Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uhkaako ennenaikainen synnytys?

Vierailija
23.11.2011 |

Elikkä rv 27+3 ja kolmas lapsi tulossa. Toissapäivänä alkoi tuntuvat supistukset ilman erityistä kipua, samana päivänä vatsa meni totaalisen sekaisin(vesiripuli), supistukset eivät levolla loppuneet ja olivat jo eilen aamulla vastassa kun heräsin aamulla. Eilen sitten supistusten luonne sai vielä uusia piirteitä kun alkoi lantiosärky ja alaselän jomotus/paine, levolla ei merkitystä mutta sain kuitenkin Panadolin avulla nukahdettua, nyt taas supistelee mutta selkäjomotus helpottanut. Aamulla alkoi tulla kirkasta limaa (ei verta) pyyhkiessä wc:ssä, kerran kävin 3 viikkoa sitten polilla tarkistuksessa kun supisteli mutta kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään ja epäilen myös että tilanne on edelleen sama mutta kuitenkin merkit ovat nyt semmosia että olen alkanut miettimään että onkohan edessä ennenaikaisen synnytyksen uhka? Lääkärille varmaan turha mennä kun en tosiaan usko että nuo supistukset vielä avaavat mitään, korkeintaan valmistelevat kohdunsuuta joten odottelen nyt ja seurailen tilannetta. Olisi mukava kuulla että onko jollain vastaavat merkit käynnistänyt itse synnytyksen ennenaikaisesti?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduksia ei pitäisi olla, pissa puhdas ja gynenäytteet otettiin 3 viikkoa sitten siellä polilla ja ne oli ok joten ei pitäisi johtua tulehduksestakaan.

ap

Vierailija
2/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jomotus häiritsee normaalia elämää tuossa vaiheessa, niin kävisin tarkistuttamassa tilanteen. Ihan sama, mikä tilanne on ollut 3 viikkoa sitten. Jos et viitsi mennä lääkäriin "turhaan" niin höntti olet. Et varmaan kuitenkaan halua viikolla 28 tai 29 syntyvää lasta tieten tahtoen? Mars lääkäriin. Vuodelepo voi tulla tarpeeseen tai jos supistukset on jo aiheuttaneet muutoksia niin antanee supistuksia lopettavaa lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kypsyä. JA niitä supistuksia voidaan estää lääkkeillä. Jos olisin sinä niin menisin ehdotomasti synnärin päivystykseen.

Vierailija
4/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaslomalla joten olen kyllä lepäillyt. Polilla eivät tee mitään jos kohduusuu on kiinni, sanovat kuitenkin että harjoitussupistuksia ovat kun eivät ole mitään avanneet. Siksi odotan että muuttuuko supistusten luonne niin että tulisi kunnon kipua tms. Lääkitys aloitetaan vasta kun todetaan että supistukset muuttaa kohdunsuun tilannetta (viimeraskaudessa makoilin tuossa tipassa sairaalassa ja en todellakaan vähässä kummassa halua sitä uudestaan) ja sitten taas kohdunsuun kypsyminen kolmannessa raskaudessa tässä vaiheessa on kuulemma ihan ok. Jos menen lääkärille selittämään että epäilen synnytyksen käynnistyvän ennen aikojaan ja kuitenkin tilanne on se että mitään ei ole tapahtunut niin kyllä ne kotiin passittaa.

Vierailija
5/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Hyvinkäällä hoidetaan jo jatkuvia supistuksiakin vaikka ne ei valtavasti vaikuttais. Ja kontrollit on viikon välein,vaikka supistukset ei olis vaikuttanut mitään.

Olen itse nyt rv 31 ja juossu sairaalassa viikosta 26 viikon parin välein. Yhden reissun olin osastollakin.

Vierailija
6/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene nyt hyvä nainen sinne polille ja sassiin!! Ehtisivät antamaan ainakin keuhkoja kypsyttävät kortisonit!

Itse olen tullut sairaalaan rv 27 tasan, kohta olen 5 viikkoa täällä maannut. Ja ihan vain sen takia, etten todellakaan halua lastani vielä maailmaan. Supistuksia estävää olen saanut monet kerrat, eli keinoja löytyy!

Et voi tietää että mitä kohdunsuulla on tapahtunut jos et edes mene näytille, turha arvailla kotona.

Vierailija
7/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin levossa sairaalassa pari viikkoa noilla r-viikoilla. Minulla oli neljäs lapsi kyseessä, enkä aluksi huolestunut supisteluista. Kun menin tarkastamaan tilannetta, kohdunsuu oli pehmeä ja lyhentynyt jo reilusti alle 2cm. Onneksi lääkkeet pakkolepo jne. auttoivat ja lapseni syntyi vain 1kk etuajassa. Edelliset lapset olivat täysiaikaisia. Jokainen raskaus voi olla erilainen =) Jos olet huolissasi omasta lapsestasi, turhaa käyntiä ei ole.

Vierailija
8/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lääkäri ikäänkuin "tuomitsi" supistukseni harjoitussupistuksiksi kun vauva voi hyvin ja kohdunsuu + kaula oli ok. Lääkäri sanoi silloin että lääkitys aloitetaan jos kohdunsuun tilanteessa muutoksia. Tuntuisi typerältä mennä sinne taas uudestaan koska en itsekkään usko että nämä tuntemukset vielä avaavat kohdunsuuta. Olen melkein varma että tulisi hukkareissu 60km päähän synnytyssairaalaan. Se mikä huolettaa on se että voiko nämä merkit kuitenkin ennakoida mahdollisesti lähitulevaisuudessa käynnistyvää synnytystä? ap

Vierailija
9/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli esikon kanssa paikat pehmeenä ja hieman auki rv30, jouduin sairaalaan supistustenestohoitoon ja laittoivat kortisonipiikin vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Ei minustakaan tuntunut että synnytys olis käynnistynyt, eikä suoistukset olleet kovin kivuliaita, pysäyttäviä kylläkin.

Nyt kuopusta odottaessa alkoi samanlaiset supistukset jo rv.18. Rv. 30 paikkeilla seksin jälkeen sain sen verran kivuliaita supistuksia neljän tunnin ajan, 10 min. välein, että luulin jo synnytyksen käynnistyneen....mutta sperma se vaan teki niitä supistuksia..! Menin kuitenkin tarkistuttamaan muutaman päivän päästä tilanteen, ja lääkäri laittoi saikulle, kun kohdunkaula oli lyhentyt ja työni on sen verran fyysistä.

Sen jälkeen käytimme kondomia ja muutenkin harvemmin seksiä... Mitään supistuksia ei seksistä kondomin kanssa tullut.

Vauva syntyi kaksi vkoa etuajassa, pienikokoinen mutta pirteä, ja kaikki meni todella hyvin.

Kuulostele itseäsi, kyllä sinä varmaan uudelleensynnyttäjänä tiedät milloin synnytys oikeasti alkaa, milloin supistukset ovat taas harjoitussupistuksia. Toki nekin voivat olla avaavia.... Hmm, jos vähänkin tuntuu siltä niin äippäpolille vaan. Eihän ne helposti anna aikoja, mutta jos vähän liioittelet oireita, niin eiköhän sinne pääse. Mä menin yksityiselle, kun en jaksanut odotella aikaa äippäpolille, eivätkä neuvolassa olleet ollenkaan huolissaan, kun sinne soittelin.... Maksoi 150e, mutta oli kyllä kiva kun lääkäri kertoi niin eri tavalla ja tarkemmin mitä ultrassa näkyi ja laittoi heti saikullekin...!

Vierailija
10/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa niin pysy poissa. Harjoitussupistuksiin ei tarvitse ottaa lääkettä...

Vierailija
11/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan täällä ei voi tietää koska sun vauva syntyy ja mikä on sun kohdunsuun tilanne.

Ota itse vastuu itsestäs ja vauvastas ja tee niin kuin parhaaks näät, ihan turhaan täällä väittelet ja oletat jonkun tietävän tulevaisuuteen.

Vierailija
12/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos millään ei mitään väliä, niin totta kai jäät kotiin odottelemaan.

Mutta niin puoskaria synnytyssairaalaa ei löydy, joka ei ota tulehduskoetta ja tutki kohdunsuun tilannetta. Kolme viikkoa tilanne on voinut olla aivan toinen. Jos vauva voi hyvin, crp on nollilla ja kohdunsuun tilanne on hyvä, niin silloinhan kaikki on hyvin.

Jos taas ei, niin saat supistukseneston lääkityksen ja kortisonit vauvalle ja toivottavasti vauvan pidettyä kohdussa vielä muutaman viikon. 27+-viikoilla keskosuuden aiheuttamat riskit ovat vielä merkittävät.

Vierailija
13/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärilläkään ei ole kristallipalloa.

Eli kukaan ei voi sanoa että nää on vaan harjoitussupistuksia eivätkä tee mitään, JOS kyse on kuitenkin runsaista/säännöllisistä ja tuntuvista supistuksista.

Normaaleja harjotussuppareita ei tule KOKO ajan.

NIIN ja kotikonsti. Syö mangnesiumia. Mulla loppu supistelu kuin seinään kun aloin sitä popsimaan.

Vierailija
14/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä av voi sun supistuksista muka sanoa...

Valelääkärinä av kyllä on parhaimillaan, sitäkö tietoa haluat?

Vierailija
15/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin puoskaria synnytyssairaalaa ei löydy, joka ei ota tulehduskoetta ja tutki kohdunsuun tilannetta.

Mun kokemus oli ainakin sellainen, että esikoista odottaessa oltiin hypervarovaisia, neuvolasta ohjattiin heti äippäpolille tutkimuksiin kun oli harjoitussupistuksia. Kuopusta osottaessa taas eivät millään laittaneet tutkimuksiin ja vaikka soittelin synnärille sinä yönä kun oli kivuliaita supistuksia, niin ei kuulemma ollut mitään hätää, seksistä johtui. Ilmeisesti ensisynnyttäjää kohdellaan aikalailla eri tavalla kuin uudellensynnyttäjää. Itse pitää tietää mitä haluaa ja toimia sen mukaan, kuunnella kehoaan...

T. 10

Vierailija
16/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polille ja sain ajan klo 13 joten katsotaan nyt sitten että mitä sanovat siellä, kätilö ei kyllä ollut puhelimessa kovinkaan huolestuneen kuulonen mutta sanoi kuitenkin että voin tulla käymään tarkistuttamaan tilanteen. Tunnen vaan itteni niin tyhmäksi jos taas meen sinne turhaan, tulee ihan semmonen olo että oon joku hysteerinen odottaja joka ramppaa erityissairaanhoidossa joka käänteessä. Jokaisen turhan käynnin jälkeen kynnys mennä uudestaan kasvaa.

Vierailija
17/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän siinä on se, että ei ole turha käynti jos kaikki on hyvin. Sehän on käynnin ihan paras tulos. Sinä saat mielenrauhan ja vauvalla kaikki hyvin. Sitähän ainakin hoitohenkilökunta toivoo, toivottavasti sinäkin.

Vierailija
18/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei sit ramppaa äippäpolilla jokaisen kireän harjoitussupparin jälkeen tai muuten 'huvikseen'.

JOS sun kohdunsuun tilanne on hyvä, niin käynti ei silti ole turha. Tilannehan TARKASTETAAN kaiken varalta.

Periaatteessahan seulaultrat ovat turhia, harvalla sieltä mitään löytyy. Kaikki kuitenkin tutkitaan että löydettäisiin ne ihmiset jotka tarvitsevat lisätutkimuksia yms.

Sama juttu esim. sokerirasituksen kanssa yms.

Raskausaikana ei voi odotella ja katsoa vaan asiat pitää tarkastaa.

On eri asia kun ihminen on vastuussa vain itsestään, sit voi mennä lääkäriin vasta kun on tosi huolissaan. Raskaana on vastuussa myös vauvasta ja silloin täytyy olla tarkempi.

Vierailija
19/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstai-iltana alkoi kivuttomat supistukset, yöllä tuli limatulppa ja tyttö syntyi keskosena tiistai aamulla.

Vierailija
20/28 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään vaiheessa mielestäni kysellyt että tietääkö joku mikä mun kohdunsuun tilanne on vaan kysyin että onko jollain kokemusta että vastaavat merkit kuin minulla olisi ennakoineet lähitulevaisuudessa käynnistynyttä synnytystä. En tiedä teistä mutta itselleni on kyllä iso kynnys mennä ns. turhaan äitiyspoliklinikalle vaikka ei niitä turhia käyntejä perjaatteessa ole mutta kyllä se tuntuu itsestä typerältä ja sitä alkaa sitten vaan epäilemään että on ite jotenkin ylivainoharhainen ja kynnys soitella polille kasvaa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi