Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v 3kk poika ei osaa käydä potalla

Vierailija
18.11.2011 |

mitenköhän saisi opeteltua?

Ei oikein halua edes mennä istumaan potalle, välillä menee lukemaan kirjaa, muta nousee hetken päästä pois.

Ei siis tee pissaa eikä kakkaa pottaan.

Pitäiskö tämän ikäisen jo osata käydä itse potalla?

Aika monet kaverien samanikäiset käy kyllä potalla..

Kaikkea ollaan yritetty mutta ei vaan tykkää mennä.

Vessanpönttöäkin ollaan kokeiltu, mutta siitä se huuto vasta alkaa!

Apuja??

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä kokemuksesta, että ei jaksaisi odottaa milloin oppii kuivaksi. Mutta jos nyt jo alat stressata asialla, sulla on pitkä vuosi edessä ellei poikasi opi kuivaksi kuin vasta 3-vuotiaana. Näin kävi itselleni ja olisin itse (ja lapseni) säästynyt paljolta jos olisin osannut olla stressaamatta.

Omani oppi vasta 3v2kk päiväkuivaksi. Yritin kaikkea mm. yli puoleen vuoteen ei ollut pitänyt vaippoja kotona, oli tarrataulut, karkkipalkinnot, annettiin eri vaihtoehtoja mihin pissata, kiitettiin ja palkittiin, välillä annettiin asian olla, mutta mikään ei auttanut. Paitsi aika.

Vierailija
2/4 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en varsinaisesti stressaa, mutta lähipiiristä tulee sellaista "niskaan läähätystä" ja painostusta -tyyliin: kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata, Eikö vieläkään osaa. Kyllä meijän "maija" jo tuon ikäisenä osasi..

Olen sitten näistä ottanut hieman itseeni..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muiden 2-vuotiaat osasi, ja siskoni poika jo alle 2-vuotiaana. Minä ja siskot ollaan oltu kuivia jo 1,5 vuotiaana, ja äiti tietysti aina jankkasi tuota pottahommaa... poika teki kyllä ilta- ja aamupissat pottaan, mutta kaikki muu olikin sitten ihan sattumaa...

Sitten poika oppi tuossa noin 2v6kk iässä tekemään kakat pottaan, eikä kakkavahinkoja enää tullut. 2v8kk iässä sitten sanoin, etten laita sulle kyllä päivävaippaa enää, kun osaat kerran potallakin käydä. Taisi käydä vahinko kaksi tai kolme kertaa, kun teki jotain antaumuksella, eikä muistanut vaipattomuutta. Mutta muuten sujui hienosti siitä asti.

Pian täyttää kolme, ja yövaippaakaan ei olisi enää tarvinnut aikoihin, mutta ei suostu käymään unille ilman. Nyt olen tsempannut jo kovasti, että kun täytät kolme, niin sitten yövaippaa ei enää tarvitse, kun olet jo niin iso...

Hassua, kun meidän kuopus on nyt 1v2kk, ja on ollut yökuiva jo jonkun aikaa, ja tekee aamuisin isot pissat pottaan aina! Ja muutenkin joskus konttaa potalle ja näyttää että pitäs päästä, ja saattaa tehdä pissat tai kakat. Taitaa olla vähän nopeammin kuivaksi oppivaa sorttia :)

Vierailija
4/4 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä kun tapahtuu sellainen asia kuin 'mallioppiminen' ja jo reilusti alle 2v taaperot istuvat potalla rivissä joka päivä, vaikkei sinne mitään tulisikaan. Meidän 1v10kk tyttö istuu potalla mielellään ja katselee, kun muut sinne pissivät ja kakkivat. Uskon, että meidän neiti oppii melko pian tekemään itsekin tarpeensa pottaan.

Meillä kaikki kolme lasta ovat oppineet kuivaksi noin 2v-2,5v iässä. Pidä pottaa koko ajan näkyvill, vaikka olkkarissa. Tee siitä 'kaveri' ja ole jatkuvasti tuntosarvet pystyssä, koska pissi/kakka saattaisi olla tulossa. Sitten nappaset lapsen potalle, äkkiä joku kiva kirja käteen ja alatte lukea/katsella lastenohjelmaa. Pissa tulee kuin huomaamatta ja kun se tulee, suuret aplodit ja kehut perään. Ja anna olla kotona ilman vaippaa, muutamat märät housut ja pissat lattialla antaa motivaatiota tehdä seuraavat pottaan...

ja kysyt 5 minuutin välein, 'onko pissahätä'? ja muistutat, että 'sitten mennään potalle'...

kuivaksiopettelu vaatii todella vaivaa myös kasvattajilta. SUURIN osa lapsista alkaa olla kypsä kuivaksiopetteluun 2v iästä alkaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi