miksi ei saa laihduttaa kun imettää? syön 800kcal päivässä
5 päivänä, viikonloppuisin syön 2500kcal (yleensä sukuloidaan sillon). ja hyvin tulee maitoa. niin ja liikun 4-5km kävellen päivässä.
Kommentit (37)
Elämänkaarinäkökulman mukaan sairauksien alkuperä voi juontua raskausajan varhaiskehityksestä, jolla on potentiaalia vaikuttaa syntyvän lapsen elinten ja kehon kokoon sekä aineenvaihdunnan, hormonierityksen ja geeniekspression ohjelmoitumiseen. Syömishäiriöiden eli anoreksian ja bulimian syntyä on selitetty geneettisesti määräytyvän alttiuden (tietyt persoonallisuuspiirteet, varhain alkava murrosikä) ja erilaisten ympäristöön liittyvien stressitekijöiden kuten länsimaisen laihuusihanteen ja seksuaalisen hyväksikäytön seurauksena. Syömishäiriöiden varhaisia, prenataali- ja perinataaliaikaisia riskitekijöitä on tutkittu vasta viime vuosina (Cnattingius ym. 1999, Foley ym. 2001, Lindberg ja Hjern 2003, Montgomery ym. 2005, Favaro ym. 2006, Culbert ym. 2008). Muihin psykiatrisiin sairauksiin kuten skitsofreniaan, masennukseen sekä aktiivisuuden tarkkaavuuden häiriöön (ADHD) liittyvistä raskauden- ja synnytyksenaikaisista riskitekijöistä alkaa myös olla tutkimusnäyttöä (Geddes ja Lawrie 1995, Susser ym. 1996, Buka ja Fan 1999, Banerjee ym. 2007). Esimerkiksi äidin aliravitsemuksen ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana on havaittu kaksinkertaistavan jälkeläisen riskin sairastua myöhemmin skitsofreniaan (Susser ym. 1996). Suomalaisilla nuorilla aikuisilla on todettu raskaudenaikaisen kasvunhidastuman ja raskausviikkoihin nähden pienen syntymäkoon lisäävän masennuksen riskiä (Räikkönen ym. 2008).
Laihduin rajusti imetyksen alettua ja jossain vaiheessa oli aikoja kun vauva oli tosi vaativa ja esikoinen piti hoitaa ja syömiset kärsi. Kun vauva ei kärsinyt esim. lattialle laitosta, niin pystyin parantamaan syömistottumuksiani. Nyt aloin lenkkeilyn sen vuoksi että saisin takaisin menetetyt lihakset. Ylipainoa oli ennen jonkin verran etten vieläkään onneksi ole mikään langan laiha. Nykyään syön ihan hyvin, mutta pitäiskö mun kuitenkin jättää toi lenkkeily etten kuluta liikaa kaloreita?
Laihduin rajusti imetyksen alettua ja jossain vaiheessa oli aikoja kun vauva oli tosi vaativa ja esikoinen piti hoitaa ja syömiset kärsi. Kun vauva ei kärsinyt esim. lattialle laitosta, niin pystyin parantamaan syömistottumuksiani. Nyt aloin lenkkeilyn sen vuoksi että saisin takaisin menetetyt lihakset. Ylipainoa oli ennen jonkin verran etten vieläkään onneksi ole mikään langan laiha. Nykyään syön ihan hyvin, mutta pitäiskö mun kuitenkin jättää toi lenkkeily etten kuluta liikaa kaloreita?
Syöt riittävästi ja monipuolisesti niin lenkkeily tekee sinulle varmasti oikein hyvää. Olet terveempi ja kun otat sen tavaksi niin näytät hyvää esimerkkiä lapsellesikin. Plus että kroppasi voi paremmin ja tarpeeksi kun lenkkeilet niin näyttääkin paremmalta.
kun mässäilen ja syön tosi paljon ja siltikin paino laskee. Onkos se huono?
kun mässäilen ja syön tosi paljon ja siltikin paino laskee. Onkos se huono?
koko aika niin on huono ja tiedät sen itsekin. Jos taas syöt tarpeeksi ja terveellisesti, plus herkuttelet päälle mutta paino laskee, niin en näe miksi olisi huono asia.
En OSAA syödä normaalisti. se on kaikki tai ei mitään (ollu jo 10vuotta) mulla ruuan suhteen. Mies syö kuin hevonen eikä liho.
Mua vaa yksinkertaisesti ahdistaa jos syön tietoisesti jonkun 1500kcal. mulla on niin huono itsetunto että vihaan itteeni. olen ruma ja paska. kaikki muut naiset ovat kauniita ja ihania, minä olen paska. ei mussa ole mitään hyvää, olen pilannu lapsenikin tällä laihdutuksella. ei ihme että esikoinen on ihan ihan villi ADHD.. :(
ap
että tarvitset ravitsemusneuvontaa. Neuvolantäti neuvoo sinua ja antaa parit paprut joihin voit tutustua,mutta ennen kaikkea pyydä oikeasti apua ja puhelinnumeroita, joista voit varata ajan ravintoterapeutille, joka selventää sinulle maalaisjärjellä ravinnon merkityksen itsellesi, lapsellesi ja perheellesi.
En OSAA syödä normaalisti. se on kaikki tai ei mitään (ollu jo 10vuotta) mulla ruuan suhteen.
mulla on niin huono itsetunto että vihaan itteeni. olen ruma ja paska. kaikki muut naiset ovat kauniita ja ihania, minä olen paska. ei mussa ole mitään hyvää, olen pilannu lapsenikin tällä laihdutuksella.
Ihan oikeasti, puhu neuvolassa, varaa lääkäriaika, ota yhteyttä johonkin syömishäiriöisten tukeen tms.! Se, että itse sairastat (KYLLÄ, SINÄ SAIRASTAT!) ei voi olla vaikuttamatta lapsiin ja heidän jaksamiseensa. Jos äidin energiaa hupenee turhaan stressaamiseen, on se aina pois lapsilta. Nytkin sinun pitäisi keskittyä positiivisesti vauvaan ja imettämiseen, mikä ei näytä onnistuvan.
Esim. keskusteluhoitoa. Ja neuvoja ravintoterapeutilta.
ravintoterapeutti osaa kertoa, miten syödään terveellisesti, mutta suurin osa peruskoulunsa loppuunkäynneistä kyllä tietää miten se tehdään, ainakin noin suurin piirtein. Jos kyseessä on itsetunto- ja kehonkuvaongelmat kuten ap:llä, kyseessä on syömishäiriö, joka on psykiatrinen sairaus. Ap tarvitsisi siis psykiatrin tai vähintään psykologin apua...
ravintoterapeutti osaa kertoa, miten syödään terveellisesti, mutta suurin osa peruskoulunsa loppuunkäynneistä kyllä tietää miten se tehdään, ainakin noin suurin piirtein. Jos kyseessä on itsetunto- ja kehonkuvaongelmat kuten ap:llä, kyseessä on syömishäiriö, joka on psykiatrinen sairaus. Ap tarvitsisi siis psykiatrin tai vähintään psykologin apua...
syömishäiriöiset tarvitsee myös ravintoterapeuttia, rav.ter. on tosi tärkeä osa syömishäiriön hoitoa.
syömishäiriöiset tarvitsee myös ravintoterapeuttia, rav.ter. on tosi tärkeä osa syömishäiriön hoitoa.
mutta kun tuossa ehdotettiin sitä ainoaksi ratkaisuksi aikaisemmin, niin ap:n tapauksessa on selvää ettei se yksin riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta järkevästi. Maito ei lopu eikä sen laatukaan merkittävästi muutu mutta itse kärsit pian puutostiloista, lihakset surkastuu jne.
Tottakai saa laihduttaa kun imettää! Lihavien neuvolatätien hapatusta tuollainen.
Kyllä sitä voi oikeesti laihduttaa imetyksen aikana, kunhan on hieman tarkempi. Tästä löydät vaikka joitakin seikkoja, jotka kyllä kannattaa ottaa huomioon.
Rasvaa äidinmaidossa on runsaasti, keskimäärin 4 %. Rasvapitoisuuteen vaikuttavat mm. imetyksen kesto ja vuorokaudenaika. Saman imetyskerran alussa maito sisältää niukasti rasvaa ja lopussa rasvapitoisuus voi olla huomattavan korkea. Äitien välillä on yksilöllisiä eroja. Rasvasta lapsi saa yli 50% energiastaan. Lisäksi äidinmaito sisältää lapsen hermoston kehityksen kannalta välttämättömiä pitkäketjuisia rasvahappoja.