Minkäkokoisia teidän 3kk ikäiset?
Kävimme neuvolassa. Pojalla pituutta 64cm ja painoa 6,4kg! Paino ei mennyt ihan käyrien mukaan,niin tunsin sieltä lähtiessäni olevani ihan huono äiti. Sain kamalasti kysymyksiä pojan elämästä ja syyttäviä katseita. Maidon juonnista,terveydestä,itkeekö paljon,millainen iho jne...
Kuulostaa ehkä tässä ihan normaalilta,mutta ei ollut sitä.
Ei tee mieli mennä neuvolaan enää,kun saa vihasena tulla kotiin sieltä!
Muilla vastaavaa? Meinasin,että seuraavaksi kyllä sanon jotain todella inhottavaa! Ja elämäntavoissamme ei ole mitään vikaa. Olen hyvä ja lapsista huolehtiva äiti kaikintavoin. Mieheni on myös hyvä isä.
Kommentit (15)
Siis onkohan kyse nyt siitä että vauva on liian iso vai liian pieni vai jotain muuta? Meiän tyttö oli 3kk tarkastuksessa 62cm ja 6300kg. Eli pullukampi ku aloittajan ja MaaritAnnelen, mutta kaikki kyllä on täysin normaalia!
Meillä 3-kk neuvolassa pikkumies oli 61,5 cm ja 6450 g eli vähän pulleampi kuin teidän vauva. Ja kyllä ihan normaalisti neuvolassa kysellään kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä vaikka ei mitään olisikaan vialla. Ei kannata huolestua, hyvän kokoinen vauva teillä!
tiia
Mellä tyttö oli 3 kk-neuvolassa 61,5 cm ja 6020 g. Ei ollut mittään sanomista, kuulemma nolla-käyrällä mennään. Vaikka olin huolissani, että olisi ollut pieni tai siis hoikka...
Niin oliko aloittajalla " muka" pieni. Hae googlesta sanalla " kasvukäyrä" sivua, jossa voit antaa lapsesi mitat ja verrata niitä normaalikäyriin. Jos et saanut neuvolasta tulostetta mukaan...Tuskin mienkään ihmeellistä tulosta antaa.
Ole huoleti, vauvat kasvaa sykäyksittäin ja neuvolatätejäkin on erilaisia. Minulla tosi mukava, mutta toisenlaisistakin kuulee!
Kävimme myös eilen neuvolassa, jossa poika 3 kk oli 6,460 g ja 64,5 cm. Täti tuumasi, että kasvaa ihan hyvin mutta voi kyllä alkaa antamaan jo pottua pikkuhiljaa.. kääks! Ei ole kyllä aikomustakaan vielä alkaa kiinteille, jonka kerroinkin kohteliain sanankääntein. Tuumasi, että sitten kuukauden päästä viimeistään on hyvä alkaa antamaan makustelupaloja. No joopa joo. Luota vaan itseesi äitinä, kyllähän sä itse näet vauvasta, onko tyytyväinen ja kylläisen oloinen. Neuvolat on neuvontaa varten.
Tulin uudestaan koneelle ja huomasin omasta jutusta mojovan virheen ;)))
Ei meidän tyttö toki 63kg paina!!! Siis 63cm oli pituutta. Tuli ukko just sopivasti häiritseen kirjoittelua, niin pääsi tollainen töllerö tulemaan tekstiin. Hih.
59cm ja 5680g ja normaalin rajoissa meilläkin mennään...
Moi!
Viikko sitten neitini, s. 8.8., oli vielä alle 5kg, pituutta 60cm.
onneksi ei kuitenkaan enää vihjailtu lisämaidon antamisella.
Tyttö voi hyvin eikä edes näytä ruipelolta, vaikka ei olekaan kiloja kerännyt tuon enempää. ; )
T: Jolly ja Ihana pötkylä
Juuri tultiin kolmen kuun neuvolasta. Paino 7,755kg ja pituus 64,5cm. Yläkäyrillä menee, mutta eiköhän se kasvu pikkuhiljaa ala tasoittumaan. Ja neuvolatäti ei ainakaan vihjaillu mitään minnekkään suuntaan.
Meidän tyttö oli 69,5 cm ja 7300g. Neuvolatädin kommentti oli, että hyvin kasvaa.
Jokainen menee omilla käyrillä, eli jos aikaisemmin isohko vauva laihtuu voi neuvolatäti esim. suositella perunaa tai lisämaitoa. Ilmeisesti teillä on käynyt niin että käyrät ovat hivenen pudonneet.Luultavasti täti ei ole mitenkään ilkeästi sanonut, mutta me tuoreet äidit otamme helposti itseemme.Hyvä on että lapsistamme huolehditaan..
pullukka 8075g ja 65 cm. Massakausi on aloitettu vahvasti ...;).
Sanoi th vaan että " sulla on vahva maito !" .
Vaan oli iso jo lähdössä (4570g) ja alku on mennyt lähinnä syödessä ja nukkuessa. Valveillaolo ja liikkuminen lisääntyy koko ajan. Täysimetys on. Itse olen lievästi ylipainoinen (vyötärö 83 cm). Kokemuksesta tiedän, että vauva hoikistuu kyllä, kun saa tuon massan liikkeelle !
Se on taitolaji th:lla miten sanansa asettelee. Toisaalta pitää olla kärppänä sairauksien varalta ja toisaalta malttaa asetella sanansa kauniisti.
Poika pituus:62,5cm
paino 7,9kg
Lääkäri oli sitä mieltä että liikkaa tullut painoa ja pitää seuraata ettei tulis sydänsairauksia isompana :(
Eli...kyllä,painokäyrä oli aikaisemmin ollut parempi ja nyt oli " notkahtanut" . Tämä lapsi siis ei ole ensimmäinen minulle,joten olen neuvolassa käynyt usein ja tiedän,että lapset eivät kasva käyränmukaisesti kokoaikaa.Mutta minusta neuvolassa kuuluu kannustaa kasvatuksessa ja antaa tietoa/ohjeita ym. ja ymmärrän toki keskustelut,mitä kävimme.Mutten missään nimessä sitä syyttelevää sävyä,etteikö lapsi saa tarpeeksi maitoa ym. ja paljonko(totiseen ja syyttelevään sävyyn)? ja kaikessa muussakin asiassa oli kauhean suuttuneen oloinen,en tiedä oliko hänellä huono päivä mutta sen jälkeen oli minullakin. Ei ollut kiva päivä! Ja tietysti ihmettelin,että mikä tällä kertaa ei ollut hyvin? Minusta nuorimmainen on ihan sopivan kokoinen,eikä mielestäni edes laiha. T:ap
Poika on
5300g (3090g)
60,9 cm (48cm)
Eli hoikka poika on. Korviketta pitäs antaa lisää, mutta ei kauheasti huoli joten pääosin imetän yhä. Pieniruokainen on, tosi vähän aikaa syö :/ mutta minkäs teet. No ens viikolla taas punnitaan ja sitte velliä kehiin...
Meillä oli 3kk nla viime viikolla ja tyttö oli 63kg ja 6370g painoa ja kaikki on niinkuin pitääkin. Nyt jäinkin ihmettelemään, että miksi ihmeessä teillä ei kaikki olisi kunnossa?? En ymmärrä nyt yhtään.
Sehän on ihan normaalia, että terkkarin luona jutellaan noista mainitsemistasi asioista, maidon juonnista, ihosta, nukkumisesta....