miten joku saa invataksin käyttöönsä vaikka pystyy..
..kävelemään ihan normaalisti, ei lonkkavikoja, ei nivelrikkoa. Sitten tiedän vanhuksen joka ei pääse laskuja maksamaan kun on vaikea liikkua ja ei hänelle tule taksi hakemaan.
Tuntuu hiukka oudolta.
Kommentit (25)
En nyt varmaan ymmärrä kysymystä...
Mutta on muakin joskus tullut inva-taksi kuskaamaan, kun olen taksikeskuksesta autoa pyytänyt. Sattui vaan ao.kuskille ja autolle sopiva kohta.Tuttu kuski tms., vai oletko varma että kunta maksaa?
Tilaa aina invataksin, ei apuvälineitä. Pystyy kulkemaan normaalisti. Olen käsittänyt että hänellä on sopimus jonka mukaan saa tilata sen invataksin ja hän ajelee sitten tapaamaan tuttaviaan..
Mielestäni tämä ihminen on hyvin sosiaalinen ettei voi johtua mistään sellaisesta. Invataksihan on sellainen johon mahtuu pyörätuoli mm.
Ap
lähes ilmaisia taksimatkoja vuodessa vaikka pystyy kävelemään. Kyseessä on reisiamputoitu mies, joka näennäisestä hyvästä liikkuvuudestaan huolimatta ei kuitenkaan pysty kävelemään montaa sataa metriä varsinkaan liukkailla keleillä. Julkisilla kulkeminen saattaisi olla mahdotonta siihen paikkaan mihin on invataksilla menossa.
Nuo invamatkat ovat kuulemma myös sellaisia, että ne on pakko tilata edellisenä päivänä tms ja monesti taksin joutuu jakamaan muiden inva-kyytiläisten kanssa.
Sinänsä en lainkaan ihmettele että av:lla kadehditaan vammaisiakin.
on muitakin syitä tarvita taksia kuin se,ettei pääse kävelemään. Eikä masennus ole ainoa psyykkinen syy.
Mä esimerkiksi olen aikanaan saanut taksikuljetuksia siksi, että oli aivojen verenkiertohäiriö. Se aiheutti pyörrytystä yhtäkkisissä paikoissa ja siksi en saanut jäädä mihinkään yksin - edes bussipysäkille. Minun taksini olivat jokus invatakseja, joskus tavallisia, mutta samasta numerosta ne aina tilattiin ja tilatessa piti mainita, että kyse on sosiaali- ja tervyestoimen palvelusta.
on muitakin syitä tarvita taksia kuin se,ettei pääse kävelemään. Eikä masennus ole ainoa psyykkinen syy.
Mä esimerkiksi olen aikanaan saanut taksikuljetuksia siksi, että oli aivojen verenkiertohäiriö. Se aiheutti pyörrytystä yhtäkkisissä paikoissa ja siksi en saanut jäädä mihinkään yksin - edes bussipysäkille. Minun taksini olivat jokus invatakseja, joskus tavallisia, mutta samasta numerosta ne aina tilattiin ja tilatessa piti mainita, että kyse on sosiaali- ja tervyestoimen palvelusta.
No, hänellä ei ole verenkiertohäiriötä. Joskus näen hänet kaupungilla liikkuvan ja myös portaita
kävelevänä.
vaikka ms-tautia sairastava, joka pystyy kävelemään sujuvasti 100 m, mutta voimat ei riitä pitemmälle. Vaikea on käydä kaupassa jos max. kävelymatka hyvänä päivänä on 100 m.
Hänellä voi olla myös paljon muita liikkumista rajoittavia oireita vaikka ne eivät näkyisi päällepäin mitenkään.
Voi olla ihan normaalissa päivätyössä käyvä ihminen, joka tarvitsee taksia päästäkseen työpaikalleen.
sosiaalitoimi myöntää niitä hakemuksen perusteella tarvittaessa. Eli jos tuntemasi vanhus ei pääse liikkumaan ilman taksia, hän voi hakea invamatkoja itselleen ja todennäköisesti niitä saa. Hakemukseen pitää liittää ainakin lääkärin lausunto.
miksi hän sen saa käyttöönsä kaikesta näennäisestä kunnostaan huolimatta. "Kun ei edes av-palstalla osattu tähän vastata niin pitää tulla sinulta suoraan kysymään!"
Kun menin vanhustyöhön, kaikki vanhukset jotka käyttivät invataksia, tosiaan tarvitsivat liikkumisen takia sitä.
Ja tuntemani vanhus tarvitsee apua.
miksi hän sen saa käyttöönsä kaikesta näennäisestä kunnostaan huolimatta. "Kun ei edes av-palstalla osattu tähän vastata niin pitää tulla sinulta suoraan kysymään!"
Minusta tähän kyllä oikeastaan jo vastattiin.
Ei niitä invamatkoja ilman perusteita saa.
Kun menin vanhustyöhön, kaikki vanhukset jotka käyttivät invataksia, tosiaan tarvitsivat liikkumisen takia sitä.
Ja tuntemani vanhus tarvitsee apua.
Eli jos tarvitsee apua myös siellä asiointitilanteessa. Silloin avustaja matkustaa samalla hinnalla.
Ja ap:n hirvitykseksi invamatkoja saa kuulemma myös VIRKISTYSTARKOITUKSIIN! Eli vammainen voi, hyvänen aika sentään, ajella sillä ilmaisella taksilla vaikka uimahalliin tai ravintolaan.
voi hyvinkin pystyä kävelemään jonkin aikaa. Tämä suoritus saattaa joillakin johtaa kuitenkin sellaiseen uupumukseen, että on loppupäivän pois pelistä. Hyvin yksilöllinen tauti muutenkin. Kunto myös vaihtelee hyvin paljon.
Sama juttu, väsyvyys, on yleensäkin neurologisia sairauksia sairastavilla tai aivovammautuneilla. Nämä sairaudet eivät useinkaan näy päällepäin ja henkilö voi olla nuori.
t. ms-potilaan läheinen
oikeus 18 matkaan kuukaudessa, ja tietyt taksit ovat tehneet sopimuksen kunnan kanssa ajaa näitä kyytejä. Ja ne taksit ovat usein inva-takseja, koska asiakaskunnasta suuri osa on liikuntaesteisiä.
Samoin hänellä voi olla sosiaalitoimen myöntämä taksikortti, perusteet voivat olla vaikka psyykkisiä tai älylliseen vammaisuuteen liittyviä, vaikka jalat toimivatkin. Ehkä hän eksyy helposti tai voi lähteä "vieraan mukaan".
Noita matkoja saa käyttä vaikka ajaisi pelkästään limua ostamaan tai käymään ystävän luona tai käymään keilaamassa. Ne korvaavat sen vapaan liikkumisen, mitä terve voi tehdä julkisilla kulkuneuvoilla, omin jaloin tai omalla pyörällä/ autolla. 18 matkaa tarkoittaa kuukaudessa 9 mahdollisuutta poistua kotoa. 2 kertaa viikossa siis.
Asiakas maksaa matkoista omavastuuosuuden.
tuo SOTE-systeemi, 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa. Useimmiten matkat sujuvat tavallisella taksilla, mutta joskus saattaa tulla joku tila- tai invataksi. Se on vähän miten sattuu, nämä kun hoidetaan kimppakyyteinä ja joskus kyydissä voi olla useita asiakkaita. Joskus voin olla ainoa asiakas jne. Auto kuin auto.
Erikseen ovat sitten ne taksimatkat, joita monet saavat jonkin muun kuin vammaispalvelulain perusteella. Vanhusten ajelut eivät useimmiten ole vammaispalvelulain perusteella myönnettyjä, vaikka voivat niitäkin olla tapauskohtaisesti.
On vain jotain näkymätöntä elimellistä vaivaa. Missä tämä asia tapahtuu? Voi niinkin olla, että hänelle on maskettu näitä matkoja koska kyseessä on jokin pieni kunta jonka on kulutettava jokin tietty määrä myönnettyjä määrärahoja saadakseen ensi vuonna uutta valtiontukea.
Meillä pojalla noita matkoja 18/kk ei fyysistä vaivaa ja usein tulee invataksi, emme joudu kimppakyyteihin. Siinäpä taas päänvaivaa :)
Miten joku saa invataksin vaikkei näytä ulospäin sairaalta? No kyllä minä ihan sain tuon taksin ja olen siitä kiitollinen! Joku aiemmin tuolla vastasikin että ovat silloin neurologisia sairauksia, enkä sen enempää viittaa omaan tautiini, mutta ei minuakaan yhtään uskoisi sairastuneen mihinkään tautiin, ei minusta näe mitään sairautta. Jollei olisi tuota taxia, niin kävelen todella hitaasti, ei sille voi mitään, joskus ei liikunta onnistu yhtään, kotona hitaasti menee ja lähikaupassa käyntikin on neljä kertaa normaalia vaikeampaa kuin normaalijalkaisella, jos sille päälle sattuu että pitää kauppaan päästä.
..sen vanhuksen kuuluisi saada joko edunvalvoja tai joku omaishoitaja itselleen. Moni Taksin käyttäjä voi olla todella sairas ilman , että on ulkoisesti sairas/ vanha.
Ihmisellä saattaa olla pahaa muistisairautta ym ongelmia pään sisällä..siksi voi olla parempi mennä taksilla kuin " sekoilla " julkisilla !!
En nyt varmaan ymmärrä kysymystä...
Mutta on muakin joskus tullut inva-taksi kuskaamaan, kun olen taksikeskuksesta autoa pyytänyt. Sattui vaan ao.kuskille ja autolle sopiva kohta.
Tuttu kuski tms., vai oletko varma että kunta maksaa?