Olen luokanope ja VIHAAN luokkani oppilaita
Huoh, en jaksa heitä enää. Nuo kakarat ovat huonokäytöksisiä, uskomattoman tyhmiä ja ilkeitä. Ei jaksa edes yrittää todella opettaa heitä, toivoisin vain että olisivat joskus edes hiljaa. Toivottavasti saan heidät heivattua toiselle opettajalle ensi lukuvuodeksi, kevät pitäisi vielä kärvistellä. Voisitteko edes yrittää kasvattaa niitä räkänokkianne?
Kommentit (48)
Itse pk-ikäisten kanssa teen töitä (jo kauan) eikä mullekaan ole koskaan aiemmin sattunut tällaista ryhmää! Päivittäin mietin työpaikan ja/tai alan vaihtoa.
4-vuotiaat ei edes yritä pukea ite, kun "ei mun kotonakaan tarvii"... "mun äiti sanoo, ettei pk-tätejä tarvii kuunnella, teet vaan niinkuin susta itestä on hyvä..."Siis oikeesti, kun osa vanhemmista täysin jättää velvollisuutensa vanhempina hoitamatta. Eihän vaippoja tarvii 3-vuotiaalta ottaa pois, kun "kyllä ne sen siellä pk:ssa oppii". Kun ei ne opi, jos ryhmässä on liian monta kädetöntä ja piloille lellittyä lasta. Nämä lapset tarvivat henkilökohtaista ohjausta koko ajan! Ovat tottuneet siihen myös kotona, koko ajan saa ja palvellaan! Hlökunnan aika ja energia kun ei oikeasti riitä! 7 kpl vaippa-kalleja on liikaa yhden hoitajan työrupeamaksi!
Täysin samaa mieltä, että vanhemmat ei opeta perussääntöjä, muiden huomioonottamista ja -kunnioittamista kotona vaan kaikki sysätään yhteiskunnalle. Hoitakaa vanhemmat vastuunne! Lapset ovat teidän ja teillä on vastuu heidän hoidostaan, yhteiskunta on tätä tukemassa (!) ei hoitamassa teidän puolestanne.
En voisi olla enemmän samaa mieltä! Ei ole paljoa väliä, millainen opettaja on, jos jo kotona on mitätöity opettajan auktoriteetti. Miettikää millaisen elämän haluatte lapsillenne ja kasvattakaa heitä.
ap
jännä että aloittelija on saanut vakipaikan. Lieköhän suhteilla?
Ei kukaan opettaja halua opettaa ketään. Sinne mennään vain kestämään mölyä ja istutaan vaaditut tunnit, kuten oppilaat ja kerätään rahat ja odotellaan lomia.
Kukaan ei halua oppia ja ope ei jaksa opettaa. Näin se on mennyt jo monta vuosikymmentä.
Ettei uupumus kolkuttele kantapäillä? Jos kerran aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, niin uupums voisi selittää sen, että nyt et saakaan luokkaan mitään otetta.
mutta unohdin laittaa senkin vaihtoehdon, että onko luokalla kenties useampikin eritysitarpeinen oppilas, jotka tarvitsisivat pienryhmää tai erityisopetusta, mutta pienellä paikkakunnalla ei ole mitään pienluokkia? Ja tarvitsisiko luokkaan avustajaa, jos siellä on esim. paljon keskittymisvaikeutta?
Mitä rehtori on kommentoinut tilanteeseesi?
Jos kyse on esim. avustajan tarpeesta, niin tehkää niin monelle oppilaalle hojks, että niistä saatavilla rahoilla saa palkattua yhden avustajan.
En ole aloitteleva ja vakipaikka on ollut jo pitkään (ei suhteilla, heh...) ja kokemukseni mukaan tämä luokka on selvä mätämuna tavallisten haasteellistenkin luokkien joukossa. Täydellisen turhauttavaa ja olenkin jo noiden pahimipien kakaroiden osalta puhtaasti luovuttanut, yritän vain pitää heidän turpansa kiinni, jotta muilla edes olisi työrauha.
ap
mutta unohdin laittaa senkin vaihtoehdon, että onko luokalla kenties useampikin eritysitarpeinen oppilas, jotka tarvitsisivat pienryhmää tai erityisopetusta, mutta pienellä paikkakunnalla ei ole mitään pienluokkia? Ja tarvitsisiko luokkaan avustajaa, jos siellä on esim. paljon keskittymisvaikeutta?
Jos kyse on esim. avustajan tarpeesta, niin tehkää niin monelle oppilaalle hojks, että niistä saatavilla rahoilla saa palkattua yhden avustajan.
Olen kyllä helvetin väsynyt, mutta se johtuu tästä tilanteesta, se on tämä syy ja väsymykseni seuraus, ei toisinpäin.
Luokalla on todellakin erityisluokka-ainesta, mutta kuten totesitkin, tämä ei ole kuntapoliittisista syistä toteutettavissa. Reksi on ratkaissut ongelman niin, että koulumme lähes teini-ikäinen kouluavustaja toimii "apulaisenani", ja sehän on yhtä tyhjän kanssa. Kakarat melkein sylkevät hänen päälleen.
Tämän luokan edellinen opettaja muuten jäi sairaslomalle... hmm..
Olen puheterapeutti ja paljon on kouluikäisiä lapsia tullut tavattua ja koululuokissakin vierailtua. Ja kyllä tämä nykymeno on aika holtitonta, nimenomaan vanheempien taholta. Miten lapsi yhtäkkiä koulussa oppisi kunnioittamaan aikuista, kun ensimmäiseen seitsemään vuoteen sitä ei ole tarvinut tehdä. Puheterapeuttina tämä homma pysyy vielä jotenkuten hanskassa, kun lapsen kanssa on kahdestaan, nostan hattua teille opettajille ja tarhatädeille ison ryhmän hallitsemisesta.
että säkin olet matkalla sairaslomalle, jos lisää ratkaisuja ei ala löytymään. Ei kenenkään tarvi itseään työllä sairastuttaa, vaan se on esimiehen homma ihan missä tahansa työpaikassa hoitaa työolot sellaisiksi, että niistä selviää hengissä.
joka myöskin alkaa uskoa, että asia tosiaan on niin kuin ap sanoo. Minä vaan oon kuvitellut, että ne ihan törkeimmät luokat on pääkaupunkiseudulla, mutta näyttäisi tuo kulttuuri rantautuneen sitten jo pikkupaikkakunnillekin.
että säkin olet matkalla sairaslomalle, jos lisää ratkaisuja ei ala löytymään. Ei kenenkään tarvi itseään työllä sairastuttaa, vaan se on esimiehen homma ihan missä tahansa työpaikassa hoitaa työolot sellaisiksi, että niistä selviää hengissä.
Rehtori ei mistään taio rahaa, jolla saisi ryhmäkoot pienemmäksi. Ketään lasta ei laiteta pihalle, vaan päinvastoin: kaikki erityisoppilaat samaan luokkaan tavisten kanssa, kun se on heidän OIKEUTENSA...!
Mitä mielestäsi rehtori voi KONKREETTISESTI tällaisessa tilanteessa tehdä????
olen huomannut. Seuraava valitus käytöksestäsi lähtee rehtorille. Kasvatuksen ammattilainen...pyh.
HOJKS:STA SAATAVILLA RAHOILLA...? Ei sellaisia ole olemassakaan!
jännä että aloittelija on saanut vakipaikan. Lieköhän suhteilla?
Ei kukaan opettaja halua opettaa ketään. Sinne mennään vain kestämään mölyä ja istutaan vaaditut tunnit, kuten oppilaat ja kerätään rahat ja odotellaan lomia.
Kukaan ei halua oppia ja ope ei jaksa opettaa. Näin se on mennyt jo monta vuosikymmentä.
...jos vain kestävät mölyä eivätkä halua opettaa ketään!! Tajuatteko, että SUOMEN opet kaivavatt maailman parhaat oppimistulokset irti lapsista, joiden kouluviihtyvyys ja käyttäytymistaidot aikuisia kohtaan ovat surkeat!
niin sitten hän tietää, että opettaja jää sairaslomalle. Sillä kuten jo sanottu, niin kenenkään ei tarvi itseään sairastuttaa työn vuoksi.
Rehtori voi ilman rahaakin tehdä vaikka mitä. Voi kutsua ylimääräisiä vanhempainiltoja ja puhua vanhempien kanssa tilanteesta. Rehtori voi myös vaihtaa opettajien opetettavia luokkia kesken lukuvuoden. Vaikka niin ei ole tapana tehdä, niin jotain nyt on kuitenkin tehtävä. Rehtori voi myös itse ottaa kontaktia luokkaan. Rehtori voi myös järjestää esim. työterveyshuollon kautta apua opettajalle.
Aika kädetön rehtori on, jos myy vain eioota, kun toinen on ihan hajoamaisillaan. Jos rehtori on tuollainen, niin ei ole ihmekään, ettei opettajatkaan jaksa.
HOJKS:STA SAATAVILLA RAHOILLA...? Ei sellaisia ole olemassakaan!
Nähtävästi sinä vain et tiedä, että jokaisesta hojks-oppilaasta maksetaan 30 prossaa korotettua rahaa. Jos se raha ei tule oppilaan opetuksen käyttöön, niin se tarkoittaa, että joku piilottaa sen sitä ennen, eli raha jää joko koulun yleiseen käyttöön tai jo kunnalle.
Ei niitä hojkseja vain huvin vuoksi ja ilmaiseksi rustailla.
no rehellisesti sanottuna en yhtään epäile ap:n kokemusta, hänelle on sattunut luokka jossa suurin osa lapsista on jäänyt vaille kunnon kasvatusta. Tosiasia nykyään alkaa olla se, että vanhemmat ei opeta lapsiaan kunnioittamaan saatika kuuntelemaan aikuisia. Ei minulla olis lapsena tullut mieleenkään väittää vastaan opettajalle, jos hän käskee jotain tekemään tai olemaan vaikkapa hiljaa oppitunnilla. Mutta nykyään luokat on pullollaan näitä, mä saan tehdä mitä mä haluan ja mulle ei voi kukaan opettaja tai muukaan mitään.
ihmettelen miten nykyopet jaksaa kuritonta sukupolvea jolta puuttuu alkeellisimmatkin käytöstavat.
ja minä en ole opettaja...sivusta seuraaja vaan.
niin sitten hän tietää, että opettaja jää sairaslomalle. Sillä kuten jo sanottu, niin kenenkään ei tarvi itseään sairastuttaa työn vuoksi.
Rehtori voi ilman rahaakin tehdä vaikka mitä. Voi kutsua ylimääräisiä vanhempainiltoja ja puhua vanhempien kanssa tilanteesta. Rehtori voi myös vaihtaa opettajien opetettavia luokkia kesken lukuvuoden. Vaikka niin ei ole tapana tehdä, niin jotain nyt on kuitenkin tehtävä. Rehtori voi myös itse ottaa kontaktia luokkaan. Rehtori voi myös järjestää esim. työterveyshuollon kautta apua opettajalle.
Aika kädetön rehtori on, jos myy vain eioota, kun toinen on ihan hajoamaisillaan. Jos rehtori on tuollainen, niin ei ole ihmekään, ettei opettajatkaan jaksa.
On erittäin totta, että rehtori on tässä nyt aika vastuun väistelijä mielestäni. Sekin turhauttaa. Hän on joskus sijaistanut kyllä minua kun olen ollut estynyt, mutta ilmeisesti oli niin kalskea kokemus, ettei suostu siihen enää (vetoaa milloin mihinkin. On vähän sellainen fiilis, että mieluummin minut, vain yksi opettaja, uhrataan, kuin useampi, ja useamman työviihtyvyys. Rehtori on myös lähettänyt jotain tiedotteita koteihin. Ne tiedotteetkin ovat varmaan menneet ihan harakoille , siellä kotonaa niillä iskän ja äiskän johdolla pyyhitty perseitä ja naureskeltu "tyhmille opettajille". Huokaus.
Pitäisikö hiljaisten oppilaiden vanhenpien nousta barrikadeille laadukkaan opetuksen puolesta?
Ovatko vain hiljaiset lapset hyviä oppilaita, helppoja oppilaita?
Kyllä lapsilla on valtaisa AUKTORITEETTIONGELMA, koska KOTONA heiltä ei ole vaadittu NOUDATTAMAAN AIKUISEN SANAA!
Kyllä ne lapset osaavat käyttäytyä koulussa, joilta vaaditaan käytöstapoja myös kotona - ja ennenkaikkea VALVOTAAN että se toteutuu!
On aika lyhytnäköistä ja naivia vaatia opettajilta ihmetekoja niiden lasten opetuksen suhteen, joilla ei ole kotona mitään rajoja!
Kun vanhemmat kasvattavat lapsensa, opettaja voi keskittyä omaan tehtäväänsä = opettamiseen! Valitettavasti suurin osa opettajista joutuu hartiavoimin paikkailemaan vanhempien surkeaa kasvatustyötä!
Terv. lapsensa kasvattanut äiti