Miten voisi opetella sosiaalisemmaksi ihmiseksi? Kärsin yksinäisyydestä omaa syytäni.
Eli, olen siis vuosien varrella kadottanut kymmeniä ystäviä kun elämä on vienyt erilleen, enkä ole osannut pitää kiinni.
Entisten ystävien menetys ei sinänsä harmita, sillä monen kanssa on niin eri elämäntilanne nykyään ettei ystävyys kuitenkaan enää toimisi yhtä hyvin, ja aika aikaansa kutakin.
Lähinnä minua harmittaa uusien ystävien saamisen vaikeus. Eikä se johdu edes siitä etteivätkö ihmiset haluaisi olla kanssani kavereita, ystäviä... vaan siitä että olen itse todella varautunut muiden ihmisten motiivien suhteen.
Inhoan petollisia ja juoruavia ihmisiä, ja sellaisia, jotka haluavat olla kanssani ystäviä ns. vääristä syistä. Perheellämme on omaisuutta ja nimeä (en nyt selitä tarkemmin), ja sen seurauksena ihmiset usein kiinnostuvat ystävystymään kanssani vähän liiankin innokkaasti. Varmaan näihin ihmisiin kuuluu oikeasti hyviäkin ihmisiä, jotka vaan ovat vilpittömän kiinnostuneita, mutta on vaikea luottaa.
Ja toinen juttu on taas sitten se, että kun joskus yritän pitää perhetaustani visusti salassa, huomaan tutustumisen tyssäävän toisenlaisiin ongelmiin. Esimerkiksi koen vaikeana jos ventovieras alkaa avautumaan minulle kovin henkilökohtaisista asioista ja käy ilmi että hän on kovin ongelmainen ihminen. Voi kuulostaa julmalta, mutta mielenterveys-, talous- ja ihmissuhdeongelmissa vellova ihminen ei ole lähtökohtaisesti sellainen jonka kanssa uskoisin pystyväni tasapainoiseen ystävyyteen.
Missä voisin tavata fiksuja ja kivoja perheellisiä naisia niin että voisin tutustua rauhassa? Kirjeenvaihtoilmoitukset ja vastaavat ovat jotenkin jo lähtökohtaisesti too much. Niissähän on tavoitteena uusi ystävä, ja mulle pelkästään tutustuminenkin on jo iso askel.
Miten pystyisin laskemaan omaa suojamuuriani ja luottamaan muihin?
Kommentit (35)
itseäsi ehkä niin paljon parempana kuin muut ihmiset, ettet löydä hengenheimolaisia.
Ja toinen juttu on taas sitten se, että kun joskus yritän pitää perhetaustani visusti salassa, huomaan tutustumisen tyssäävän toisenlaisiin ongelmiin. Esimerkiksi koen vaikeana jos ventovieras alkaa avautumaan minulle kovin henkilökohtaisista asioista ja käy ilmi että hän on kovin ongelmainen ihminen. Voi kuulostaa julmalta, mutta mielenterveys-, talous- ja ihmissuhdeongelmissa vellova ihminen ei ole lähtökohtaisesti sellainen jonka kanssa uskoisin pystyväni tasapainoiseen ystävyyteen.
että pelkäät, että joku alkaa ruinata sulta rahaa? Tai jotain muita palveluksia, kun "teillähän menee niin hyvin..."
mutta minulla ei ole kyllä tarkoituksena loukata ketään, en vain halua päästää lähelleni ihmisiä varauksetta.
Enkä nyt tarkoittanut etteikö ihmisillä saisi olla ongelmia, mutta se kun niitä aletaan oksentamaan käytännössä ventovieraalle täydeltä tuutilta on vain liikaa.
arveli sinun linnoittautuvan erinomaisuuteesi. Maailmaasi ei mahdu surua tai vajavaisuutta, etsit yhtä täydellistä ystävää kuin millaisena itseäsi pidät. Luultavasti et kestäisi pitemmän päälle sellaista täydellistä ihmistä, koska jäisit itse hänen vrjoonsa ja tukahtuisit kateuteen, alkaisit kaivella hänestä vikoja esille.
Mutta muuten sinun kannattaa varmaan hakeutua seuraan, jossa sinua ja ystäviä yhdistää jokin oleellissti. Harrastus, varakkuus, hoikkuus?
... ja tukahtuisit kateuteen...
Mutta muuten sinun kannattaa varmaan hakeutua seuraan, jossa sinua ja ystäviä yhdistää jokin oleellissti. Harrastus, varakkuus, hoikkuus?
Kukakohan täällä on nyt automaattisesti tukehtumassa kateuteen ja muihin alhaisiin tunteisiin?
mutta minulla ei ole kyllä tarkoituksena loukata ketään, en vain halua päästää lähelleni ihmisiä varauksetta. Enkä nyt tarkoittanut etteikö ihmisillä saisi olla ongelmia, mutta se kun niitä aletaan oksentamaan käytännössä ventovieraalle täydeltä tuutilta on vain liikaa.
Oletpa tutustunut omituisiin ihmisiin, jos ensimmäinen asia mitä he teklevät on, että kertovat kaikista huolista ja oksentavat pahan olonsa päällesi. Itse en ole törmänny tuollaiseen ikinä.
Mutta yleensä syy siihen ettei joku löytä sellaisia kavereita kuin haluaisi, tai sellaista poikaystävää kuin haluaisi, johtuu siitä, ettei ne kohteena olevat toivotut ystvävä-ehdokkaat ole its ekiinnostuneita sellaisesta kaverista kuin tämä ihminen. Eli ne mukavat ja sosiaaliset ja hyvonvoivat eivät ole kiinnostuneita Ap:n kaltaisista ihmistyypeistä. Rautalangasta väännettynä, Ap ei luultavasti ole sellainen mukava ja ssiaalinen ja hyvinvoiva, kuin millaisia ystäviä etsii.
Varauksellinen tarkoittaa oman kokemukseni mukaan lähtökohtaisesi kaikkea ja kaikkia epäilevää ihmistä, joka keskustelee kaikesta vain pintaåuolisesti ja ympäripyöreäsi (ettei avaudu liikaa) ja antaa (ehkä tahtomattaan osittain) hieman ylpeän ja ennakkoluuloisen vaikutelman itsestään.
Luottamus on ystävyyssuhteen perusta, niin hyvässä kuin pahassa. Jos et halua ystävän pahaa oloa niskaasi, niin et saa luultavasti ikinä sitä hyvääkään.
mitä annettavaa koet sinulla olevan potentiaalisille ystäville?
ottaen huomioon, että yksinäisyys on melko yleinen ongelma. Itsellänikin on useita ystäviä/tuttuja, joilla ei ole juurikaan ystäviä. Ja ihan tavallisia ihmisiä ovat.
Luonteeltasi olet yksin kulkija ja kannat sen mukanasi kuolemaasi saakka. Kuolet mahdollisesti yksin sohvallesi tai katuojaan.
Lopun elämäsi aikoina käytät rajusti alkoholia ja lääkkeitä turruttaaksesi yksinäisyytesi.
Äitisi jätti sinut pienenä yksin. Opit yksinäisyyteen, mutta lapsenvaistosi itki äitiä apuun, koska koit olosi turvattomaksi.
Nyt elät sillä mitä sait. Et halua sosiaalisuutta etkä hyväksyntää. Biologinen kellosi ehkä kutsuu sinua yhdyntään, mutta et ole luonteeltasi perheellinen.
Minä itse henkilökohtaisesti tekisin tilanteessasi itsemurhan. Jos olisit eläin. Lintu, karhu, miekkavalas, olisit luultavasti menehtynyt luonnollisesti viallisena.
En kestäisi tuollaista luonnetta itsessäni.
Yritä nyt kestää itseäsi ja perustele itsellesi kaikki käytöksesi loogisesti ettet häiritsisi meidän muiden ihmisten elämää. Etenkin biologinen vaistosi lisääntymisestä saattaa sotkea monen ihmisen elämän. HE kun odottavat sinulta sosiaalista käytöstä ja vastuuta yhteisistä asioista.
Toivottavasti en ollut lian julma. Sanoin vain asiat, kuinka ne olivat. Oma isäni oli tuollainen sotku, kuin sinä ap olet. Vihaan isääni.
Mutta ap sanoi, että ihmiset kyllä haluavat olla hänen ystäviään, ne vain eivät kelpaa ap:lle.
elävästä elämästä löytäväsi sex in the cityn kaltaisen ystäväpiirin, jossa kellään ei ole rahahuolia ja kaikki "ongelmat" on hupsuja sattumuksia, joille voi makeasti nauraa skumppaa juodessa. Kuten itse jo sanoit kärsit yksinäisyydestä omaa syytäsi.
että alkaisin sen jälkeen sitä karsastaa. Yleensä ihmiset avautuvat hyvin vähän ja vasta pitkän pitkän tuttavuuden jälkeen.
Sun kannattaisi itse olla avoimempi, rohkeampi ja kiinnostuneempi muista ihmisistä niin ehkä sillä tavalla löydät joku päivä uuden ystävän.
Valitettavasti sitä sa amitä tilaa. Jos ei itse ole avoin, harvemmin muutkaan ovat.
Ja kuinka empaattisena ihmisenä itseäsi pidät?
Etpä koulutuksesti? Ikäsi?
Ihan vaan kiinnostukseta kysyn.
Luonteeltasi olet yksin kulkija ja kannat sen mukanasi kuolemaasi saakka. Kuolet mahdollisesti yksin sohvallesi tai katuojaan...
Itse ainakin haluan että minulla jonkinlainen henkinen yhteenkuuluvuuden tunne ystävieni kanssa. Ja tämmöisiä ihmisiä en löydä joka vuosi. Ja olen siis ns. tavis.
Mutta ap sanoi, että ihmiset kyllä haluavat olla hänen ystäviään, ne vain eivät kelpaa ap:lle.
Montako ystävää sinulla on? Ja kuinka empaattisena ihmisenä itseäsi pidät?
Etpä koulutuksesti? Ikäsi?Ihan vaan kiinnostukseta kysyn.
Luonteeltasi olet yksin kulkija ja kannat sen mukanasi kuolemaasi saakka. Kuolet mahdollisesti yksin sohvallesi tai katuojaan...
Pidän itseäni erittäin empaattisena. Minulle yleensä avaudutaan kaikesta. Saan ihmiset auki. Olen kova kuuntelija.
Ikäni 38.
Koulutusta minulla ei ole, jos rehellisesti sanon niin ei sitä myöskään tule. Tiedän sen sisimmissäni.
jonka elämästä tietää kaiken kun käy pari kertaa lounaalla heidän kanssaan.
että alkaisin sen jälkeen sitä karsastaa. Yleensä ihmiset avautuvat hyvin vähän ja vasta pitkän pitkän tuttavuuden jälkeen. Sun kannattaisi itse olla avoimempi, rohkeampi ja kiinnostuneempi muista ihmisistä niin ehkä sillä tavalla löydät joku päivä uuden ystävän. Valitettavasti sitä sa amitä tilaa. Jos ei itse ole avoin, harvemmin muutkaan ovat.
Montako ystävää sinulla on? Ja kuinka empaattisena ihmisenä itseäsi pidät? Etpä koulutuksesti? Ikäsi? Ihan vaan kiinnostukseta kysyn.
Pidän itseäni erittäin empaattisena. Minulle yleensä avaudutaan kaikesta. Saan ihmiset auki. Olen kova kuuntelija. Ikäni 38. Koulutusta minulla ei ole, jos rehellisesti sanon niin ei sitä myöskään tule. Tiedän sen sisimmissäni.
Käytkö töissä? Mitä harrastat? Onko lapsia?
Näistä yhteyksistähän niitä uusia ystäviä helpoiten löytyy.
Miksi et viritä uudelleen suhteita "menetettyihin" ystäviin? He saattavat kaivata sinua.
Vaikka heistä ei enää sydän ystäviäsi tulisikaan, niin heidän kautta saattaisit tutustua uusiin ihmisiin esim. illanvietoissa.
tuo luonne on se ongelma. Ei sitä voi muuttaa. Ap selvästi ihailee sosiaalista elämäntyyliä, joka ei hänelle sovi. Solmittuaan parisuhteen hän kärsisi siinä. Haluaisi eron ja tekisi yhteiselämän hankalaksi.
Yksinäisyys sopii hänelle hyvin. Ihminen on lisääntyvä olento. Lisääntyminen tulee ajankohtaiseksi ja ajaa ap:n ongelmallisiin ihmissuhteisiin. Ongelmallisiin hänen itsensä ja muiden kannalta. Hän ei selvästikään ole laumaolento. Evoluutio saneli näitä poikkeuksia joukkoomme. Monipuolisuus lisää mahdollisuuksia lajille selviytyä. Ap:n luonne ei ole ominaisin tähän aikaan ja tälle yhteiskunnalle.
Ap on saanut huonot kortit. Ei tässä pelissä voi voittaa noilla korteilla. Mikään ei muuta tuon olennon käytöstä. Ymmärrän ap:ta ja kärsin hänen puolestaan. Ap. Ehkä sinua lohduttaa ajatus Jeesuksesta. Mieti miten yksin hän oli ristillä kärsiessään syntimme. Kun mietit tuota fiktiivistä hahmoa ristillä, jolle oma isänsäkin käänsi selkänsä tiedät mitä tehdä. Sun on kärsittävä. Sitähän tämä elämä pitkälti on.
Eikö se, että joku kertoo talous-, terveys- tai ihmissuhdeongelmistaan kerro siitä että ko. ihminen pitää sinua luottamuksen arvoisena ja arvostaa tuttavuuttanne ja haluaa tutustua paremmin?
Mielestäni nimeomaan henkilökohtaisten asioiden jakaminen vie tuttavuuden kohti ystävyyttä.
Toisaalta jos koet että ongelmaisen ihmisen kanssa ei voi olla tasapainoisessa ystävyyssuhteessa, niin valitettavasti olet tuomittu yksinäisyyteen, sillä jokaisen ihmisen, joko omasta tai lähipiirin elämästä, löytyy noita edellä mainittuja ongelmia jossain vaiheessa oli puitteet kuinka hienot tahansa.