Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä määrin puututte lastenne kaverisuhteisiin?

Vierailija
20.11.2011 |

Mulla on joskus vaikea olla puuttumatta ja siksi puutunkin joskus liiankin kärkkäästi. Mä olen opettanut lapset tavoille, että ketään ei kiusata tai syrjitä, kaikille ollaan reiluja ja kohdellaan niinkuin itseään toivoisi kohdeltavan. Ja noin lapseni oman kokemukseni mukaan toimivatkin. Valitettavasti iso osa muista lapsista ei toteuta noita tapoja ja lapseni saavat kokea epäreiluutta.

Lapseni ovat suosittuja ja kavereita riittää, mutta erityisesti lasten paras kaveri on aika itsekäs ja pelaa välillä aika epäreiluilla säännöillä. Kyseinen lapsi on aika riippuvainen lasteni kaveruudesta, mutta käyttää lasteni reiluutta hyväkseen ja pompottaa näitä. Jos lapseni eivät suostu kaikkeen, alkaa valtava puhelin/tekstiviestihaukkuminen. Jos lapseni eivät reagoi siihen tai sanovat, etteivät jaksa kuunnella ja antavat kaverin olla itsekseen, alkaa anteeksipyytely. Lapseni sitten reiluuttaan "unohtavat" asian ja taas sama touhu jatkuu muutaman päivän päästä.

Mun mielestä touhua on aika rankka katsoa enkä voi sietää minkäänlaista epäreiluutta. Sanon sitten aina lapsille, että pitäkää vähän välimatkaa muutama päivä, että kaveri tajuaisi. Tavallaan kai tajuaakin ainakaan, mutta kohta taas jatkuu sama meno. Lapset ovat nyt toisella kymmenellä, mutta sama touhu jatkunut jo vuosia ja mulla alkaa mennä kohta hermot ja on vaikea pitää suutaan kiinni ja olla puuttumatta ärhäkästi. Tiedän, että kaveri on tärkeä munkin lapsille, mutta ei niin tärkeä kuin toisinpäin.

Olen yrittänyt lapsille neuvoa kuinka toimia noissa tilanteissa ja olen neuvonut pitämään puoliaan, mutta aina tulee jotain uutta ketkuilua yllättäen kaverin taholta.

Mun täytyisi ehkä pestä käteni kokonaan lasten kaverisuhteista, mutta on vaikeaa olla puuttumatta, kun kaveri pyörii paljon tässä meillä ja lapset kertovat aina noita tapauksia tai sitten paljastuu muuta kautta jotain. Ei omat lapsenikaan mitään enkeleitä ole, mutta ovat aina olleet reiluja kaverisuhteissaan ja pienestä pitäen kertoneet asiat samoin ja puhuvat paljon. Tuskin kertoisivat tapauksista mulle, jos heillä olisi jotain salattavaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Et vaikuta järin fiksulta. Tuskin omasikaan enkeleitä ovat. tai sen reilumpia. Haluat että he saavat aina pitää päänsä ja koska heitä on 2, ja heillä on siten toisensa vaikka eivät ksokaan antaisi kaverinsa päättää mistään, niin heillä on ylivalta. jota sinä vielä typeränä akkana vahvistat.

Vierailija
2/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kuvio onkin toisinpäin eli sun lapset liittoutuu tuota yhtä "vierasta" vastaan ja kiusaa sitä????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluutta on se, että jos leikissä on 3, niin jokainen saa esim päättää puolen tunnin ajan mitä leikitään, vuorollaan ja muiden tulee suostua siihen. Oikeudenmukaista ei ole se, että 2 aina äänestää sen kolmannen kumoon.

Kun kaikki kolme ovat paikalla ja tulee konflikti, äläpä asetu lapsiesi puolelle vaan anna jokaiselle reilu mahdollisuus kertoa oma näkemyksensä ja tenttaa omiasi myös rankasti. Olen varma, että he jättävät omia osuuksiaan riitoihin kertomatta. Kahden on niin helppo salaliittoutua yhtä vastaan ja pitää yhtä. Kolmas ns ulkopuolinen on silloin tosi heikoilla.

Vierailija
4/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä perheet, joissa monta lasta leikkii toisen perheen yhden lapsen kanssa, yrittävät määrätäkaikesta ja pitävät yhtä. eivät todellakaan ole reiluja.

Vierailija
5/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä tuossa suhteessa kaveri on se, joka määrää, uhkailee ja kiristää, sen tiedän varmaksi jo puheluista ja tekstareista. Yritän vain opettaa lapsia pitämään puolensa. Enkä edelleenkään usko, että lapset puhuisivat niin paljon noista jutuista, jos heillä olisi salattavaa. Ja puhuvat eri aikaankin jutut samanlaisina, pienempänä eivät ainakaan tajunneet valehdella samalla tavalla.

Sen mä tajuan, että ei varmaan kannattaisi puuttua asiaan niin paljon. Lapsi saa kotonaan vinkumalla asiat läpi ja äiti valittaa siitä ainaisesta vinkumisesta. Mun mielestä olisi ihan hyvä, jos joku edes laittaa kampoihin lapselle.

ap

Vierailija
6/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesihan selvästi kiristävät toista, jos et tee kuten me halutaan ei olla tekemisissä. reilua olisi keskustella ja pyrkiä selvittämäänriidat. hyi helvetti, en haluaisi koskea pitkällä tikulllakaan "reiluihin " lapsiisi, jotka "reiluuttaan" unohtavat .

se että sinulla on 2 lasta, ja sinä vielä kolmantena tätä yhtä lasta vastaan. Kasva aikuiseksi!!!!

Vierailija
7/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä tuossa suhteessa kaveri on se, joka määrää, uhkailee ja kiristää, sen tiedän varmaksi jo puheluista ja tekstareista. Yritän vain opettaa lapsia pitämään puolensa. Enkä edelleenkään usko, että lapset puhuisivat niin paljon noista jutuista, jos heillä olisi salattavaa. Ja puhuvat eri aikaankin jutut samanlaisina, pienempänä eivät ainakaan tajunneet valehdella samalla tavalla.

Sen mä tajuan, että ei varmaan kannattaisi puuttua asiaan niin paljon. Lapsi saa kotonaan vinkumalla asiat läpi ja äiti valittaa siitä ainaisesta vinkumisesta. Mun mielestä olisi ihan hyvä, jos joku edes laittaa kampoihin lapselle.

ap

tottakai puhuvat sinulle, joka toistelet vaan joka toisessa sanassa, miten "rreiluja" omasi ovat. ja haukut heidän kaveriaan.

toivottavasti kaveri saa kunnollisia ystäviä.

Vierailija
8/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmentää tuo sun täydellinen sinisilmäisyys omien lapsiesi suhteen. Kukaan ei riitele yksin ja jokaisella osansa siihen, joten puhuttele ne omat lapsesi kohtelemaan reilusti tätä kolmatta ja haluaako se kolmas oikeasti leikkiä kummankin sun lapsen kanssa vai pakotatko sen toisen sisaruksen ottamaan mukaan? Joskus tää kolmas haluaisi oikeasti olla ihan kaksin tän kaverinsa kanssa ilman tätä riippasisarusta. Vaikka lapsia on useita niin oikeus heilläkin on ihan omiin kavereihin. Vai etkö curlingmammana halua mielipahaa toiselle lapselle siitä, ettei sitä haluta mukaan?

Vierailija
9/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

ja olisi hyvä, jos sinä laitat kampoihin omille lellityille kakaroillesi.

Vierailija
10/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi silloin, kun yksi haluaa määrätä kaikesta ja alkaa manipuloimaan toista. Mieluumminkin niin, että vanhempi liittoutuu tuon kaverin kanssa painostuksen alla, kunnes touhu menee överiksi, jolloin hän ei ota mitään kantaa.

Kyse ei siis todellakaan ole tilanteesta, jossa lapseni jyräävät yhdessä tuon kaverin. Ottavat aina kaverin huomioon valinnoissaan, mutta kaveri ei tee sitä koskaan ja tuollaisista asioista lapseni hermostuvat ja ovat yhtä mieltä.

ap

Vierailija
11/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmentää tuo sun täydellinen sinisilmäisyys omien lapsiesi suhteen. Kukaan ei riitele yksin ja jokaisella osansa siihen, joten puhuttele ne omat lapsesi kohtelemaan reilusti tätä kolmatta ja haluaako se kolmas oikeasti leikkiä kummankin sun lapsen kanssa vai pakotatko sen toisen sisaruksen ottamaan mukaan? Joskus tää kolmas haluaisi oikeasti olla ihan kaksin tän kaverinsa kanssa ilman tätä riippasisarusta. Vaikka lapsia on useita niin oikeus heilläkin on ihan omiin kavereihin. Vai etkö curlingmammana halua mielipahaa toiselle lapselle siitä, ettei sitä haluta mukaan?

peesi. ei kukaan perheen ulkopuolinen halua olla monen kanssa tekemisissä, aina. en minäkään haluaisi että oma ystäväni toisi aina myös lapsensa ja /tai miehensä meidän tapaamisiin.

On äitejä, jotka pukevat koko perheen ulos, kun lapsi tulee hakemaan jotain leikkimään.

Ei kannata tehdä niitä kakaroita niin paljon, jos niitä kohdellaan sitten jonain könttinä, jotka on pakko kutsua naaupriin synttäreille, tai kukaan ei tule ja niin pois päin. Oksettavaa toimintaa.

Vierailija
12/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vieras on taatusti jomman kumman lapsesi kaveri, ei kummankin. Anna heidän touhuta kaksin äläkä tunge sitä toista lastasi aina heidän juttuihin mukaan. Ja kamalaa miten haukut tätä toista, koskahan myönnät, että omat lapsesi ovat syyllisiä myös.

Ja tiedätkö, olen ollut todistamassa samanlaista tilannetta, jossa sisarukset valehteli äidilleen, mutta eivät hokanneet pihalla, että mulla oli ikkuna auki ja kuulin tän "pikku enkelien" juonittelun. Silmin kirkkain sitten sälytettiin syy kaikesta tän ystävänsä syyksi. Vielä totuuden paljastuttuakin koittivat inkuttaa vastaan kunnes joutuivat viimein myöntämään.

Sulla taitaa olla lapset tottuneet et äiti uskoo mitä vain.

Vierailija
13/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosien varrella. Yksi tilanne oli sellainen, että lapseni halusivat olla yhden lauantain kotona, toinen netissä, toinen touhusi muuta. Kaveri aloitti kauhean painostaminen ja haukkumisen ensin puhelimessa, sitten tekstarein ja chätissä. Uhkasi lopettaa kaverisuhteen kokonaan jne. ja vain siksi, että kumpikin lapsista halusi olla yksin kotona. Ja näitä esimerkkejä riittää.

Mä en pakota lapsia olemaan kolmestaan, mutta ovat luonnostaan olleet pienestä asti yhdessä ja edelleen on molempien kanssa omat juttunsa. Lapsilla on muut kaverit ihan omia, mutta tämän yksi on yhteinen.

ap

Vierailija
14/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se o curling-toimintaa, että ei päästä synttäreille jos ei toinenkin lapsi saa kutsua. jotta ei vain tule paha mieli.

todennäköistä on että kaveri on turhautunut kun ei saa leikkiä kahdestaan mikä olisi helpompaa. sinä pakotat hänet ottamaan molemmat vaikka tulisi ovelle kysymään vain vanhempaa lastasi.

Vierailija
15/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittää sovitella, mutta kaveri hermostuu aivan totaalisesti, jos ei saa tahtoaan läpi ja aloittaa uhkailun ja haukkumisen.

Ei järin fiksulta kuulosta kyllä tuo sunkaan asenteesi ;)

ap

lapsesihan selvästi kiristävät toista, jos et tee kuten me halutaan ei olla tekemisissä. reilua olisi keskustella ja pyrkiä selvittämäänriidat. hyi helvetti, en haluaisi koskea pitkällä tikulllakaan "reiluihin " lapsiisi, jotka "reiluuttaan" unohtavat .

se että sinulla on 2 lasta, ja sinä vielä kolmantena tätä yhtä lasta vastaan. Kasva aikuiseksi!!!!

Vierailija
16/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää kaveri on sanonut kun olet häntä jututtanut, että tuollaiset viestit eivät ole asiallisia ja sellaisia ei saa lähetellä enää?

Entä hänen vanhempansa kun olet näyttänyt näitä viestejä?

Vierailija
17/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täh?

Vierailija
18/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosien varrella. Yksi tilanne oli sellainen, että lapseni halusivat olla yhden lauantain kotona, toinen netissä, toinen touhusi muuta. Kaveri aloitti kauhean painostaminen ja haukkumisen ensin puhelimessa, sitten tekstarein ja chätissä. Uhkasi lopettaa kaverisuhteen kokonaan jne. ja vain siksi, että kumpikin lapsista halusi olla yksin kotona. Ja näitä esimerkkejä riittää.

Mä en pakota lapsia olemaan kolmestaan, mutta ovat luonnostaan olleet pienestä asti yhdessä ja edelleen on molempien kanssa omat juttunsa. Lapsilla on muut kaverit ihan omia, mutta tämän yksi on yhteinen.

ap

Tiedän paljon perheitä, jotka kohtelevat huonomin niitä lapsia, jotka nähdään usein, eli esim. naapurin lapsi ei ole niin tärkeä, vaan on kaiken pahan alku ja juuri. Muistan miten äitini haukkui aina naapurin poikaa kaikesta, aivan tavallinen mukava poika oli.

Jos tulee joku harvemmin nähty (luokka)kaveri niin se saa olla sitten kahdestaan. mutta en todellakaan usko, että et olisi alunperin yrittänyt juuri tämän lapsen kanssa työntää molempia, kun tämä lapsi ei ole sinusta tarpeeksi hienosta perheestä tai jotain, kun sattuu olemaan esim. oma naapurisi.

Vierailija
19/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla vain omat juttunsa molempien kanssa ja siksi ovat paljon yhdessä kaikkikin. Lapsillani on myös muita kavereita, etenkin toinen on nykyään aika paljon omien kavereidensa kanssa. Mutta ei tuo ongelma poistu sillä, että ovat vain kahdestaan toisena kanssa, sama touhu jatkuu. Ja meidän lapset saavat mennä omien kavereidensa synttäreille aivan yksin.

se o curling-toimintaa, että ei päästä synttäreille jos ei toinenkin lapsi saa kutsua. jotta ei vain tule paha mieli.

todennäköistä on että kaveri on turhautunut kun ei saa leikkiä kahdestaan mikä olisi helpompaa. sinä pakotat hänet ottamaan molemmat vaikka tulisi ovelle kysymään vain vanhempaa lastasi.

Vierailija
20/29 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niitä tekstareita joissa muka lapsiasi haukuttu.

Olethan keskustellut niistä tän lähettäjän ja hänen vanhempiensa kanssa ja mikä oli jutustelun tulos?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan