Mummo vs. mummi
Kumpi parempi? Minusta tulee ehdottomasti mummo, jos tulee. Mummo on reipas nimitys, mummi jotain ihme söpöstelyä.
Kommentit (46)
Meillä menee näin. Mumma/mummu, Muffa, Fammu ja Faffa :)
meillä mummuja, paitsi toinen isoäitini tahtoi, että häntä kutsutaan mamiksi.
Tunnen myös isoäitejä, joita lastenlapset kutsuu mammoiksi.
Mummu tuntuu etukäteen ajatellen omimmalta, mutta lapsi ja vanhempansa saavat päättää kyllä ihan itse.
siihen, ettà isoäiti on mummo. Se kuulostaa korvaani neutraalilta. Mummi on pieni ja todennäköisesti hyvin käyttäytyvä. :) Mummu taas on tosivanha - oma isomummoni oli mummu.
Mamma puolestaan on tällaiselle ruotsia ja italiaa osaavalle äiti.
Mulle mummi on aina isoäiti, mummo voi tarkoittaa isoäitiä tai vanhaa naista.
Mulla oli mummi (äidin äiti) ja famu (isän äiti), lapsillani mummi ja mamma.
Ympäri Suomen olevilla kavereilla on hyvin erilaisia nimityksiä isoäideille: mamma, mumma, maammo, mommo, akka (isoisä on ukko), mummu, ämmi ...
Mitkä nyt noista sitten on reippaita ja mitkä söpöstelee - mene ja tiedä. Miten toimitaan silloin, jos lapsi itsepäisesti kutsuu söpöä mummoa reippaalla nimellä - seuraako siitä isoäidin identiteettikriisi? ;-)
Meillä mummut ovat itse saaneet päättää miksi heitä kutsutaan. Äitini halusi olla mummi ja mieheni isän vaimo mummu. Miehet ovat puolestaan vaareja.
lapsella on noista edellämainituista elossa mummo, ja mun äitini on mummu, miehen äiti mummi
kaikki on ihania!
ja hän oli mummo. Nyt kun minä odotan ensimmäistä lapsenlasta, äitini sanoi, että haluaa itsäänkutsuttavan mummuksi?!
Mä en voi ymmärtää mistä hän sen keksi, tuntuu ihme hienostelulta. Ja kun minä haluaisin, että lapseni kutsuisi häntä mummoksi.
vain isän vanhemmat elossa, isoäidiksi ja isoisäksi sanottiin (en huomannut kellään aiemmalla kirjoittajalla). He olivat 1800-luvun loppuvuosina syntyneitä ja itse olin serkussarjan nuorimpia, ehkä nimikäytäntö juontui 1900-luvun puolivälissä syntyneiden vanhinten serkkujen aikaan.
Nykypolvissa lapset puhuvat mummusta ja papasta, ja erottelevat etunimillä: Aila-mummu, Sisko-mummu, Paavo-pappa jne.
Saivat itse päättää haluavatko olla mummuja vai mummeja.
Mummo on mielestäni jotenkin hassu.
Molemmat valitsivat mummin. Äitini sanoi ettei koe itseään mummuksi vielä. Oli silloin 42v. =) Mummi on nuorekkaampi.
just!
no joo minä tulen olemaan mummi.
Serkun mummu oli muumma.
Jalasjärveltä.
Meidän mummu oli juurikin mummu.
Me olemme mummu ja vaari. Omasta pyynnöstä. Toiset isovanhemmat mummi ja ukki.
Lapset tosi pienenä yhden kirjaimen eron erottaa puheessa. Päiväkodissa sanottiin joskus mummoksi, ( kun vein tai hain) lapsi heti oikaisi eikun mummu.
tulee joskus sitte mummu, jos lapsenlapsia tulee