Mies suuttuu kun huomautan tekemättömistä hommistaan...
Muutimme omakotitaloon 4vuotta sitten. Talo rempattiin mutta kaikki viimeistely jäi. Vieläkään ei ole listoja, vessassa peiliä, huoneissa ovia jne....
Minun ehtoni muuttamisella tähän täysrempattavaan taloon oli se että sen olisi tullut olla täysin valmis ennen muuttoa. Mutta remppa viivästyi (miehen saamattomuutta sekin) ja oli pakko muuttaa kun lasten koulukin jo alueella josta talo ostettiin alkoi.
Antennikin tulee tällä hetkellä katolta ja ikkunan raosta sisään..... vessassa on talvella +15 kun villat puuttuu vessan päältä.
Pihavarasto on ollut kaksi vuotta takapihallamme kokoomatta pakkauksessaan...
Olen yrittänyt nätisti ja uhaten ja vaikka miten saada mies ymmärtämään että jotain on tehtävä.. mutta miestä ei huvita. Saadaan aina tappelu aikaan kun alan varovasti esittämään että mitä jos tänä viikonloppuna.... Mies suuttuuu ja koko ilta menee pilalle ja kun kysyn miehen tiukkaa käytöstä niin tiuskasee vaan että ite aloitit....
Helpointa olisi palkata tekijä mutta kun ei ole rahaa!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja koskaan mies ei yksin ole joutunut hommia tekemäään yksin , vaan minä olen aina auttanut antamalla työkaluja, siivoamalla jne.... Itse en osaa tehdä ja kun sanon miehelle että tuo työkalut jolla teen asioita, ei mies suostu. Minulla ei ole isää, veljeä tmv joka voisi auttaa...
Olen ihan hermona ja kyllästynyt miehen laiskuuteen ja saamattomuuteen.
Onko mulla ainoa superlaiska mies? Mies kyllä jaksaa käuydä kuntosalilla ja lenkillä ja muita kuntoasioita, mutta kotiasiat ei kiinnosta pätkääkään.
Kommentit (9)
Eli joudun itse tekemään kaiken. Minä siis huolehdin auton huolloista ja tankkauksista (siivouksista ja pesemisestä puhumattakaan), laitan lamput kattoon ja kasaan huonekalut, poraan reiät ja ruuvaan ruuvit jos tarvitaan, avaan tukkeutuneet putket jne. Ja laitoin meillä lattialistat :) Mies kuntoilee, harrastaa ja pelaa xboxilla. Eli tsemppiä!
Ja niille jotka sanovat, että tee itse, niin en tosiaankaan tee.
Mies itse halusi muuttaa ok- taloon, mutta ei tee täällä yhtään mitään, paitsi sitten kun mä huudan ja rääyn joka asiasta.
Ei edes ole vaihtanut vessaan lukkoa kun edellinen hajosi, kun en ole huutanut ja rääkynyt.. Koko kämppä rapistuu.
Mä en vaadi sitä tekemään mitään kotitöitä, ei siivoa, eikä pese pyykkejä. Jos joskus tekee ruokaa, jättää jälkeensä aivan järkyttävän sotkun joka mun on siivottava.
Jotakin töitä sillekin kuuluisi.
Tehköön sitten tollaisia, mutta kun ei.
Tekee vasta, kun huudan ja rääyn.
Voisiko joku ulkopuolinen puhua hänelle.. Niin, eiköhän ap hoida muita hommia huushollissa, ja jos ei osaa niin ei osaa, ei noita ihan itsestään opikaan, jos ei joku näytä. Käy vielä kaikki tutut ja tutuntutut läpi, voisiko joku auttaa edes niissä villoissa, lämpöä menee hukkaan. Jospa mies havahtuisi, kun joku muu tulee tekemään. Pelkkää laiskuutta, kun kerran salilla jaksaa käydä.
oikeesti kannatan sitä, että alat ite tekemään. Aloitat niistä listotuksista. Katot vähän netistä tietoa miten niitä tehdään, ja ihan varmasti osaat. Minäki luulin etten osaa, mut ku vaan alotin, ni hyvää jälkeä tuli!
Tsemppiä kovasti. Ku saat listat laitettua ni luotat omiin tekemisiis enemmän, ni osaat sitte tehä muutki. Ja todennäköisesti ku alkaa jälki näkymään, ni miehesikin innostuu. Tuo listotus ois siksi just hyvä alotuskohde, koska se on miehesi silmien edessä, ei voi olla huomaamatta!
Joo varmaan voisi opetella mutta jos toinen ei tee osuuttaan niin sitten ap vaan venymään entisestään. En ymmärrä noita vastauksia.
Voisitko ap ehdottaa miehelle muttoa rivariin tai kerrostaloon. Toteat vaan että tietty tulee takkiin kun talon remppa on kesken kun myytte sen jne mutta kun et halua elää loppuelmääsi remontin keskellä.
Tai onko miehellä oikeasti masennusta ? Laita tekemään edes joku nettitesti masennuksesta ? Siis jos ei ole kyse sittenkään laiskuudesta vaan sairaudesta ? Silloin tarvis lääkkeitä tai jotain muuta apua ensin ja sitten vasta potkun takamukseen ja vasaran käteen.
Voitko ap ehdottaa että palkataan joku ammattimies tekemään nuo hommat loppuun ? Vaikka tiedätkin ettei ole varaa mutta kokeile sanooko mies sen itsekkin. Herättäisikö se yhtään kun kertoisit että kuulit mahtavasta remonttireiskasta jos kysyttäis sitä hommiin...
Onko miehesi kehuilla toimiva ? Ihastele jotain miehen tekemää asiaa (tapetointia, kattoa jotain sopivaa) kuinka näkee että mies teki tuon silloin hyvin. Siis jos kehuis siitä mitä mies aikanaan teki niin tulisko siitä mieheen vauhtia ? Monet miehet toimivat parhaiten reilulla kehumisella, paljon paremmin mitä nalkuttamalla.
Tuossa muutama mieleen tullut ajatus. Jaksamista.
Miestä ahdistaa se tekemättömien töiden tulva. Tietää itsekin mitä pitäisi tehdä jne. Ok-talon työläys alkaa tulla ilmi ja se harmittaa...
Listaa nyt nuo asiat ja miettikää mikä on tärkeintä. Esim. talvi tulee, kylmällä pöntöllä on NAISEN istuttava useita kertoja päivässä. Listat olisi myös hyvä saada seiniin. Se ei ole ihan älyttömän vaikeaa, katsoo vaan että menee suoraan ja on oikean pituiset laudat. Varastokin olisi helppo saada pystyyn ennen kun maa jäätyy, tai pystyttää sitten keväällä.
Nyt illan ratoksi mittaatte listojen tarpeet, ensi viikolla haette listat kaupasta ja valitsette samalla vessan peilin.
Sitten varaat lapsille hoitajan ja pyydät pari kaveria auttamaan varaston kokoamisessa. Jälkimainingeiksi hyvä ruoka+sauna+pikkujoulut.
Sovitte myös miehen kanssa että yksi homma per viikko. Jonain iltana siis listat seinään ja toisena iltana villat vessaan jne. Antennista en tiedä, mutta luulisin, että kannattaa pyytää ammattilainen tekemään...
Ja kuka on sanonut, että nuo on vain miesten hommia? Kyllä siskot ja naispuoliset kaveritkin osaa vasaraa pitää, tai ainakin voi lähteä visuaaliseksi avuksi lista-tai ovikaupoille.
Sanot miehelle koska tehdään ja mitä tehdään ja mies auttaa. Varaat palkkioksi vaikka oluet tai pullat kahvin seuraksi.
mulla samanlainen saamaton paska täälä kotona. Ei tee hommiaan, mutta ei tee mitään muutakaan. Makaa sohvalla ja lihoo, YÖK.
Ja joo, olen eroamassa.
Meillä minä en yksin tee kotitöitä eikä miehen tarvitse yksin tehdä remontti ja rakennushommia. Hirvittävän yksinkertaista! Nuo villoittamiset ja listoittamiset ei tosiaan paljon vaadi. Muutoinkin, luetteleeko miehesi mitä sinulta on tekemättä? Minulla palaisi hermo jos mies olisi koko ajan luettlemassa mitä kotitöitä on kesken, tiedän kyllä itsekin ja sopii ne hommat miehellekin. Joko te olette perheenä yhdessä tai sitten ette! Tuo on kyllä paha että muutitte kesken remontin, meilläin talon rakentamisesta jäi kolme listaa laittamatta ennen muuttoa ja kahden vuoden jälkeen ne on edelleen laittamatta. minä tosin en odota että mies ne laittaa, voin joku ilta laittaa ne itsekin. Oma silmä vaan siihen tottuu eikä koko juttua aina muistakkaan.
En osaa neuvoa muuta kuin että ala opetella noita hommia helpoimmasta päästä. Villoitus ei ole vaikeaa, listatkin varmaan saat laitettua itse. Jospa miehesi innostuu hommiin mukaan