Mitä koulutusta vaaditaan alakoulun opettajalta?
Kommentit (21)
Aineenopettajalta tai luokanopettajalta?
https://www.jyu.fi/hae/oppiaineet2011/luokanopettajakoulutus
aineenopettajan pätevyys, luokanopettajalta luokanopettajan. Molemmat ovat maisteritasoa.
Luokanopettajilla on yliopistossa oma koulutusohjelma, josta valmistuu kasvatustieteen maisteriksi. Kyseessä on siis ammattiin valmistava yliopistopohjainen koulutus.
joko opettamansa aineen tai kasvatustieteen.
Aineenopettajilla pitää lisäksi olla pedagogiset opinnot aineopintojen laajuisina
maistereita ovat joko opettamansa aineen tai kasvatustieteen.
Mutta kasvatustieteen maisterin tutkinto ei yleisesti kelpaa, vaan pitää olla nimenomaan luokanopettajakoulutuksen käynyt kasvatustieteen maisteri.
eikö silloin papereilla ole merkitystä?
Mihin voin valittaa, jos lastani opettaa täysin epäpätevä "opettaja"?
enintään kuukaudeksi kerrallaan soveltuva henkilö
ihan mihin vain, ks. se valituskeskustelu
joko opettamansa aineen tai kasvatustieteen.
Aineenopettajilla pitää lisäksi olla pedagogiset opinnot aineopintojen laajuisina
Aineenopettaja voi olla minkä tahansa aineen maisteri, mutta on pätevä opettamaan kaikkia niitä aineita, joita on suorittanut perusopintojen taicumun verran (jostain aineesta pitää toki olla opinnot loppuun asti tehtynä, muttei kaikista -eikä sitä omaa pitkää ainetta ole pakko opettaa ollenkaan.
yksi vaikeimmista koulutusohjelmista päästä sisälle.
Ja tosiaan monet sijaiset eivät ole päteviä - aina ei ole päteviä saatavilla. Ja moni ope-opiskelija tekee sijaisuuksia opintojen ohella, varsinkin viimeisten opiskeluvuosien aikana.
yksi vaikeimmista koulutusohjelmista päästä sisälle.
Just jossain lehdessä oli juttua siitä, että Suomen hyvien koulutulosten yksi selitys on se, että opettajakoulutukseen on yhtä vaikea päästä kuin lääkäri- tai lakimieskoulutukseen.
joko opettamansa aineen tai kasvatustieteen. Aineenopettajilla pitää lisäksi olla pedagogiset opinnot aineopintojen laajuisina
Aineenopettaja voi olla minkä tahansa aineen maisteri, mutta on pätevä opettamaan kaikkia niitä aineita, joita on suorittanut perusopintojen taicumun verran (jostain aineesta pitää toki olla opinnot loppuun asti tehtynä, muttei kaikista -eikä sitä omaa pitkää ainetta ole pakko opettaa ollenkaan.
tutkinto pitää olla nimenomaan sellaisesta aineesta, joka on oppiaine koulussa (vaikkei juuri sitä ainetta opettaisikaan). Eli historian maisteri voi pätevänä opettaa esim. biologiaa jos hänellä on biologiasta aineopinnot tehtynä, mutta sosiologian maisteri ei voi opettaa biologiaa pätevänä, vaikka hänellä olisi biologiasta aineopinnot tehtynä.
Eli se tutkinto + pedagogiset pitää olla sellaisesta aineesta, joka on koulussa oppiaineena. Tämän jälkeen aineenopen pätevyyden saa kaikkiin niihin aineisiin, joista on opiskellut aineopinnot.
minä perushoitajan koulutus , tällä hetkellä erityisopettajan sijaisena. Ei päteviä, eikä edes opettajia hakijoina.
minä perushoitajan koulutus , tällä hetkellä erityisopettajan sijaisena. Ei päteviä, eikä edes opettajia hakijoina.
Voitko kertoa millä perusteella olet halunnut erityisopettajan sijaiseksi ja miksi sinut on mahdollisesti palkattu, paitsi pätevien puuttuessa.
eli ilmoittauduin kaupungin sijaisrekryyn. Olin 6kk sijaisena erilaisissa luokissa. 18 opettajan paikkaa oli auki ja ajattelin että kokeilen ja haen. Kaksi hakemusta tuli ko. erityisopen paikkaan, minä ja ylioppilastyttö. Olin kuulemma haastattelussa sopiva. Työpaikka 2km päässä, saan ohjausta ohjaavalta erityisopettajalta. Mukawa työympäristö, ja ihmiset. Kaksi kertaa ollut jo haussa, ei yhtään hakijaa.
Vanha av-viidakon laki tietää kertoa, että kaikki epäpätevät alakoulun opettajat ovat luontaisia pedagogeja, eikä opettajankoulutus tuo mitään lisäarvoa lasten opettamiseen.
Ja sen takia epäpätevät saavat myös paikkoja. Itse opiskelen OKL:ssä ja luen erkan sivuaineopinnot, minusta siis tulee erityisluokanopettaja.
Pitää lukea OKL:ssä luokanopettajaksi(maisteriksi sisältäen pom-opinnot) ja sen lisäksi erityispedan sivuaineopinnot 60op.
Mulla on tutkinto kasvatustieteestä, opettajan pedagiset ja sen lisäksi opetettavasta aineesta aineopinnot.
Kyllä se on mainittu siellä laissa tai asetuksessa, että koulussa opetettavasta aineesta pitää olla vähintään x opintoviikkoa tai -pistettä. Se riittää pätevyyteen, olipa sitten minkä alan maisteri tahansa.
mutta yhdestä aineesta pitää olla syventävät ja gradu tehty, muuten ei saa aineenopen pätevyyttä. Tuttu on maisteri ja teki open pedagogiset, tutkinnon (ei opetettava aine) lisäksi hänellä oli aineopinnot kahdesta opetettavasta aineesta - ei saanut pätevyyttä ennen kuin teki toisesta opetettavasta myös syventävät + gradun. Eli edelleenkään et voi olla esim. VTM pääaineena sosiologia ja aineopinnot esim. psykasta ja biologiasta + pedagogiset tehty = et ole pätevä ennen kuin teet joko psykasta tai biologiasta syventävät + gradun.
Ne POM-opinnot, pomejen avulla esimerkiksi musiikkia tai kasvatustiedettä lukeneesta tulee pätevä myös luokanopettajana. POM:t opettavat nimenomaan opettamaan eri aineita.
ja aineenopetajalta ihan sama kuin yläkoulussa eli oman aineen maisteri ja pedagogiset opinnot.