Onko SmartPost jotenkin sairaan hidas lähetystapa?
Lähetin Helsingistä Espooseen SmartPost-lähetyksen maanantaina, eikä lähetys ole vieläkään siellä Espoossa. Lähetin samana päivänä Rovaniemelle paketin ja se oli vastaanottajalla jo eilen - lähetin sen tavallisena postipakettina.
Missä vika?
Kommentit (19)
Maanantaina pohjoisesta lähetetty paketti ollut Vantaan logistiikkakeskuksessa jo tiistaina, eikä ole sieltä liikkunut minnekään koko viikkona. Nyt on lauantai. Eli paketti odottaa Vantaalla kuljetusta automaattiin ehkä viikon. Saa nähdä milloin pääsee perille, jos pääsee.
Automaatti neljättä päivää rikki. Korjauksen arvioitu kesto alunperin yksi vuorokausi, nyt kestoa lykätty torstaihin (juhannuksen aatonaatto). Koska säilytysaika menee umpeen, lupasivat pidentää sitä - perjantaihin eli juhannusaattoon saakka! Kaiken kukkuraksi rikkinäisestä automaatista ei tullut mitään ilmoitusta, vaikka en ollut ensimmäinen, joka siitä oli ilmoittanut, joten jokaisen asiakkaan täytyy itse käydä paikan päällä toteamassa, että pakettia ei saakaan. Säilytysajan Posti ilmoittaa olevan 7 vrk, juhannusaattoon mennessä pakettini säilytysaikaa toimivassa automaatissa on ollut 5 vrk (olettaen, että edes tuolloin saavat korjattua). Sen jälkeen lähettävät takaisin lähettäjälle. Asiakkaan pitää siis joustaa ja olla juhannuksena yhden päivän varoitusajalla kyttäämässä pakettiaan, mutta Posti itse ei suostu joustamaan eikä toimittamaan pakettia muualle, vaikka kuinka yrittää itse keksiä ratkaisua heidän aiheuttamaansa ongelmaan.
Niinhän se posti mainostaa että on niin kätevä ja nopsa juttu tuo smartposti. Mutta ei todellakaan ole, olen monen monta kertaa ottanut paketin smartpostiin (en kyllä tiedä miksi...) ja aina saa odotella ja odotella ku mitäki h&m pakettia (niissä nyt tunnetusti kestää). Siinä ajassa olis tullut jo neljä normi postia.
Minäkin odottanut pakettia jo joulukuun 16. Päivästä lähtien. Epäilen jo että minnekköhän se on joutunut. Lähetyksen seurannassa näkyy kyllä että paketti on lähetetty.
Jos pakettiautomaatti on täynnä, täytyy odottaa, että sinne tulee vapaita luukkuja. Siksi automaatilta hakiessa on aika lyhyt aika, jolloin paketti on noudettava. Ennen joulua pakettini viipyi ja kun kyselin sen perään, posti toi sen minulle kotiin. Pakettiautomaatti oli ollut täynnä.
Joulun allahan ne olivat kuulemma täynnä kun ei ihmiset hakeneet pakettejaan. Ei mahda olla hyvä systeemi käytännössä tuo.
Minusta se on muuten ollut kätevä. Voi hakea paketin myös viikonloppuna eikä tarvitse jonottaa postissa, jossa on AINA pitkät jonot. t. nro 5
Meillä kävi niin, että automaatti oli täynnä eikä posti suostunut tuomaan sitä kotiin (50 km päähän, paketti oli tilattu työpaikan lähellä olevaan automaattiin). Joten posti toimi juuri niin loogisesti kuin voi olettaa eli palautti paketin lähettäjälle! Ja vain siksi, että automaattiin ei mahtunut enkä päässyt sitä postista noutamaan aukioloaikojen puitteissa. Siksi se oli sinne automaattiin pyydetty, että ei tarvitsisi kytätä postin aukioloaikoja! Työpaikkaa lähin posti kun ei Itellalle sopinut, koska en asunut sen postinumeroalueella eikä minulla ollut sinne osoitetta.
Ehdottomasti mainioin palvelu, mitä Itella rahalla tarjoaa!
Smart post-pakettiautomaatin lähetyksen udelleenohjaukseen menee yleensä yksi lisäpäivä eli kun se kulkeutuu jonkin "linjan" läpi jossa sille tulee uusi postilappu vanhan päälle jossa kyseisen automaatin oma postinumero. Kokemusta on noin 10 kpl automaattipakettivastaanotosta. Eli jos saisin normaalipostitoimistoon paketin perjantaina niin automaattiin se tulee vasta myöhään maanantai-iltapäivänä eli siitä tulee viesti kännyyn maanantaina vasta noin klo 17-19 illalla jolloin haen sen vasta tiistaina koska olen tuohon aikaan yleensä jo kotona töistä :)
toimiihan tuo ja hieman halvemmalla vielä, kuin jos lähettäisit postipakettina postissa, mutta itellalla on myös ketunhäntä kainalossa ...automaatteja laitetaan joka puolelle ja kun ihmiset sitten niitä käyttää voidaan loputkin postikonttorit lopettaa pikkuhiljaa..ikävä kyllä!
Toimisihan tuo varmaan nopeammin jos ihmiset suinkin vaivautuisivat hakemaan ne saapuneet pakettinsa pikapikaa pois sieltä lokeroa panttaamasta!
Automaatti on nopea tapa lähettää paketteja suomen sisäisesti. Paketti lähtee jo lähetyspäivänä liikkeelle MIKÄLI sen jättää automaattiin ENNEN kello 16.. Muutoin menee seuraavaan päivään ennenkuin automaatti "tyhjennetään"..
Eli muistakaa tämä "sääntö" niin paketti liikkuu nopeammin..
Ihmettelin, kun lähettäjä kertoi, paketti on jo perillä, mutta minulle ei ollut tullut tekstiviestiä saapumisesta. Soitin postiin, ei selvinnyt, soitin puhelinoperaattorille, koska ajattelin, että puhelimessani on palvelunroesto tms. Ei ollut, soitin uudelleen postiin ja sain vinkin katsoa puhelimesta, onko estoluettelo päällä ja olihan se. Kun otin sen pois päältä,sain viestin. Pakettti oli ollut jo seuraavana päivänä automaatissa. Postia moititaan usein niin turhaan.
Muistin, ja lähetys oli postissa perjantaina klo 13. Perjantaina ja lauantaina sitä siirreltiin pääkaupunkiseudulla. Nyt on tiistai klo 16 eikä se ole vieläkään tullut jakeluun Oulussa, vaikkei seuranta osoita mitään ongelmaa. Oulussa se on ollut jo päivän. Jos saapuu vielä illalla, toimitusaika 4.5 vrk, mukaan lukien tuo sunnuntai. Se siitä 'seuraavasta arkipäivästä'...
SmartPost on aivan sairaan hidas. Nyt odotellut pakettia jo kohta 9 vuorokautta. Vältän tilaamasta mitään sen kautta.
Pettynyt Postin toimintaan kirjoitti:
SmartPost on aivan sairaan hidas. Nyt odotellut pakettia jo kohta 9 vuorokautta. Vältän tilaamasta mitään sen kautta.
Automaatteja on ehkä täynnä kun porukka ei hae pakettejaan,minulle tuli seuraavana päivänä 300km.
Uusissa peruspuhelimissa, mm. Nokia 3310 postin viestit menee usein automaattisesti seulottuihin viesteihin, eikä saapumisesta tule mitään ilmoitusta. Pitää huomata itse hakea ko. kansiosta.
Johtunee siitä, että posti lähettää viestit ilman lähettäjän numeroa ja puhelimessa suunnittelu virhe...
Kaikki ohjeissa pyydetyt tiedot?? ilman niitä paketti seikkailee aikalailla ennen perille menoa.
Itse käytän ykyään täysin smartpostia ja aina on paketit olleet jo seuraavana päivänä perillä paitsi ekalla kerralla jolloin paketti oli reissussa 2 viikkoa kun olin unohtanut kirjoittaa pakettiin vastaanottajan puhelinnumeron ja jonkun muun tiedon