Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tyttöjen joululahjat ja kasvatus

Vierailija
23.11.2011 |

Näin joulun alla haluaisin saada vanhemmat ja sukulaiset miettimään tytöille ostamiaan joululahjoja. Tunnen ystäväpiirissäni monia, joiden vanhemmat ovat olleet haluttomia hankkimaan tekniikkaa ja muita vempeleitä tyttölapsille. Sama meininki jatkuu vielä nykyisinkin.

Täten ei varmastikaan ole ihme, että tyttöjen it-taidot ovat pahasti jäljessä poikien vastaavia kouluikään tultaessa. Lisäksi pojille ostettavat lelut (muutkin kuin tietokoneet ja konsolipelit) kannustavan oman maailman rakentamiseen sellaiseksi kuin lapsi sen itse näkee. Huolestuttavinta on, että aikuisistakin naisista näkee, että heidän yleistietonsa on huonompi kuin miehillä - eikö meitä naisia kiinnosta ympäröivä maailma, vai onko äitimme/perheemme kasvattaneet meistä tyhmimöitä?

2-vuotiaan äitinä olen ollut aika leipiintynyt kävellessäni lelukaupoissa. Lelut ovat yleensä sekä tytöille että pojille totaalista krääsää, mutta tyttöjen osaston pinkkihörhelöisyys vie pohjat pois. Ei muokattavuutta, ei mahdollisuutta oman maailman luomiselle. Onneksi kaupoissa on jotain neutraaliakin tarjolla, mikä on pelastus.

Ehkä suututan monet nyt tällä, mutta en kasvata tytöstäni "miestä" tai sukupuolineutria, vaan tuskailen sen kanssa, että haluaisin tyttölapselleni ja muille tyttölapsille mahdollisuuden leikkiä leluilla, joissa on jotain JÄRKEÄ. Mikäli tytöksi kasvaminen tarkoittaa sitä, että tyttöjen pitää korvata tiedon puutteensa naimalla rikas (tai ylipäätään työssäkäyvä) mies, niin saa tytöksi kasvaminen jäädä.

Meillä lelukoppaan tipahtaa tulevia vuosina varmasti tekniikkaa, lasten luontokirjoja/fiktiota ja mitä lie seikkailupelejä. Unohtamatta paria hörhelöistä pinkkiä mekkoa:D Sellaistakin haluaisin korostaa, että pojasta ei kasva homoa mikäli sille ostaa lasten keittokirjan. Ehkä feministeistä poiketen, en näe että ongelma olisi poikien lelujen "väkivaltaisuus." Mikä vika on seikkailullisuudessa ja aktiivisuudessa? Syytänkin meitä naisia itsejämme ja tyttölapsiemme tyhmentämisestä. Ja kuinka ahtaalle pistämme pojat kasvatuksessa, jos odotuksena on että pojan pitää aikuisena osata kaikki sisältöpainotteinen, koska tytöt eivät osaa?

Matka on hidas ja vaivalloinen, mutta voin vakuuttaa että "tyhmentävän" lapsuuden tietoaukkoja voi korjata aikuisena. Älä ainakaan itse hukuta tyttölastasi (äläkä poikaakaan) epäkehittävään krääsään. Osta niille tekniikkaa, kirjoja ja vie vaikka liikkumaan.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan on.

Eikä puhuta mistään naperoista vaan kouluikäisistä lapsista.

Poikien lelumailma on ihana ja se on kaukana pelkistä örkeistä.

Pojat tykkää rakennella ja ovat taitavampia tietokoneella kuin tytöt.

Vierailija
42/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavinta on, että aikuisistakin naisista näkee, että heidän yleistietonsa on huonompi kuin miehillä - eikö meitä naisia kiinnosta ympäröivä maailma, vai onko äitimme/perheemme kasvattaneet meistä tyhmimöitä?

Mihin perustat tuon väitteen? Nykynaiset ovat Suomessa kuitenkin koulutetumpia kuin miehet ja kiinnostuneempia monista kulttuurin lajeista kuin miehet tilastoiden mukaan.

Minulle on ihan outo ajatus että "tyttöjen leikit" olisivat tyhmepiä tai tyhmentävämpiä kuin poikien. Sanoisin että pikemminkin tytöt tuntuvat tekevän meidän kotona enemmän jotain järkevää. Pojat sen sijaan vaan juoksentelevat päättömästi tai heittelevät miniskeittejä pitkin seiniä.

Ongelmanahan on että tytöt pärjäävät niin paljon paremmin kuin pojat eikä toistepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan on. Eikä puhuta mistään naperoista vaan kouluikäisistä lapsista. Poikien lelumailma on ihana ja se on kaukana pelkistä örkeistä. Pojat tykkää rakennella ja ovat taitavampia tietokoneella kuin tytöt.

Esimerkiksi meidän muksuista tytär on se teknisesti taitava, ei poika.

Poikien lelumaailma on - sorry - aika örkkikeskeinen. Autoja en pidä sen "maailmoja avaavampina" kuin jotain leikkihellaa. Legot ovat hyviä ja niitä on hiukan enemmän pojille kuin tytöille, mutta ainakin meillä legoilla leikkii vielä 11-vuotias tyttö ja 9-vuotias poika yhtä lailla.

-16/36 jne-

Vierailija
44/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos siitä AP! Olen monesta asiasta kanssasi samaa mieltä...mutta ehkä en ole asiasta noin huolestunut. Jotenkin painotit mielestäni liikaa teknisiä taitoja ja niiden suomia mahdollisuuksia. Kyllähän maailma on niin paljon muutakin kuin sitä. Jonkinlaiset perustaidot tietenkin tulee jokaisen hallita, mutta silti, mahdollisuuksia on niin monenlaisia. Tietenkin on hyvä, että lapsi saa kokeilla leikeissään monenlaisia asioita niin teknisiä kuin hoivaamista yms, ja siksi on hyvä tiedostaa kasvattajana omat ja ympäristön stereotypiat ja näkökulmien rajoitteet. Kyllä näitä asioita on todella hyvä pohdiskella.

Vierailija
45/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman kerran olen vielä nykyvuosinakin kuullut leluhyllyn ääressä sanottavan jotain tiettyä lelua ihailevalle, että "et sinä sitä voi saada kun se on poikien/tyttöjen lelu". Minusta on väärin rajoittaa lapsen leikkejä omien ennakkoluulojen ja stereotypioiden vuoksi.

Meillä sitä ongelmaa ei koskaan ollut lasten ollessa pieniä. Vaikka kaikki lapset ovat tyttöjä, niin silti jokaisen on pitänyt saada moottorikelkka, ja muuan kävi katsomassa itselleen sopivaa kevyttä asetta kaupassa jo 12-vuotiaana.

Olen tavannut myös paperinukeilla leikkivän pojan, joka nyt aikuisena on muotisuunnittelijana jossain muualla kuin Suomessa.

Vierailija
46/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole mitenkään kasvatuksella ohjanneet heitä mihinkään suuntaan.

Tästähän on tutkimuksia pilvin pimein, miten vanhemmat kohtelee jo vauvoina tyttöjä ja poikia eri tavalla. Eli kyllä kasvatus vaikuttaa.

Nykyään tyttöjä jo rohkaistaan reippaammiksi ja perinteisesti poikamaisina pidettyihin harrastuksiin ja tekemisiin. Pojat pidetään tiukasti poikina, koska se homopelko on yhä niin vahva!

Vai voitko käsi sydämellä vannoa, että teidän pojalle ei ostettu autoja ja muuta "poikatavaraa" ja puettu poikamaisiin vaatteisiin jo vauvana, ennen kuin osasi itse vaatia mitään?

Vierailija
47/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisissa porukoissa sinä oikein liikut. Kyllä mun tytöllä ja kaikilla hänen kavereillaa on on monipuolisesti leluja mukaan lukien legot ja junaradat. Kuitenkin siinä iässä, kun tyttö saattaa hurahtaa Barbeihin ja prinsessoihin on ikävää, jos hän saisi lahjaksi vain pikkuautoja tai starwars ukkeleita.

Itse olen leikkinyt ahkerasti lapsena juuri niillä sinun mielestäsi epäkehittävillä tyttöjen leluilla ja siiti olen menestynyt nainen. Minulla on suurempi palkka kuin miehelläni (miehelläkin ihan ok) olemme yhtä kouluttautuneita, jaamme kotityöt, mies hoitaa auton, minä hoidan elektroniikan ja tietokoneet, molemmat hoidamme lapset. Mies on voimakkaampi niin hän yleensä tekee kaikki voimaa tarvitsevat työt. Minä yleensä kokoan huonekalut, koska olen siinä mielestäni parempi. Minä pesen pyykit, mies hoitaa astiat.

Paljon tärkeämpää kuin lelut ovat vanhempien asenteet. Elektroniikkaa ei suositella kovin pienille lapsille. Ja meilläkin mies on tosi hyvä pelaamaan tietokone ja konsulipelejä, mutta tietokoneista hän ei oikeasti ymmärrä mitään. Minä hoidan kaiken koneisiin liittyvän (asennuksen, ylläpidon, virustorjunnat, back upit...), jopa asennan ne miehen pelit sinne ja ostan ja kytken sen pelikonsulin näyttöön. Ei pelkästään pelaamisesta ole mitään hyötyä paitsi ehkä hienomotoriikalle, mutta sitä oppii vaikkapa soittamalla pienoakin.

Vierailija
48/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö pelaa poikien pelejä, edelleen, on ylökoulussa, ja poika on rakastanut hameleikkejä... liekö homo tulossa? Eli siis emme ole ohjanneet, vaan itse ovat alkaneet toteuttamaan...

Vierailija
49/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikenmaailman taistelupelit ovat ihan eri asia. Mä en hommaa lapsilleni ikinä koskaan moista roskaa turruttamaan väkivaltaan ja muuhun tarpeettomaan. Tietokonetta osaavat käyttää TARPEELLISEEN,mitä pelkkä pelailu ei todellakaan ole. Meillä ei myöskään liikuta koneen ääressä vaan ulkona ja oikeissa harrastuksissa. Miten nämä pelit ovatkin saaneet niin suuren otteen perheiden elämässä?!? Mun mielestä niistä ei opi mitään sellaista,minkä oppimiseen ei olisi muitakin,parempia keinoja. Ja senkin vähäisen oppimisen mukana tulee harmittavan paljon epäsuotavia vaikutuksia.

Vierailija
50/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tytär pian 7v ja todellakin meiltä löytyy ihan kaikkea : korillinen erilaisia pikkuautoja, puonen brio junarata, elektronin autorata, lego hirmu määrä joissa on poliisi autoa linjaautoa yms niiden peruspalikoiden lisänä, on palloja fudispallokin, on barbieta, nukkea, leikkikeittiöö, on oma tietokone, on känny, on musiikkisoitin, on wii peli jossa urheilulajit toki barbi ohjelmakin ;)

jne jne jne

niin ja lapsen paras kaveri on POIKA itse asiassa kaksikin, toki on pari tyttökaveriakin

eli

älä yleistä

kaikki on vanhemmista kiinni , mitä antaa mitä ei

Vierailija
51/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse en tunne yhtään tuollaista perhettä, niin sanoisin pikemminkin, että elät menneessä maailmassa, ap.

Ja mitä tulee tyttöjen leluihin vs. poikien, niin höpölöpö. Molemmille on tarjolla nukkehahmoja ja niihin kuuluvia oheistarvikkeita, ja tytöille esimerkiksi on ihan hurjasti tarjolla erilaisia askartelusettejä, siis sellaisia, joilla aika harva poika leikkii.

Tutki siis tarkemmin lelukaupassa. Toki sulla on vasta kaksivuotias tenava, joten on aika ymmärrettävää, että et ole ehtinyt hankkia kauhean monipuolista kokemusta lelutarjonnasta, mutta sen takia sun ei kannattaisi jyristä noin jyrkkiä teorioita. Märkäkorvan kandee olla vielä tarkkailevalla kannalla ;-)

Ja hei: kokonaan toinen juttu vielä on, mitä niillä bratzeilla ja moxeilla leikitään. Hyvinkin siinä luodaan maailmoja ja lennokkaita seikkailuja, ei leikitä "pelkästään" oheistarvikkeiden viittaamia arkisia tilanteita. Kannattaa joskus seurata hetki "kärpäsenä katossa" (eli itse mitenkään leikkiin puuttumatta) sitä, miten vaikkapa 5-vuotiaat tytöt leikkii nukeillaan. Kyllä siinä on maailmoja kuule läjäpäin.

Vierailija
52/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on .... tältä joulun alusajalta? Kauhean kumisevalla kokemuksen äänellä yrität silti siellä jyristä.

Mene ja kasva vähän. Kannattaa lukea tutkimuksia lasten leikeistä myös. Niistä käy ilmi, että lapset leikkii hyvinkin luovasti ja anarkistisesti niillä muovihärpäkkeillään. Kunhan vaan äitillä ei ole liian tiukalla nuttura ja yritä Kasvatuksellisista syistä ohjailla niitä leikkejä.

Vierailija
53/53 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on .... tältä joulun alusajalta? Kauhean kumisevalla kokemuksen äänellä yrität silti siellä jyristä.

Mene ja kasva vähän. Kannattaa lukea tutkimuksia lasten leikeistä myös. Niistä käy ilmi, että lapset leikkii hyvinkin luovasti ja anarkistisesti niillä muovihärpäkkeillään. Kunhan vaan äitillä ei ole liian tiukalla nuttura ja yritä Kasvatuksellisista syistä ohjailla niitä leikkejä.

tuntuu, että ap on itse pettynyt elämäänsä ja syyttää siitä barbeja...

Ota ap itse reipas ote ja näytä sille tytöllesi vuosien aikana hyvää esimerkkiä. Yleensä koulutettujen äitien tytöt kouluttautuu.