Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä ja hänen sukunsa painostavat laittamaan esikoisen virikehoitoon

Vierailija
18.11.2011 |

Minulla siis parivuotias lapsi ja nyt pariviikkoinen vauva. Esikoisella eri isä.

Heti synnäriltä päästyämme sekä mies että hänen sukulaisensa ovat kyselleet että joko laitan vanhemman lapsen päiväkotiin.

Yllätyin ja sanoin että pärjään kyllä vallan mainiosti lasten kanssa kotona eikä minulla ole aikomustakaan laittaa kumpaakaan hoitoon ennen kuin palaan työelämään.

He ovat jääneet jankkaamaan asiasta ja vaativat että laittaisin esikoisen edes kolmena päivänä viikossa päiväkotiin niin että tämä saisi kavereita jne. Minulla ei ole ystäviä joilla olisi samanikäisiä lapsia enkä viihdy perhekahviloissa tai vastaavissa paikoissa.

Olen olettanut että muutenkin yleinen mielipide virikehoidosta olisi että se on laiskojen/masentuneiden/lyhytpinnaisten äitien "yhteiskunnan hyväksikäyttämistä". En tuomitse siis ketään, oletin vain että asenne sitä kohtaan olisi melko negatiivinen. Itselleni ei ole tullut edes mieleen laittaa toista lasta hoitoon kun olen itse kotona vauvan kanssa.

Nyt mies syyttää ettei esikoinen saa ikinä kavereita ja tarvitsee muutakin seuraa kun vauvan ja minut. Onko kukaan muu törmännyt moiseen asenteeseen? Teenkö tosiaan väärin lastani kohtaan kun "pidän" hänet kotona. Minun mielestäni kun hän voi hyvin olla minun kanssani, onhan hänellä monta vuotta sitten aikaa olla hoidossa, koulussa jne...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle jankkaukselle. Sinä olet lapsen äiti ja yksin päätät asiasta milloin esikoinen lähtee hoitoon. Jos olet terve ja kaikissa sielun ja ruumiin voimissa ja lapsetkin perusterveitä, niin kahden lapsen hoito ei ole mikään ongelma. Toki se raskasta on välillä kun esikoinen kiukuttelee, on kausia jolloin on enemmän mustasukkaisuutta, flunssa-aikaan työläämpää jne. mutta se on kuuluu asiaan pienten lasten kanssa.

Minusta meidän 2,5-v.lle riittää vallan mainiosti sosiaaliseksi kanssakäymiseksi oma perhe, mummolareissut pari kertaa kuussa, naapureiden kanssa juttelu, srk-perhekerhot kerran tai pari viikossa ja leikkipuistot, kirjastoreissut jne. Mua ainakin rasittaisi lähteä kolme kartaa viikossa vauvan kanssa viemään häntä hoitoon aamuisin....joo ei kiitos! Me mielluummin nukutaan pitkään ja nautiskellaan yhteisestä ajasta.

Ensi syksynä olis mahdollista laittaa esikoinen päiväkerhoon, mutta mä luulen että hänelle riittää vielä nuo perhekerhot ihan hyvin

Onnea jatkoon, jätä tuollaiset kommentit ja jankkaukset ihan omaan arvoonsa. Sanot vaan rauhallisesti mutta jämäkästi että sinä kyllä parjäät lastesi kanssa, eikä esikoinen tarvitse virikehoitoa.

Vierailija
22/24 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksi päiväksi viikossa, mutta olisin menettänyt kotihoidontuen kokonaan niin en viitsinyt!

Ihme touhua kelalla.

Me asutaan sivukylällä, eikä täällä ole muita lapsia, joten sen vuoksi olisin halunnut omalleni vähän seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(noin 3-vuoden iässähän sen ensimmäinen vaihe alkaa olla läpikäyty, toinen kriittinen aika on murrosikä)

1-2-vuotiasta ei nimenomaan pitäisi laittaa hoitoon, jos perheeseen on tulossa uusi vauva. Uusi vauva ja kilpailija ensimmäisten kolmen ikävuoden aikana on lapsen kehitykselle jo muutenkin haastava asia, siihen jos tulee vielä päiväkodissa aloitus ja päivittäinen ero äidistä niin se alkaa olla jo monelle lapselle liikaa. Tutkimuksissa on todettu, että alle 4-vuotiaiden esikoisten henkinen hyvinvointi on jonkin verran huonompi kuin niiden, jotka ovat perheessä ainoita lapsia tai sitten pienempi sisarus on syntynyt vasta sitten kun esikoinen on yli 4 -vuotias.

Lapsi oppii sosiaaliset taidot vanhemmiltaan ja taitavammiltaan alle 4-vuotiaana. Pienempi lapsi kyllä hyötyy vertaissuhteista tätä ennenkin, mutta ei kotihoidon kustannuksella. Parasta olisi, että lapsi saisi ainakin muutaman kerran viikossa olla tekemisissä ikätoveriensa tai vähän vanhempien lasten kanssa, sillä lasta kyllä kiinnostaa toiset lapset, vaikka ei heidän kanssa osaa vielä yhdessä ihmeemmin leikkiä. Varsinaiset yhteisleikithän alkavat vasta 3-4 -vuoden iässä.

Vierailija
24/24 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun oma tarhahoidettu lapsi on eskarissa porukkaan on tullut mukaan näitä kotona hoidettuja lapsia.

Kyllä nämä tulokkaat ovat surkeita.

Eivät osaa tehdä itse mitään, sosiaaliset taidot ihan hukassa.Istuvat yksin pihalla tai nimittelevät muita eivätkä saa kavereita.

Sosiaaliset taidot opitaan muilta lapsilta eikä niitä opi jos lapsi leikkii yksin kotona vauvaa hoitavan väsyneen äidin kanssa .

ap: lapsi on vasta 2v, ei siis ihan heti menossa eskariin...ehtii tarhaan hyvin esim 3v. Toisekseen niitä tarhapaikkoja tarvii moni työssäkäyvä tai opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä