Miksi jotkut esim 4-6-luokkalaiset saavat kaiksita kokeista kymppejä vähällä
vaivalla tai ainakin suht vähällä ja jotkut eivät edes nroa 8-9 suuremmalla vaivalla?
Kommentit (43)
siis vähällä vaivalla? Tai perusfiksuja ilman vaivaa?
Lapseni vetää kymppejä edelleen, nyt jo pienellä vaivalla, ja on kasilla...
Voisin kuvitella, että luokkakavereista näyttää että saa numerot todella helpolla. Mutta tekee kotona paljon töitä minun kanssa. Lapsella diagnosoituja vaikeuksia ja yhdessä teemme päivästä riippuen 1-3h koulutehtäviä.
että luokkakaverit luulee, että vähällä vaivalla saa nuo numerot? Kertooko lapsesi, ettei taaskaan lukenut yhtään? Taaskin läksyt tuli huitaistua viidessä minassa? Vai?
Ihmiset ovat erilaisia, jopa saman perheen sisällä. Itse olen peruskoulu-pohjalla (matikan numerotkin oli yleensä n. 5-6) ja työtön, kun taas veljeni on di ja oli aina luokkansa parhaita.
saadakseen kymppejä. Toiset tietenkin oppivat helpommin, muistavat paremmin kuin toiset. Matematiikka ja äidinkieli lienevät sellaisia aineita, joissa ei paljoa tarvitse opiskella, jos omaksuu asait helposti, mutta esim. kielissä joutuu lahjakkaampokin kuitenkin opettelemaan sanat ja reaaliaineissa lukemaan asiat.
Toisaalta voivat lahjakkaatkin lapset saada huonompia numeroita aivan laiskuuttaan.
Ja paljon riippuu opiskelutekniikasta, joillakin se on hallussa kuin yliopistotasolla ja joillakin aivan hakusessa.
Muuten tämä asia on monien eri seikkojen summa, esim muistin, älykkyyden, viitsimisen ja painotan vielä tuo opiskelutekniikan tärkeyttä.
-ope-
saadakseen kymppejä. Toiset tietenkin oppivat helpommin, muistavat paremmin kuin toiset. Matematiikka ja äidinkieli lienevät sellaisia aineita, joissa ei paljoa tarvitse opiskella, jos omaksuu asait helposti, mutta esim. kielissä joutuu lahjakkaampokin kuitenkin opettelemaan sanat ja reaaliaineissa lukemaan asiat.
Toisaalta voivat lahjakkaatkin lapset saada huonompia numeroita aivan laiskuuttaan.
alakoulussa. Ja se, että on kiinnostunut sitä, mitä luokassa puhutaan ja tehdään. Silloin alakoulun jutut oppii ihan itsestään eikä kotona juuri tarvitse lukea kokeisiin tms.
Kyse on siis tavallaan oppimistekniikoista, vaikka lapsi ei sitä tiedostakaan. Lapsi, joka kuuntelee tunnilla ja miettii kuulemaansa, teke tehtäviä ja osallistuu, imee tietoa täysin eroi tavalla kuin se, joka tunnilla haaveilee ja kotona yrittää opetella ulkoa kirjan tekstiä.
Opettajan tärkein tehtävä niin ekaluokalla kuin yliopistossa onkin motivoida oppilaita. Sen jälkeen oppiminen tapahtuu, jos vain tietoa on saatavilla.
joten kokeisiin on riittänyt kertaaminen. Systeemi toimii aika usein niin, että kun tekee vaadittavat asiat, osallistuu tuntiin ja lukee läksyt niin kokeet on helppoja.
ja minulla on erittäin hyvä muisti. Hyvän muistin huono puoli on se, että se opettaa laiskuuteen.
Minä olen itse ollut tuollainen "vähällä pääsijä". Ennen Amk:a en ole lukenut kokeisiin (ehkä ylppäreihin terveystietoa) ja huonoin arvosana peruskoulun aikana on ollut 6 uskonnon kokeesta. Matikassa en pärjännyt enää ylä-asteella, opettajan asenteen vuoksi. Mutta kuten joku sanoikin, siellä tunnilla ne asiat omaksutaan ja kotona vain kerrataan ja palauteteen asiat mieleen. Ei kirjaa lukemalla pelkästään (ainakaan kovin moni) pysty saamaan kiitettäviä.
joten kokeisiin on riittänyt kertaaminen. Systeemi toimii aika usein niin, että kun tekee vaadittavat asiat, osallistuu tuntiin ja lukee läksyt niin kokeet on helppoja.
Noin meni omalla kohdallani lukion loppuun, kuuntelin vain tosi tarkasti tunnilla ja tein läksyt hyvin ja huolellisesti.
Mutta se vaatii keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä, myös ne tylsät asiat pitää jaksaa kuunnella ja lukea kotona kunnolla.
Toinen lapsistani on samanlainen kuin minä, toinen taas ei jaksa keskittyä tuolla tavoin ja takkuaa sitten kouluasioiden kanssa tasaisin väliajoin.
Noin meni omalla kohdallani lukion loppuun, kuuntelin vain tosi tarkasti tunnilla ja tein läksyt hyvin ja huolellisesti. Mutta se vaatii keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä, myös ne tylsät asiat pitää jaksaa kuunnella ja lukea kotona kunnolla. Toinen lapsistani on samanlainen kuin minä, toinen taas ei jaksa keskittyä tuolla tavoin ja takkuaa sitten kouluasioiden kanssa tasaisin väliajoin.
Kuuntelevat, tekevät muistiinpanot, lukevat läksyt ja oppivat. Nyt syksyn kirjoituksista tuli kaksi laudaturia ja keväällä tahti toivottavasti jatkuu. Meillä ei ole ikinä ollut erityistä kokeisiin panostamista vaan kertaamista, ne lukemiset luettiin jo silloin, kun asia opetettiin.
lukemista. Joko lukee läksyt tai sitten lukee kokeisiin, ei niitä asioita voi tietää lukematta. Ei tunneilla opetata ihan kaikkea. Toki hienoa leuhkia ettei lukenut lainkaan kokeisiin vaikka sai kympin, mutta ei mene läpi. Olen tominut open sijaisena joten tiedän jotain...
lukemista. Joko lukee läksyt tai sitten lukee kokeisiin, ei niitä asioita voi tietää lukematta. Ei tunneilla opetata ihan kaikkea. Toki hienoa leuhkia ettei lukenut lainkaan kokeisiin vaikka sai kympin, mutta ei mene läpi. Olen tominut open sijaisena joten tiedän jotain...
eikä lue edes läksyjä, silti saa aina kympin. Hän on lukenut varmaan satoja historiaa käsitteleviä teoksia, mutta ei ole lukenut kokeisiin. Myös minä olen tominut open sijaisena jotn tiedän jotain.
ihmiset eivät ole yhtä älykkäitä samoilla osa-alueilla. Myös huolellisuudessa on suuria eroja.
Esim. mun 6-luokkalainen lukee ja harjoittelee kokeisiin tosi paljon, ja saa 6-8 numeroita. Hänellä on hahmottamisen, muistin ja asioiden nimeämisen kanssa ongelmia, jonka vuoksi uuden oppiminen ja omaksuminen vie paljon enemmän aikaa kuin lapsella, jolla häiriöitä ei ole.
että luokkakaverit luulee, että vähällä vaivalla saa nuo numerot? Kertooko lapsesi, ettei taaskaan lukenut yhtään? Taaskin läksyt tuli huitaistua viidessä minassa? Vai?
Lapsella mm keskittymisvaikeuksia. Koulussa tuntityöskentely mitä sattuu. Luokkakaverit varmasti perustavat näkemystään siihen mitä näkevät koulussa. Kaverit ovat kommentoineet "miten SÄ voit taas saada noin hyvän" En usko että vähättelee kotona tehtyä työmää kavereille. Mutta en usko että kaverit todella tajuavat kuinka paljon joutuu kotona tekemään koulutöitä. Vaikka on esim tapauksia kun kaverit viikonloppuna/illalla tulee hakemaan ulos niin lapsi sanoo ettei pääse kun lukee kokeisiin tai tekee läksyjä.
Mun poika ei lue historiankokeisiin koskaan eikä lue edes läksyjä, silti saa aina kympin. Hän on lukenut varmaan satoja historiaa käsitteleviä teoksia, mutta ei ole lukenut kokeisiin.
Ainakin omalla kohdalla oli ongelmana se, että en ymmärtänyt kansojen toiminnan syy-seuraussuhteita kunnolla, niin mitään ei juuri jäänyt päähän. Lisäksi yhteiskunnalliset termit oli aika hakusessa.
on aina parempi! Mutta tarkoitin siis ettei se tieto ilmesty tyhjästä päähän vaikka olisi kuinka älykäs, lukea pitää.
paljonko kotona tekevät lokeen/läksyjen eteen. Se, että toiset eivät saa hyvää numeroa, vaikka kuinka yrittäisivät, johtuu siitä, että toiset nyt vaan ovat tyhmempiä kuin toiset. Toiset ovat lahjakkaita, toiset eivät. Eikä sillä ole mitään merkitystä, lukeeko lapsi koealueen kerran vai 5 kertaa läpi, jos niillä viidellä kerralla vain lukee, eikä yritä ymmärtää/painaa mielensä mitään. Paljon riippuu myös siitä, mitä kotona vaaditaan.
ihmiset eivät ole yhtä älykkäitä samoilla osa-alueilla. Myös huolellisuudessa on suuria eroja.