Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet siit että lesbopariskunnat saisivat tehdä lapsia keinohedelmöityksellä?

Vierailija
09.11.2005 |

Mun mielestä sitä ei pitäisi sallia koska se on epäreilua miespareja kohtaan. Ja varmasti miesparit voisi olla yhtä hyviä kasvattajia kuin naisparitkin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itsekin erään lesboparin läheisesti ja he ovat aivan ihania ihmisiä. HALUAISIN tukea heidänkin mahdollisuuksiansa tulla vanhemmiksi, mutta en vain pysty. Sisimmässäni olen sitä mieltä, että lesboparien hedelmöittämishoidot ovat luonnon vastaisia. Ei ihmisenkään pitäsi ruveta kaikkia asioita säätämään oman mielensä mukaan. Sitä en epäile ollenkaan, etteivätkö lesbot olisi hyviä vanhempia. Mutta silti en toisaalta haluaisi aliarvioida myöskään isän roolia lapsen elämässä.

Vierailija
2/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin välittävät lesbovanhemmat kuin lapsiaan laiminlyövät heterovanhemmat. Se on voi voi, että miehet eivät voi tulla raskaaksi. Sallisin kyllä homoillekin adoptio-oikeuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedän tapauksen kun kumpikaan ei halunnut pitää lapsia, et silleen. Mikä ihmeellinen kuva ihmisillä on näistä äiti aurinkoisista, butch lesbot on aika ikäviä vanhempia, miksei niistä kukaan mitään sano?

Vierailija
4/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi salliva. Minusta lapsi on aina syntynyt oikeeseen paikkaan kun hänet halutaan ja häntä rakastetaan, oli vanhempia sitten yksi tai kaksi (sukupuolista välittämättä).

Tuntuu hassulta että kiellettäisiin vaan koska miesparit ei voi synnyttää. Eihän heteroparisuhteessakaan sanota että hankitaan vaan lapsi mutta nyt sinä mies synnytät. Ja voisihan tilanteen ratkaista kohdunvuokrauksella, mutta silloinkin joku nainen päätyy synnyttämään.. ;)

Itse kahden lapsen äitinä olen harkinnut jo vuosia vakavissani luovuttaa munasolujani jollekin joka niitä tarvitsee.

Vierailija
5/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mieluummin välittävät lesbovanhemmat kuin lapsiaan laiminlyövät heterovanhemmat. Se on voi voi, että miehet eivät voi tulla raskaaksi. Sallisin kyllä homoillekin adoptio-oikeuden.

Vierailija
6/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuuko sit joku hetero paremmaks vanhemmaks jos joku lespo saa vauvan?

Vierailija
7/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin lesbovanhempia tulee kohdella samoin kuin heterovanhempia vastaavassa tilanteessa.

Riski laiminlyönnille on kuitenkin pienempi. Lesbot joutuvat harkitsemaan lapsen hankintaa paljon enemmän kuin tavis-heterot. Lesboilla ei myöskään ole juurikaan vahinkoraskauksia.

Harkinta ei kuitenkaan ole tae hyvälle vanhemmuudelle.

Vierailija
8/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on kyllä vaikea uskoa, että elämme vuotta 2005, kun edelleen niin takapajuisia ja ahdasmielisiä kommentteja kuulee!

Suomi tarvitsee lisää lapsia ja tulevia veromaksajia, joten kaikki vaan lisääntymään; siis sellaiset jotka oikeasti haluavat kasvattaa tähän maahan onnellisia ja rakastettuja lapsia- ja sitä myötä normaaleja ja tasapainoisia aikuisia.

Mieluummin lapsensa saisivat jättää tekemättä alkoholistit, narkkarit, lapsiaan pahoinpitelevät yms., jotka kasvattavat peräänsä toista samanlaista sukupolvea...

Vierailija
9/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajanhan me käytämme yksityisiä klinikoita. Jos Suomessa kielletään, siirtyy hoidot Viroon.

Miesparithan tästä hyötyvät, sillä miespari ei voi hankkia ilman naista lasta. Useimmat miesparit hankkivatkin yhdessä naisparin tai itsellisen naisen kanssa. Myös heillä on hedelmällisyysongelmia (yllättäen monet homotkin menevät hoitoihin aika vanhoina), joten ilman hedelmällisyyshoitoja näihin perheisiin ei syntyisi lapsia.

Liian vähän on tosiaan keskusteltu sijaissynnytyksen mahdollisuudesta jatkossakin. Nythän näin voi tehdä ja sitä tapahtuukin.

Asiassa ei ole mitään ongelmaa, koska useiden vuosikymmenten aikaiset seurantatutkimukset osoittavat, että lapset kasvavat aivan yhtä hyvin naisparien perheissä kuin heteroidenkin. Monissa tutkimuksissa ollaan havaittu, että ehkä jopa himpan paremmin. Eli ei siitä tarvitse enää keskustella - ei tarvitsisi, jos malttaisitte perehtyä asian tieteelliseen puoleen.

Vierailija
10/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuhedelmöityksellä ainoastaan!!!!

Vierailija
11/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää kuinka jotkut voivat pitää itseään parempana ja oikeutetumpana lapseen vain siksi että ovat heteroita :( Se ei nyt tasan ole yksipuolisesti mikään tasapainoisuuden ja onnellisuuden tae, se on nähty.

Vierailija
12/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nythän on niin, että lesboparit ovat saaneet käydä klinikalla jo 20 vuotta. Moni tuntuu harhautuneen median tavassa esittää asia luulemaan, että nyt ei ole sallittua ja yritetään tehdä sitä sallituksi. Näin ei siis asia ole.

Ja ap:n perustelu oli mielestäni naurettava. Samalla periaatteessa voisi sitten kieltää hoidot heteropareilta, koska lesboparit ovat yhtä hyviä kasvattajia kuin heteroparitkin.

Mielestäni oikea tie on lisätä myös miesparien ja itsellisten miesten mahdollisuuksia lasten saantiin.

Lisäksi tärkeä huomautus:

Hedelmöityshoitolailla ei olla päättämässä lesboparien ja itsellisten naisten lasten hankinnasta, vaan TURVALLISESTA lisääntymisestä, joka on 100% varmaa vain klinikalla. Sateenkaariperheitä on aina ollut ja tulee olemaan senkin jälkeen, vaikka hedelmöityshoitoja ei saisikaan. Nyt on kysymys lapsen oikeudesta saada alkunsa mm. ilman tautiriskejä. Sen pitäisi mielestäni olla jokaisen lapsen oikeus.

Vierailija
13/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

homoseksuaali ystäväni sitä pyytäisi. En kuitenkaan haluaisi olla lapselle äiti, koska hänellä olisi kaksi isää. Tuntuisi typerältä, että lapsen isän puoliso ei olisi juridisesti lapsen isä, vaikka ovat naimisissa, mutta minä joka perjaatteessa olisin vain hautomo, omaisin jotain oikeuksia lapseen tai lapsi minuun.

Vierailija
14/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt voi niin mennä, että laki on säädettävä vain koska toinen uhkaa sitten " hankkia" vastaavan palvelun / tavaran pimeiltä markkinoilta ja ottaa samalla riskin taudeista. Tällä argumentilla myöskin alkoholisteille pitää tarjota valtion taholta laadukkaat viinapullot - etteivät sortuisi ostamaan pimeää pulloa Venäjältä ja kuolisi siihen. Huomaatkos? Tuo kohta perusteluissanne ei ole toimiva.

Vierailija
15/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

keinohedelmöitykselläkin, ja vammautuu syntymässä, mikään ei ole koskaan täysin turvallista, ja itse pidän todella sairaana miestä joka luovuttaa spermaansa, ja " haluaa auttaa naispareja" . Kuka menisi sellaisen miehen kanssa naimisiin?

Vierailija
16/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen rakkaus lapseen, ei voi olla vähemmän arvokasta, kuin kahden eri sukupuolta olevan rakkaus.

Vierailija
17/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Itsellisille naisille" hoitoja ei pitäisi sallia. Ihmettelen sitä äitiä, joka voi katsoa kaksivuotiasta lastaan silmiin kun tämä kysyy kuka hänen isänsä on, ja snaoa, että sinulla ei ole isää, minä päätin niin. Isäsi on joku mies joka ruikki purkkiin, koska MINÄ halusin sinut. Ihan selkäpiitä karmii kyseinen julmuus ja egoistisuus.

Silloin taustalla ei ole esim. isän menetys, jolloin isä on ollut tiedossa. On eri asia surra menetettyä isää kuin sitä, ettei ole isää ollenkaan. Silloin on kyse äidin tietoisesta valinnasta kieltää lapselta isä täydellisesti. Lesboparien perheissä en usko että vastaava ongelma on kovin relevantti, koska heillä on kuitenkin kaksi vanhempaa, ja lapsi muutenkin yleensä kasvaa avarakatseisemmaksi tällaisessa perheessä.

Vierailija
18/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään lausahdus " sateenkaariperheitä on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan... jne." - ei tässä ole kukaan (minun ymmärtääkseni?) kritisoimassa teidän elämäntapaanne / perhemuotoanne, ainoastaan ja vain ottamassa kantaa siihen tulisiko siihen tilantseen tuoda lapsia - jotka eivät siihen luonnollisissa olosuhteissa syntyisi. On kysymys isän paikasta lapsen elämässä, lapsen oikeudesta isäänsä, luonnonmukaisuuden kunnioittamisesta (myöskin ilman kristillistä vakaumusta!) ja perinteisen heteroparisuhteen mallin arvostamisesta lapsen kasvattajina. On kysymys siitä, että ihminen tarvitsee omat " juurensa" ja hän tarvitsee rakkautta. Kukaan ei tiedä millaisen " aukon" mm. isättömyys lapseen jättää - ja sitä lienee mahdotonta myöskään tutkia. Esimerkiksi sinä et voi tietää koskaan miltä sinun lapsestasi aikuisuudessa todella tuntuu se, ettei hän saa koskaan tietää kuka hänen biologinen isänsä on. Toki te kasvatatte hänet omaan todellisuuteenne - ja rakastatte / annatte vanhemmuuttanne, MUTTA et voi koskaan täysin tietää onko se ollut riittävää ja onko se ollut tarpeeksi, kaipaako lapsi silti? Jos hänestä kasvaa herkkä, toisia huomioiva ihminen - voit olla varma ettei hän halua satuttaa sinua sanomalla, että kaipaa biologista isäänsä tai että edes haluaisi tietää kuka tämä on. Hän kantaa sitä asiaa hiljaa itsessänsä.

20 (ja myös yöllisen keskustelun nro " 12" )

Vierailija
19/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tosi ailahteleva olo sitä katsellessa. Tosi mielenkiintoinen keskustelu.

Mä sallisin kyllä naisille ne hoidot. Miehet on miehiä ja ne ei voi lisääntyä. Jos itse olisin sinkku, joka haluaa lapsen, mieluimmin kävisin klinikalla kuin harrastaisin yhden illan juttuja, riskillä saada esim. aids.

Sitä vain en käsitä,että mikä jossain lesboperheessä on sen ei synnyttäneen tunnelma. Pystyykö hän tosissaan sitoutumaan lapseen, joka ei ole millään muotoa oma? Jos menee sukset ristiin puolison kanssa, voisi helposti lähteä eri teille ajatellen, että " eihän toi lapsi mun ole" . En väitä, että heterot olisivat sen vastuuntuntoisempia, mutta lapsi on yleensä kuitenkin yhteinen.

Vierailija
20/24 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkia itselleen lapsen.