Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tissille nukuttaminen?

Vierailija
23.11.2011 |

Luin tuota keskustelua suuritarpeisen vauvan nukuttamisesta ja siinä mainittiin, että yleensä tulee haukkuja vauvan tissille nukuttamisesta. Meillä on 4 kk vauva ja yleensä nukutan hänet meidän sänkyymme tissille ja siitä sitten pinnasänkyyn. Päiväunille menee joko vaunuihin tutilla tai sitten myös meidän sänkyyn tissillä, jos haluan itsekin nukkua.

Miksi siis ei saisi nukuttaa tissille? Jos tätä on syytä välttää, pitäisi varmaan vähitellen aloitella siitä pois... Miten sitten neuvoisitte nukuttamaan vauvan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin syy se että ei opeteta siihen että nukahtaa tissi suuhun jolloin voi vieroitus olla sit vaikeampaa? Mä teen nimittäin just kans noin kuin säkin eli vauva nukahtaa rinnalle ja siitä sit siirrän omaan sänkyyn tai vaunuihin. Joskus nukahtaa tutille, joskus tissille. Mä oon ajatellut että jatkan tätä niin kauan kuin on imetänkin, esikoista imetin 10kk ja toivottavasti tätä kuopusta saman verran. Ikää nuoremmalla nyt siis 6kk.

Mun yks ystävä "opetti" vauvan pois tissille nukahtamiselta niin että herätti aina vauvan kun siirsi omaan sänkyyn ja jos jäi sinne itkemään niin mies sit kävi ottamassa hetkeksi olkapäälle ja taputteli ja rauhoitteli ja taas sänkyyn. Pari iltaa kuulemma itki mut sit sopeutui :)

Vierailija
2/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse en siis koe mitenkään hankalaksi tuota järjestelyä, tätä kestää aikansa mut ymmärrän kyllä niitäkin joita harmittaa. Mä jatkan näin koska tää on meille sopiva järjestely :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä palstalla tuppaa sanomaan, että heidän tyyli on se oikea. Minä nukutin tytön tissille 8kk ikäiseksi asti :) lopetti itse rintamaidon kun hampaita alkoi tulemaan. Sitten alettiin nukuttamaan niin, että otettiin iltavelli hiljaisessa ja pimeässä makkarissa ja siitä sänkyyn soittorasian soidessa. Ei mitään ongelmia ollut. Älä stressaa liikaa tai tee ongelmasta ongelmaa, mene lapsesi tahdissa :) Meillä tyttö nyt 2v ja nukahtaa itsekseen sänkyyn. Minä luen iltasadun ja lähden huoneesta. Itse lopetti tuttipullosta juomisen kun tarhan aloitti.

Vierailija
4/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muksut jättäneet itsestään tissittelyä vähemmälle jossain vaiheessa. Luonnollisesti se siirtyy lopulta vain nukuttamisen ajankohtaan + yöimetykset. Mulla ainakin sitä mukaa maito väheni ja herumisen alkaminen alkoi kestää ikuisuuden, kun imetyksiä oli vain pari-kolme vuorokaudessa. Joka kerta yritin ensin toki tutilla ja lopulta vauva ei edes jaksanut yrittää imeä vaan tyytyi tuttiin. Näin on menty kaikkien muksujen (4kpl) kanssa. Esim. viimeisillä imetys ja rinnalle nukahtaminen jäivät pois 11kk iässä ja 1v1kk iässä. Ketään ei ole sen kummemmin tarvinnut vieroittaa.

Vierailija
5/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen lopetin siinä vuoden kieppeillä ja sitten vaan opeteltiin nukahtamaan ilman tissiä. Siihen meni pari iltaa, ei ollut kovin vaikeaa.

Minusta tissille nukuttaminen oli helppoa ja itsekin sai nukkua pitempään kun lapsi söi mahansa täyteen ennen nukahtamistaan.

Vierailija
6/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin nykyinen systeemi sopii hyvin, koska minä nukutan vauvan joka tapauksessa. Tissille nukuttaminen on tässä vaiheessa selkeesti helpointa ja toimii. Aina vauva ei kyllä tissille edes iltaisin nukahda, vaan syötyään vaihdetaan tuttiin ja siihen viimeistään nukahtaa - olen siis vieressä siihen saakka. Siksi mietityttääkin, että onko jotain syytä, että näin ei sais tehdä eli tuleeko ongelmia myöhemmin... - Ap

Vierailija
7/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan yöllä herättyään (siis aina havahdettuaan hereille) vaatia rintaa herätessään kun huomaa, että tilanne heräämisen jälkeen poikkeaa nukutustilanteesta.

Vähän isommalla lapsella voi hampaat kärsiä, jos hammaspesun jälkeen anntetaan muuta juomaa kuin vettä.

T. nämä asiat tiedostanut ja silti hyvin kauan ( reippaasti yli 12 kk ikäiseksi saakka) tissille nukuttanut

Vierailija
8/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä palstalla tuppaa sanomaan, että heidän tyyli on se oikea. .

Jossain ketjussa joskus kerroin, miten meidän vauva tarvitsee joskus yöllä hyssyttelyä nukahtaakseen. No, joku kilipää sitten maalaili meidän tulevaisuutta siihen malliin, että äidin pitää sitten armeijankin suunnilleen tulla hyssyttämään (nyt jo muuten on poistunut tuo yöhyssytyksen tarve). Itse hän kertoi nukuttaneensa lapsensa rinnalle, mä en kuitenkaan jaksanut alkaa tivata, mahtaako hän suunnitella lastensa nukuttamista tissille vielä aikuisiässäkin...

Oon joskus lukenut jostain tutkimuksesta, jonka mukaan vauvana opitut nukahtamistavat eivät jää mitenkään pysyviksi. Itse oon ajatellut nukuttaa lapsen mahdollisen helpolla tavalla, eli niin kuin lapsi parhaiten nukahtaa. Nyt 2 kk:n ikäinen vauva nukahtaa joko rinnalle tai syliheijaukseen.

Vierailija
9/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän isommalla lapsella voi hampaat kärsiä, jos hammaspesun jälkeen anntetaan muuta juomaa kuin vettä.

että äidinmaidon maitosokeri ei reikiinnyttäisi hampaita, koska se hajoaa vasta vatsassa - ota nyt sitten selvää siitä, mikä on oikea tapa. Mä ajattelin antaa tissiä just silloin, kun vauva sitä haluaa.

Vierailija
10/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään neljästä ei ole nukkunu yöunia vauvasängyssä. Olen imettäny 7-8 kk ja niin kauan on vauva nukkua tuhissu vieressä.

En ole myöskään potenu univajetta koskaan, kun ei ole tarvinnu yöllä nousta erikseen vauvaa imettämään :)

Sanokoot viisaammat mitä tahansa, niin meillä on tämä systeemi ollut ehdottomasti paras.

Vierailija
11/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3kk nukahtaa vain tissille (paitsi vaunuihin nukahtaa myös kun lähdetään ulos).

en kai mä vauvaa herätä jos se on nukahtanut rinnalle?? mikä järki olis herättää?

Vierailija
12/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin. Luettelin vain mahdolliset haitat.

Ylipäätäänhän reikiä ei tule, jos suussa ei ole kariesbakteeria. Hammaseroosiota voi tapahtua, mutta siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka pahasti äidinmaito sitä aiheuttaa.

Olen lukenut saman tutkimuksen kuin sinäkin, mutta jos ihan totta puhun, niin sen tieteellisyys ei ihan vakuuttanut...

Jostain oon lukenut,

että äidinmaidon maitosokeri ei reikiinnyttäisi hampaita, koska se hajoaa vasta vatsassa - ota nyt sitten selvää siitä, mikä on oikea tapa. Mä ajattelin antaa tissiä just silloin, kun vauva sitä haluaa.

Vierailija
13/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että myöhemmin voi olla vaikeaa opettaa lapsi nukahtamaan ilman tissiä. Meillä esikoisen kanssa meni aika mahdottomaksi touhu noin 6kk iässä, lapsi heräili koko ajan eikä nukahtanut muuten kuin tissi suussaan.

Tästä huolimatta olen nukuttanut kaikki kolme lasta rinnalle. Esikoinen oli ainoa, jolla oli nukkumisongelmia. Kuopus on nyt 1v ja ollaan alettu siirtymään ilman tissiä nukahtamiseen. Mies on nukuttanut pienimmän viimeisen viikon ajan. Ei mitään ongelmia.

Sanoisin, että tee niinkuin helpointa on tällä hetkellä. 4kk ikäinen on ihan pieni vielä.

Vierailija
14/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että myöhemmin voi olla vaikeaa opettaa lapsi nukahtamaan ilman tissiä.

että tämä on ihan lapsikohtaista. Yhdelläkään lähipiirin tissille nukutetusta ei ole ollut suurempia vaikeuksia siirtyä muunlaiseen nukuttamiseen.

Vierailija
15/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli ihan tosi kätevää. Kuopus taas ei nukahtanut, söi vaan ja sitten ihmeteltiin, että millos alkas nukuttaa... Minä valitsisin heti tuon tissille nukuttamisen! Helppoa ja kätevää, ja kaikki ovat onnellisia!

Vierailija
16/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kaks muksua nukuttanut tisille ja siitä nostanut omaan sänkyyn. Molempia täysimetin puolivuotiaiksi ja osaimetin vuoden ikään.

Minustahan tuo on kaikkein luonnollisin tapa saada lapsi iltasella nukahtamaan tyytyväisenä. Sama juttu kun heräsivät yöllä, niin nostin meidän sänkyyn ja tissi suuhun.

Mikä sen helpompaa ja luonnollisempaa?

Ilta- ja yöimetykset lopetin, kun tulivat vuoden ikään ja kumpaiseltakin tissiltä vieroitus meni ohi ainakin meillä muutamassa illassa, ilman sen suurempia riesoja.

Vierailija
17/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vieläpä ihan itsekseen oppineet siitä pois. Ja muutenkin itse oppineet nukkumaan yöt heräilemttä.

Esikoinen lopetti tissille nukahtamisen n. 4 kk ikäisenä ja 5 kk ikäisestä nukkui täysiä öitä. Kuopus lopetti rinnalle nukahtamisen 10 kk ikäisenä ja alkoi nukkua heräilemättä 1 v 2 kk ikäisestä. Imetin kumpaakin yli 1-vuotiaaksi. Päiväunille nukahtivat ulos vaunuihin.

Omalla kohdalla rinnalle nukuttamisesta ei ole ollut haittaa, päinvastoin nukahtaminen on ollut kaikille osapuolille helppoa, yöherätyksistä on selvitty ongelmitta (työntämällä tissi suuhun) ja tuloksena on kasvanut tyytyväiset ja hyvin nukkuvat lapset.

Rinnalle nukuttaminen ei siis ole tuonut meidän lapsille minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin. Melkeinpä luulen, että kun nukahtamiseen ei ole ikinä liittynyt itkua tms. negatiivisia tunteita, on se edesauttanut hyviin uniin vanhempinakin lasten jo kasvettua.

Vierailija
18/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole imettänyt kuin 1kk, mutta tissille se vauva nukahti, sen jälkeen tuttipulloon, sitten tuttipulloon ja hyssyttelyyn, sitten tuttipulloon ja tuttiin ja nyt nukahtaa tutin kanssa itsekseen. Ikää 1 vuotta.

Nämä vaiheet ovat tulleet itsekseen, en ole koskaan "unikouluttanut" tai väkisin vieroittanut esim, tuttipullosta.

Niin ja aina on vauva nukkunut pinnasängyssä.

Luulempa siis, että rinnalle nukuttaminen ei vaikuta tulevaan nukahtamiseen ilman rintaa.

Vierailija
19/19 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sitä mieltä, että nukahtaminen rinnalle ei ole aiheuttanut ainakaan meillä yhtään minkään sortin ongelmaa. Päinvastoin. Lapset ovat olleet vauvasta asti kaikki tyytyväisiä ja rauhallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi