Jos menen synnärille nopeana synnyttäjänä
niin, että olen jo valmis ponnistamaan ja sanon supistusten alkaneen vasta puoli tuntia aikaisemmin, niin eihän sitä kukaan mistään saa selville, että olen oikeasti synnyttänyt jo 2 vuorokautta ja vain viivytellyt synnärille lähtöä? Kysymys on outo, mutta vastaus on ei, vai mitä?
Kommentit (3)
Vauvalla voi tuossa vaiheessa olla iso pahka, joka ei syöksysynnytyksessä ehdi muodostumaan. Ja olis ihan hyvä myös tietää, milloin vedet oikeasti meni. Ja pitkittynyt synnytys voi ennakoida ongelmia ponnistusvaiheessa, syöksysynnytyksessä ponnistamisvaihe sujuu yleensä hyvin. Kohtu voi myös olla väsynyt pitkän synnyksen jälkeen ja supistukset tehottomia jne. Eli olet kyllä varsinainen puupäät jos sepustat kätilöille jotain. Saat kyllä olla kotona niin pitkään, kuin haluat (jos ei riskitekijöitä), valehtelu ei ole mitään muuta kuin tyhmää je edesvastuutonta.
Mutta pitkittynyt synnytys voi olla vaarallinen vauvalle. Ja jos vesien menostakin on jo aikaa niin vauvalla alkaa olla tukalat paikat. Itse sinnittelin ekan kanssa kotona niin kauan kun pystyin ja sitten ponnistamaan sairaalaan. Mutta kohtuunopea synnytys, 6t kesti.
Ei sitä mistään saa selville, niin monella tavalla yksilöllisesti synnytys voi edetä.
Mutta en suosittelisi valehtelemaan, koska jos et olekaan vielä valmis ponnistamaan, aletaan mennä sellaisilla lukemilla että vauvalla voi olla jo todella tukalaa ja synnytyksen lääkkeellinen tai muu vauhdittaminen kannattaisi ottaa vakavaan harkintaan.
Ja siihen harkintaan vaikuttaa väärät lähtötiedot.