Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela ystävä päättikin sitten tehdä lapsen

Vierailija
20.11.2011 |

ja nyt pitäisi sitten olla niiiiin onnellinen ja innoissaan hänen puolestaan. Voin myöntää, että olen vain ja ainoastaan aivan järkyttävän vihainen, koska hän ei tunnu lainkaan muistavan kaikkia niitä kertoja, jolloin minua on kielletty puhumasta lapsistani ja niitä kertoja, kun raskauteni on ohitettu täysin ilman mitään kommentteja, koska hänen mielestä se vaan on niin tylsä aihe ja häntä ei voisi lapset vähempää kiinnostaa, eikä hän ikinä halua lapsia ja minä vaan en ymmärrä sitä.

Niin, nyt en kyllä ymmärrä yhtään, että mitenkäs niitä lapsia yhtäkkiä alkoikin tehdä mieli...

Mitenkä suoraan tästä asiasta voi raskaushormonien hullaannuttamalle tulevalle äidille nyt sitten sanoa? Tulevasta lapsesta olen ihan kohtuullisen innoissani, mutta äidille kyllä todella loukkaantunut.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti asiallisesti, jopa ystävällisesti. Itse tekisin juuri niin.

Ja muutenkin, mitkä raskaushormonihullaantuminen? Minäkin olen raskaana, mutta henkisesti ihan sama ihminen kuin ennen raskauttakin. Ei kaikki mene sekaisin päästään raskauden takia.

Vierailija
2/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkään tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla meillä on vela-kavereita, jotka on päästäneet sammakoita suustaan ja sitten saaneet itsekin lapsia. Jotkut on sanoneet jopa sellaisia sammakoita, joita on aika vaikea antaa anteeksi. Mutta minä koen, että raskausaika ja vauva-aika on kaikille naisille sellaista aikaa, että silloin hyvä ystävä pelkästään tukee ja jakaa sen onnen pienestä lapsesta. Koska se vela ei vielä raskaanakaan tajua, mitä on tullut suustaan päästäneeksi, ois jotenkin epäreilua ottaa asia esille.

Muutaman vuoden päästä kaverisi tajuaa itsekin, kuinka ikävästi on sua kohdellut. Ja silloin hän todennäköisesti häpeää sanomisiaan ja on niistä pahoillaan.

Vierailija
4/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla meillä on vela-kavereita, jotka on päästäneet sammakoita suustaan ja sitten saaneet itsekin lapsia. Jotkut on sanoneet jopa sellaisia sammakoita, joita on aika vaikea antaa anteeksi. Mutta minä koen, että raskausaika ja vauva-aika on kaikille naisille sellaista aikaa, että silloin hyvä ystävä pelkästään tukee ja jakaa sen onnen pienestä lapsesta. Koska se vela ei vielä raskaanakaan tajua, mitä on tullut suustaan päästäneeksi, ois jotenkin epäreilua ottaa asia esille.

Muutaman vuoden päästä kaverisi tajuaa itsekin, kuinka ikävästi on sua kohdellut. Ja silloin hän todennäköisesti häpeää sanomisiaan ja on niistä pahoillaan.

Tuntuu silti vaan valheelliselta jutella hänen kanssaan asiasta, kun hänen sanat on oikeasti satuttaneet. Minä en ollut hänelle omina raskausaikoinani kokonainen, kun jouduin kieltämään odottamani lapsen ja se oli minulle todella kipeä asia. Ehkä vaan siis odotan.

Ja toiselle vastaajalle: Ei kaikki menekään sekaisin (ainakaan pahasti, eikä sitä vielä raskausaikana ymmärräkään), mutta tämä odottaja on varsin sekaisin. Sitä huutojen ja itkujen määrää, kun vaikka kaurahiutaleet loppuu väärässä paikassa, ei millään muulla voi selittää.

ap

Vierailija
5/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon vela-termin päässäsi... Minusta kaverisi on ihan normaali, sinä et. Itse olet tainnut kehitellä ajatuksen, että hän on joku vapaaehtoisesti lapseton. Siis ihan oikeasti, vapaaehtoisesti lapseton on sellainen, joka ei koskaan saa lapsia, ei halua niitä. Et voi mennä sanomaan vaikkapa 42-vuotiaasta, että tämä on vela, koska ihan hyvin ehtii vielä pusaamaan lapsen. Eri asia jos kaverisi on 56-vuotias.

Vierailija
6/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon vela-termin päässäsi... Minusta kaverisi on ihan normaali, sinä et. Itse olet tainnut kehitellä ajatuksen, että hän on joku vapaaehtoisesti lapseton. Siis ihan oikeasti, vapaaehtoisesti lapseton on sellainen, joka ei koskaan saa lapsia, ei halua niitä. Et voi mennä sanomaan vaikkapa 42-vuotiaasta, että tämä on vela, koska ihan hyvin ehtii vielä pusaamaan lapsen. Eri asia jos kaverisi on 56-vuotias.

Vierailija
7/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ystävältäsi todella ajattelematonta ja ehkä julmaakin, kun hän ei ole ollut lainkaan kiinnostunut asiasta, joka on ollut niin merkittävä asia elämässäsi. Vaikka hän olisi itse päättänyt silloin jäädä lapsettomaksi. Ei mitään empatiaa, keskenkasvuista itsekkyyttä vaatia suhteessanne keskusteltavan vain niistä asioista, jotka häntä sattuvat kiinnostamaan.

Ymmärrän myös sen, että sinua suututtaa erityisesti juuri nyt, kun hän hehkuu tulevan äitiyden intoa, ja odottaa sinun jakavan sen kanssaan. En tiedä voisinko itse vastaavassa tilanteessa olla sanomatta, että jotain siitä, että miltä hänestä mahtaisi tuntua, jos hänen ystävänsä ei haluaisi lainkaan kuulla raskauteen ja vauvaan liittyviä asioita.

Kyllä minuakin loukkaisi kovasti, jos ystäväni ei haluaisi kuulla jotakin, mikä on minulle kovin tärkeää. En taitaisi jaksaa yhtä paljon viettää aikaa ihmisen kanssa, ja uskon, että ystävyyteen jäisi särö asian takia, ellei asiaa pystyttäisi käsittelemään, ja toinen ymmärtäisi kuinka tökerö on ollutkaan.

Vierailija
8/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka yritin sanoa ystävälleni ennen, että anna itsellesi lupa mielenmuutokseen, jos vaikka haluatkin lapsen viiden vuoden päästä, niin voi taivas mitkä huudot sain. En kuulemma ymmärtänyt, että joitain ei vain kiinnosta lapset ja että hän ei missään tapauksessa koskaan halua lapsia ja tietää tämän. Ihan itse hän itsensä velaksi nimesi, ei minun sitä tarvinnut tehdä, ainoastaan uskoa ja kunnioittaa hänen vakaumustaan.

ap

Vierailija
9/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minunkin vela-kaverini ovat kohdelleet minua loukkaavasti, vähättelevästi ja suorastaan vihamielisesti kun olin raskaana ja kun lapsi oli pieni. Ei puhettakaan, että kukaan olisi ollut ilonen kanssani lapsesta, eikä hänestä saanut puhua. Oli se kamalaa, ja oli aika surullinen prosessi ottaa heihin etäisyyttä ja vaihtaa ystäväpiiriä käytännössä lähes kokonaan.

Kieltämättä ihan pienen pieni piru on istunut usein olkapäällä, kun nämä entiset lapsettomat ovat ottaneet yhteyttä kertoakseen olevansa raskaana. Hehän saavat nyt noilta omilta, lapsettomilta kavereiltaan yhtä tylyä kohtelua mitä minä sain heiltä. Mutta mä tiedän kuinka pahalta se heistä tuntuu, joten en ole ikinä sanonut mitään enkä muistellut menneitä. Ei mulla ole siihen tarvetta, koska minulla on näitä perheellisiä ystäviä, joiden kanssa sain aikanaan jakaa omat iloni ja suruni. Jotkut ihmiset on keskeneräisiä, lapsellisia ja raadollisia kunnes elämänkokemus opettaa, ja kaikki näytää aina yksinkertaiselta kunnes itse elää sitä elämää, jota juuri äskettäin paremmin tietävänä arvosteli. Jokaisella on oikeus myös kasvaa ja oppia.

Sinulla on ap oikeus kaikkiin noihin sun tunteisiin. Ehkä tämä kuitenkaan ei ole se aika, jolloin niitä ois hedelmällistä käydä läpi kaverin kanssa. Joskus tilanne voi olla ihan toinen ja niistä voikin jutella.

4

Vierailija
10/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ystävältäsi todella ajattelematonta ja ehkä julmaakin, kun hän ei ole ollut lainkaan kiinnostunut asiasta, joka on ollut niin merkittävä asia elämässäsi. Vaikka hän olisi itse päättänyt silloin jäädä lapsettomaksi. Ei mitään empatiaa, keskenkasvuista itsekkyyttä vaatia suhteessanne keskusteltavan vain niistä asioista, jotka häntä sattuvat kiinnostamaan.

Ymmärrän myös sen, että sinua suututtaa erityisesti juuri nyt, kun hän hehkuu tulevan äitiyden intoa, ja odottaa sinun jakavan sen kanssaan. En tiedä voisinko itse vastaavassa tilanteessa olla sanomatta, että jotain siitä, että miltä hänestä mahtaisi tuntua, jos hänen ystävänsä ei haluaisi lainkaan kuulla raskauteen ja vauvaan liittyviä asioita.

Kyllä minuakin loukkaisi kovasti, jos ystäväni ei haluaisi kuulla jotakin, mikä on minulle kovin tärkeää. En taitaisi jaksaa yhtä paljon viettää aikaa ihmisen kanssa, ja uskon, että ystävyyteen jäisi särö asian takia, ellei asiaa pystyttäisi käsittelemään, ja toinen ymmärtäisi kuinka tökerö on ollutkaan.

En ehkä itse suuttumukseltani ja pettymykseltäni ole edes kyennyt ajattelemaan asiaa noin rationaalisesti, mutta kysehän tosiaan on noin ylipäänsäkin toiselle tärkeiden asioiden kunnioituksesta. Nyt kun mietin asiaa tuossa valossa, niin ehkä kyse tosiaan on muutenkin kunnioituksen puutteesta, ei siis pelkästään tämän asian tiimoilta.

ap

Vierailija
11/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Vela voi olla myös jo 30-vuotias, jos on jo hankkinut sterilisaation. Itse olen vasta 33, mutta minun sanaani voi luottaa enkä ole koskaan raskaana, koska se ei ole edes mahdollista, siitä olen pitänyt huolen.

Jokainen määrittelee itse mitä on, ja tämä koskee myös vapaaehtoista lapsettomuutta. Sitä paitsi, jos nainen ei ole noin 38-vuotiaana hankkinut vielä yhtäkään lasta, niin on hyvin epätodennäköistä, että hän niitä hankkisikaan. Ei mahdotonta, mutta epätodennäköistä.

Vierailija
12/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään, käytiin rankkoja hoitoja läpi.

Kolikolla on toinen puolensa, ehkä tämä on sama juttu?

Vierailija
13/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka yritin sanoa ystävälleni ennen, että anna itsellesi lupa mielenmuutokseen, jos vaikka haluatkin lapsen viiden vuoden päästä, niin voi taivas mitkä huudot sain. En kuulemma ymmärtänyt, että joitain ei vain kiinnosta lapset ja että hän ei missään tapauksessa koskaan halua lapsia ja tietää tämän. Ihan itse hän itsensä velaksi nimesi, ei minun sitä tarvinnut tehdä, ainoastaan uskoa ja kunnioittaa hänen vakaumustaan.

ap

Noin vahvasta reaktiosta tuli mieleen, että mitä jos hän halusi ja yritti saada lapsia, mutta aihe oli liian kipeä myönnettäväksi.

Vierailija
14/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät kaikki vapaaehtoisesti lapsettomat ole huonokäytöksisiä ja empatiakyvyttömiä!

Minulla on useampia vela-kavereita ja yhtä empaattisesti he suhtautuvat minun lapsiasioihini kuin minä vaikka heidän työmurheisiinsa (jotka sinänsä eivät kosketa minua).

Ystävyys on jakamista, hyväksymistä ja empatiaa. Onko se sitten ystävyyttä, jos toisen onni on toiselle punainen vaate... olipa kyse sitten mistä tahansa?

Vierailija
15/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään, käytiin rankkoja hoitoja läpi.

Kolikolla on toinen puolensa, ehkä tämä on sama juttu?

Tuonkin, koska kaikkia kipeitä asioita ei ole missään nimessä pakko jakaa kaikkien kanssa. Nyt on kuitenkin kyse myös lapsellisille melko arasta aiheesta, jos oman "muka" elämänkatsomuksen perusteella rankasti arvostellaan ja väheksytään toisen päätöstä hankkia lapsia. Olisitko kenties voinut kuvitellakaan sanovasi, ettette VIELÄ halua lapsia, mutta kenties joskus, eikä niin ettette varmasti ikinä koskaan aio lapsia hankkia ja lapset on tyhmiä ja lapsiperheet rasittavia? Tosi rankka karrikointi, mutta tätä ystävältäni noin suunilleen sain kuulla.

ap

Vierailija
16/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on käynyt samalla tavalla. En ymmärrä mistä tämä joidenkin velojen viha lapsia kohtaan kumpuaa ja miksi lapsellisen kaverin tulee suunnilleen kieltää lapsensa, koska toinen kaveri ei lapsia halua. Jos on sinut päätöksensä kanssa, niin miksi moni suhtautuu niin hyökkäävästi lapsellisiin. Itse en ikinä ole kavereilleni sanonut, että heidän tulisi hankkia lapsia tai että he menettäisivät jotakin tms. En koskaan.

Sen sijaan olen saanut kuulla yhtä sun toista pahaa siitä, että minulla on lapsia. Se, että jos ystävä on itse sanonut olevansa vela, vaikka kärsiikin lapsettomuudesta ei saisi olla syy lapsellisten ystävien huonosti kohteluun. No moni on saanut lapsia myöhemmin ja sitten olen saanut iloita heidän kanssaan lapsista, mutta muutaman hetken olen joutunut miettimään anteeksiantoa joillekin ikävistä sanoista ja kohtelusta.

Vierailija
17/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellut että lapsettomat eivät vaan voi käsittää mitään mikä liittyy lapsiin. NIinkuin ei myöskään ihminen joka ei ole kokenut masennusta tms voi käsittää asiasta juuri mitään. Joten heidän kommenttinsa kannattaa jättää omaan arvoonsa, nehän kumpuavat tietämättömyydestä. On minun oma asiani sitten määritellä kuinka paljon jaksan jakaa sitä itselleni tärkeää arkea näiden tietämättömien möläyttelijöiden kanssa. Samoin mielestäni ap eihän sun tarvitse kuunnella ystäväsi hössötystä yhtään sen enempää kuin haluat. Jos hän on oikea ystäväsi, niin kyllä hän ymmärtää oman osuutensa asioista, jos ei tajua niin miksi olet hänen kanssaan tekemisissä ja kulutat energiaa kaikenmaailman ärsytyksiin? Kaikenlaista tyhmyyttä maailmassa riittää, ei sen kanssa tarvitse olla tekemisissä.

Vierailija
18/18 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteikuitenkin olisi lapsettomuus taustalla.

1. Ei halua kuulla sun lapsista. (se sattuu ja käy kateeksi)

2. Vakuuttaa ettei halua koskaan lapsia, kun ne on niin sitä ja tätä (tyypillinen "en olis halunutkaan mitään noin tyhmää"-reaktio, kun ei saa jotain haluamaansa).

3. On täynnä pelkkää raskauttaan, kun se lopulta onnistuu. (nyt voi antautua sille, kun sen on vihdoin saanut)

Ei toki välttämättä, mutta en ihmettelisi vaikka olisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi