Hei, kaikki päiväkodissa työskentelevät.
Toivon tähän vastauksia niiltä jotka oikeasti ovat töissä tällä hetkellä päiväkodissa.
Olen itse töissä päiväkodissa ja sain uutta tietoa lakiasioista. Eli voi olla, että nämä eivät kaikille ole uutta tietoa mutta minä kuulin siis tästä vasta tänään.
Kyse on vastuusta. Minulle selitettiin tänään, että vaikka ryhmästä olisi joku aikuisista pois ja jouduttaisiin tekemään vajaalla töitä niin jos jotain sattuu kun minä olen lapsen kanssa niin minua syytetään siitä.
Eli ymmärrän kyllä sen kun kaikki hoitajat ovat paikalla ja lapsia on laillinen määrä suhteessa aikuisiin on vastuu silloin minulla ja saan syytteen jos jotain tapahtuu mutta että saan syytteen myös silloin jos olen joutunut työskentelemään niin, että lapsia on liikaa suhteessa aikuisiin. Miten tämä voi olla mahdollista että työntekijä pakotetaan tekemään töitään laittomasti ja kaikenlisäksi syyttämään jos jotain sattuu. Aikaisemmin meillä koko talossa luultiin niin, että tällaisissa tilanteissa vastuu on viimekädessä johtajalla ja nyt näin ei olekkaan vaan voi olla että johtaja ei saa minkäänlaista syytettä. Oletteko muut olleet tietoisia tällaisesta?
Lisäksi tänään tuli myös uutena tietona se, että myös opiskelija on lain mukaan aikuisen vastuussa vaikka häntä ei ole palkattukkaan töihin ja koska hän on lain mukaan aikuisen vastuussa voi hän myös saada syytteen jos on paikalla ja samassa tilassa missä jotain sattuu. Oletteko muut kuulleet tällaista tai ylipäätänsä pitääkö tämä paikkansa?
Kommentit (38)
Vaikea on ymmärtää kunnan päättäjien ajatuskulkua kun jatkuvasti sallivat "alimitoitus- poikkeustilat", joista tullut jo käytäntö.Ainakaan eivät tässä minkäänlaista vastuuta tunnu kantavan.Päivähoidosta vastaavat taas jostain ihmeen syystä näkevät vanhempien työhönpääsyn tärkeämpänä kuin lasten turvallisuuden ja hyvinvoinnin ja niin sitä painostetaan hoitajat ja lapset hyvinkin stressaaviin tilanteisiin.Mikä aina myös minua ihmetyttänyt on että vanhemmille ei kerrota avoimesti alimitoituksesta, eikä vanhempien kanssa pohdita sitä miten tämä tulee vaikuttamaan heidän lapsensa ryhmän tilanteeseen.Siis vanhemmat kysykää ihmeessä!Kysykää miten usein vajaa miehitys, onko sijaisia,miten vaikuttanut lapseen jne.
Vastuu on vastuu. Olen itse lääkäri. Jos joku kollega on sairaana tai muuten poissa, usein hänen työnsä jaetaan muiden lääkäreiden tehtäväksi, eli tehdään siinä oman listan lisäksi muidenkin työt. En voisi kuvitellakaan, että tällaisessa tilanteessa vastuuta potilaiden hoidosta olisi jotenkn vähemmän. Ihan sama vastuu kuin jos hoitaisi vain omaa listaa. Aikataulut kyllä saattaa silloin kusta, mutta vastuu ei vähene...
Vastuu on vastuu. Olen itse lääkäri. Jos joku kollega on sairaana tai muuten poissa, usein hänen työnsä jaetaan muiden lääkäreiden tehtäväksi, eli tehdään siinä oman listan lisäksi muidenkin työt. En voisi kuvitellakaan, että tällaisessa tilanteessa vastuuta potilaiden hoidosta olisi jotenkn vähemmän. Ihan sama vastuu kuin jos hoitaisi vain omaa listaa. Aikataulut kyllä saattaa silloin kusta, mutta vastuu ei vähene...
että sinulla on niitä potilaita luulatavasti siinä yksi kerrallaan johon voit keskittyä eikä 12 taaperoa juoksemassa ja kiipeilemässä isolla piha-alueella. Ja ei tuo sinunkaan tilanteesi oikein ole ja siksi niitä olisi hyvä tuoda enemmän esiin.
Jos on sairaalassa osastolla töissä ja osaston toinen lääkäri on pois, niin tokihan ne kaikki potilaat ovat silloin samaan aikaan sen jäljelle jäävän lääkärin vastuulla.
Tk:ssa potilaat tulevat yksi kerrallaan, mutta aikaa jää hyvin vähän per potilas, jos niitä potilaita on tuplamäärä normaaliin verrattuna.
että sinulla on niitä potilaita luulatavasti siinä yksi kerrallaan johon voit keskittyä eikä 12 taaperoa juoksemassa ja kiipeilemässä isolla piha-alueella. Ja ei tuo sinunkaan tilanteesi oikein ole ja siksi niitä olisi hyvä tuoda enemmän esiin.
ja hänen työtään valvoo joku vakituinen.
Ei voi olla vastuussa, vaikka tietysti jokainen aikuinen vahtiikin parhaansa mukaan lapsia.
Jos on sairaalassa osastolla töissä ja osaston toinen lääkäri on pois, niin tokihan ne kaikki potilaat ovat silloin samaan aikaan sen jäljelle jäävän lääkärin vastuulla.
Tk:ssa potilaat tulevat yksi kerrallaan, mutta aikaa jää hyvin vähän per potilas, jos niitä potilaita on tuplamäärä normaaliin verrattuna.
Ajattelin vain lääkärin joka vastaanottaa potilaita huoneeseensa mutta onhan teitä siellä sairaalassakin. Eikö tämä asia koskaan paina mieltäsi vai onko ok näin?
ja hänen työtään valvoo joku vakituinen.
Ei voi olla vastuussa, vaikka tietysti jokainen aikuinen vahtiikin parhaansa mukaan lapsia.
mutta juridisesti on vastuussa lasten turvallisuudesta jolloin voi syytteen saada.
Opiskelijaharjoittelija ei yleensä kuulu työpaikkavakuutuksen piiriin, joten jos jotain sattuu, niin kuka korvaa? Opiskelijat ovat vakuutettuja koulun puolesta, mutta korvaako koulu, jos opiskelija on jätetty yksin?
Opiskelija on työssäoppimisjaksolla, ei suinkaan työntekijänä korvaamassa puuttuvaa työvoimaa.
Toki joku vastuu on, mutta loppupelissä vastuu on vakituisilla ja johdolla.
Lääkärin työtä tuskin pystyy vertaamaan päivähoidon ammattilaisen tehtävään.Lapset ovat riippuvaisia toimivasta, turvallisesta suhteesta hoitajaan jonka tulisi korvata vanhemman hoiva ja huolenpito kun vanhemmat eivät ole paikalla.Lapsen hvinvointi on riippuvainen tästä turvallisesta olotilastaä.Lääkäri hoitaa potilaan erilaisia vaivoja, potilas on aikuinen joka pystyy toimimaan omillaan.Hyvä lääkärin antama hoito on tietenkin kokonaisvaltaista ja potilasta huomioivaa. Kun aikaa ei ole ja stressi päällä on lääkärin hoidettava vaiva, ja sitten potilas lähtee kotiin.Päiväkodissa lapset ovat usein 8-9t jokaikinen arkipäivä, usein jopa 1veestä lähtien, silloin kannetaan jatkuvaa pitkäjänteistä vastuuta jokaisen lapsen kehityksestä.
en ole sama henkilö joka kommentoi lääkärinä - lainauksessa siis useamman henkilön kommentit. Itse olen kandi, ja vasta yhden kesän (3kk) ollut töissä. Sairaalassa oli kuitenkin tapana toimia noin, eli poissaolleen työt hoiti osaston toinen lääkäri (tai joskus useamman osaston lääkärit yhdessä). Minua ei näihin velvoitettu, koska kokemattomalle työtä oli ihan riittämiin muutenkin :)
Ajattelin vain lääkärin joka vastaanottaa potilaita huoneeseensa mutta onhan teitä siellä sairaalassakin. Eikö tämä asia koskaan paina mieltäsi vai onko ok näin?
Opiskelijalla ei juridista vastuuta...
Toki joku vastuu on, mutta loppupelissä vastuu on vakituisilla ja johdolla.
Opiskelijalla on VALVONTAvastuu, mutta ei HOITOvastuuta. Eli käytännössä hänenkin pitää pitää silmät ja korvat auki, huolehtia parhaansa mukaan tilojen turvallisuudesta, lasten hyvinvoinnista jne. Opiskelijana hän ei kuitenkaan saa ottaa yksin vastuuta ryhmästä, ei siis esim. saa mennä edeltä yksin ulos lasten kanssa tai jäädä viimeisenä sisälle pukemaan lapsia, vaan aina pitää olla joku vakityöntekijä mukana. Ypöyksin saa toki olla, eli esim. yksin askarteluvarastossa hakemassa materiaaleja. Opiskelija siis valvoo yhdessä työntekijän kanssa, mutta ei ole hoitovastuussa lapsista.
Mutta eikö ne vaikkapa vuodeosaston vanhukset ole aika lailla riippuvaisia siitä henkilökunnan hoidosta? Ja vaiva usein pitkittyy / pahenee jos diagnoosiin ja hoitoon ei ole riittävästi resursseja. Ja ne vanhukset eivät vain "tule, parane ja kotiudu" vaan hoito voi hyvinkin kestää kuukausia.
Lääkärin työtä tuskin pystyy vertaamaan päivähoidon ammattilaisen tehtävään.Lapset ovat riippuvaisia toimivasta, turvallisesta suhteesta hoitajaan jonka tulisi korvata vanhemman hoiva ja huolenpito kun vanhemmat eivät ole paikalla.Lapsen hvinvointi on riippuvainen tästä turvallisesta olotilastaä.Lääkäri hoitaa potilaan erilaisia vaivoja, potilas on aikuinen joka pystyy toimimaan omillaan.Hyvä lääkärin antama hoito on tietenkin kokonaisvaltaista ja potilasta huomioivaa. Kun aikaa ei ole ja stressi päällä on lääkärin hoidettava vaiva, ja sitten potilas lähtee kotiin.Päiväkodissa lapset ovat usein 8-9t jokaikinen arkipäivä, usein jopa 1veestä lähtien, silloin kannetaan jatkuvaa pitkäjänteistä vastuuta jokaisen lapsen kehityksestä.
Totta on että vanhukset usein, etenkin maatessaan pitkään hoitolaitoksissa,tarvitsevat enenvässä määrin pienen lapsen kaltaista hoivaa ja valitettavaa on että heidän tarpeisiinsa ei yhteiskunnassamme ole varaa vastata.Onneksi monella aikuisella on kuitenkin perhettä joka pystyy tarjoamaan yhdessäoloa ja huolenpitoa.Pieni lapsi taasen on täysin riippuvainen aikuisten oikeanlaisesta tuesta että kehittyisivät pärjääviksi, itsestään ja toisistaan huolehtivaisiksi aikuisiksi.Jos lapsen hyvinvoinnista ei huolehdita kärsii tästä koko yhteiskunta.
kun poikkeuksellisesti pk:ssa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa? Se tuskin yleensä sinällään vaarantaa lapsen pärjäämistä ja hyvinvointia tulevaisuudessa jos paikalla on jonakin päivänä kolmesta hoitajasta vain kaksi, mutta on katastrofi jos tuolloin sattuu tapahtumaan (vakava) onnettomuus liian vähäisen hoitajamäärän takia.
Totta on että vanhukset usein, etenkin maatessaan pitkään hoitolaitoksissa,tarvitsevat enenvässä määrin pienen lapsen kaltaista hoivaa ja valitettavaa on että heidän tarpeisiinsa ei yhteiskunnassamme ole varaa vastata.Onneksi monella aikuisella on kuitenkin perhettä joka pystyy tarjoamaan yhdessäoloa ja huolenpitoa.Pieni lapsi taasen on täysin riippuvainen aikuisten oikeanlaisesta tuesta että kehittyisivät pärjääviksi, itsestään ja toisistaan huolehtivaisiksi aikuisiksi.Jos lapsen hyvinvoinnista ei huolehdita kärsii tästä koko yhteiskunta.
sitä en ainakaan usko, että ilmainen työntekijä (opiskelija) voisi olla vastuussa. aivan liian törkeää ollakseen tottta.
kun poikkeuksellisesti pk:ssa ei ole tarpeeksi henkilökuntaa? Se tuskin yleensä sinällään vaarantaa lapsen pärjäämistä ja hyvinvointia tulevaisuudessa jos paikalla on jonakin päivänä kolmesta hoitajasta vain kaksi, mutta on katastrofi jos tuolloin sattuu tapahtumaan (vakava) onnettomuus liian vähäisen hoitajamäärän takia.
Totta on että alkuperäisestä avauksesta tässä vähän poikettiin.Uskon kuitenkin että tämä vastuu kysymys todellisuudessa on paljon laajempi ja vakavampi kuin se että poikkeustilanteessa joutuu kantamaan vastuuta tilanteessa jossa ei ole riittävästi hoitohenkilökuntaa paikalla.Uskon että nämä "poikkeustilanteet" päiväkodeissa ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus ja silloin myös hätä laajemmasta vastuunkantamisesta on ihan ymmärrettävä tunne.Näiden "poikkeustilanteiden" pitkittyminen ja jatkuminen johtaa myös jatkuvasti lisääntyvään stressiin aikuisissa ja lapsissa joka taas vuorostaan lisää onnettomuuksien ja laiminlyöntejen todnnäköisyyttä.
ja jäljelle jääneillä oli useita luokkia, joita piti opettaa. Vastuu oli kuulemma sen opettajan, jolle oli määrätty oman luokkansa lisäksi kaksi muuta luokkaa. Liitosta neuvottiin, että ei saa kieltäytyä, koska se on irtisanomisen peruste, mutta johtajalle pitää mennä ilmaisemaan huolensa ja epäilynsä siitä, pystyykö tästä selviytymään. Sen jälkeen vastuu on johtajan.
Eli tästä eteenpäin aina kun on vajaamiehitys, vaikka suhdeluku olisikin ok, niin käytte johtajan pakeilla toteamassa, että tilanne on ylimitoitettu ja voimavaranne eivät riitä. Sen jälkeen vastuu on johtajan.
tuon tiesin mutta kun ne suhdeluvut ei näy siellä ryhmässä. Olenko ainoa jolla tämä aihe nostaa karvat pystyyn ja pistää ihan oikeasti vihaksi?
Ja jokaisella on aikuisenvastuu siis myös opiskelijalla tietenkin mutta onko mielestäsi ok jos sinut laitettaisiin yksin ulos 12 alle kolmevuotiaan kanssa ja sitten tapahtuu jotain ja sinä saat syytteen?
Minua ainakin huolestuttaa tämä tilanne.