiin.