joudutteko ottaa lainaa, että pystytte järjestämään joulun?
Kommentit (28)
Enkä kyllä ottaisikaan vaikkei rahaa olisikaan,sitten tulisi vaan astetta ankeampi joulu.Lahjat ym voi ostaa pitkin vuotta aleista ja ruoka ei maksa paljoa jos tekee kaiken itse
ollaan kyllä pienituloisia, joten joulua aletaan valmistelemaan usein jo tosi aikaisin ettei tule hirveää rahanmenoa yhdellä kertaa. Eli esim. lahjoja tai lahjatarvikkeita hommataan pitkin vuotta, usein tulee hommattua lapsille ekat joululahjat jo tammikuun alennusmyynneistä :)
että joutuu lainarahalla rahoittamaan. :O Tai sitten elää normaalistikin yli varojensa, eikä selviä talouden suunnittelusta. Jos haluaa ostaa kalliita lahjoja ja talous on tiukka, kannattaa ne ehkä hankkia ajoissa, pitkin vuotta. Ruokiin ei tarvitse laittaa 500 euroa. Ei riitä ymmärtämystä sille, että lähtee kaivamaan itselleen ihan turhaan lainakuoppaa.
Ihan sairasta velkaantua yhden kulutusjuhlan takia. Pitää keksiä vaihtoehtoja jos ei ole rahaa, panostaa vaikka ruokaan ja yhdessä pelaamiseen tms.
eikä rahaa liiemmälti ole tuhlattavaksi. Lahjat ostetaan esim. alennusmyynneistä pitkin vuotta, ja jonkun verran myös säästetään joulua varten. Joulukoristeet on ostettu aina joulun jälkeen alennuksesta, lahjatarvikkeet ovat joko kierrätettyjä (esim. edellisvuonna saadusta isosta kirjasta on säästetty päällyspaperi, leikattu huonot kohdat pois ja siihen on paketoitu pinempi lahja) tai kestopaketteja (esim. siistejä paperikasseja ja pakettipaperilla päällystettyjä pahvirasioita). Ruuista osa tehdään itse, ja kun perheeseen kuuluu vain 2 aikuista ja 1 lapsi ei ole tarvetta millekään 10 kilon kinkullekaan.
lahjoja tai lahjatarvikkeita hommataan pitkin vuotta, usein tulee hommattua lapsille ekat joululahjat jo tammikuun alennusmyynneistä :)
Meillä ei lapsille osteta kuin 2-3 lahjaa kullekin (toki saavat muilta sukulaisilta sitten lahjoja) ja koska niitä ei ole montaa, mielelläni täytän lasten toiveita (kohtuuhintaisia). Toiveet ovat vuoden alussa aivan erilaiset kuin lopussa, joten en pysty millään arvioimaan mitä lapsi voisi haluta joululahjaksi joskus tammikuun alennusmyynnissä! Vaatepaketeissa on taas ongelma koko: mistä sen tietää minkä kokoinen lapsi on lähes vuoden päästä, puhumattakaan siitä mistä hän tykkää??
Isompien lasten kohdalla voi yhden lahjan vaikka korvata rahalla tai lahjakortilla, jos haluaa lapsen saavan samalla rahalla enemmän; antaa lapsen sitten itse valita joulun jälkeen alesta! Pienet eivät tietenkään vielä tätä ymmärrä.
yh olen, enkä edes saa lainaa. Mutta joulu tulee. Pitkin vuotta ennakoin, ostan mm. lahjat valmiiksi hyvissä ajoin. Ja silti pystyn laittamaan esim. lapseni lahjoihin useita satasia.
Kirjat ja pelit eivät kyllä vuodessa vanhene :) Toki joku toivelelukin voidaan ostaa, mutta yleensä niistä vinkataan isovanhemmille näiden kysellessä lahjatoiveita.
Meillä ei lapsille osteta kuin 2-3 lahjaa kullekin (toki saavat muilta sukulaisilta sitten lahjoja) ja koska niitä ei ole montaa, mielelläni täytän lasten toiveita (kohtuuhintaisia). Toiveet ovat vuoden alussa aivan erilaiset kuin lopussa, joten en pysty millään arvioimaan mitä lapsi voisi haluta joululahjaksi joskus tammikuun alennusmyynnissä! Vaatepaketeissa on taas ongelma koko: mistä sen tietää minkä kokoinen lapsi on lähes vuoden päästä, puhumattakaan siitä mistä hän tykkää??
Isovanhemmilta ei voi odottaa toiveleluja, joten jos haluaa lapsen saavan sellaisen, se on itse hommattava!
t. nro 9
Jos joudutaan, niin se ei varsinaisesti johdu joulunvietosta vaan muista syistä. Joulukuussa erääntyy opintolainaa, tulee muista isompia maksuja mutta tulot ovat tavallista pienemmät.
Kyllä meillä silti hyvä joulu vietetään, ja siihen vaikuttaa enemmän muu kuin raha. Itse tehdään mahdollisimman paljon ja niin halvalla kuin suinkin mahdollista. Jouluna annetaan sellaisia lahjoja, joille on muutakin käyttöä kuin vaan paketin avaaminen. Vain suklaat ja muut makeiset sekä lukemiset ovat sellaista ylimääräistä juttua, jota muuten ei ostettaisi.
mutta siirrettiin kyllä yksi miehen ja mun kahdenkeskinen hauskuus myöhemmäksi, että saatiin "vapautettua rahavaroja" jotka käytetään jouluun. Nyt on vähän tiukkaa, ei mitään dramaattista kuitenkaan.
jos hommaisille kaikki lahjat itse ja lapsilla olisi tapana toivoa jotain kallista niin varmaan ne kirjat ja pelit jäisivät vähemmälle, tosin eivät kokonaan pois eli hommaisin niitä edelleen alennuksesta jo kauan etukäteen mutta vain vähemmän. Tähän mennessä toivelelut ovat olleet tasoa "haluaisin lelukissan" joten ei sekään budjettia kaataisi. Lapset 6 ja 3.
Kirjat ja pelit eivät kyllä vuodessa vanhene :) Toki joku toivelelukin voidaan ostaa, mutta yleensä niistä vinkataan isovanhemmille näiden kysellessä lahjatoiveita.
Isovanhemmilta ei voi odottaa toiveleluja, joten jos haluaa lapsen saavan sellaisen, se on itse hommattava!
t. nro 9
Jos olisi taloudellisesti tosi tiukkaa, niin jouluun riittäisi mulla se, että käydään kirkossa, kotona on kynttilöitä ja vanha punainen pöytäliina. Ruoat voisivat olla kohtuullisen yksinkertaiset, lanttu ja porkkanalaatikko ei itsetehtynä paljoa maksa ja jotain lihaa ostaisin. Silli on halpaa ja perunat. Ja kotikalja itsetehtynä myös edullista. Ja varmaan leipoisin itse jotain. Pipareiden teko on edullista.
Lapselle lahjaksi vaikka antikvariaatista joku kirja ja tiedän, että sukulaisilta tulee sen verran paketteja, että niillä pärjäisi hätätilanteessa.
Mulla olisi näillä eväillä ihan mukava joulu! Ilman lainaa.
meillä on ollut ed. vuonna verottajan kanssa sellainen kuukausisäästö juttu.
Toiveet ovat vuoden alussa aivan erilaiset kuin lopussa, joten en pysty millään arvioimaan mitä lapsi voisi haluta joululahjaksi joskus tammikuun alennusmyynnissä!
mutta esim. Lego-ikäiselle kelpaa melkeinpä paketti kuin paketti, ja niitä saa tosiaan hyvin vaikka tammikuun alesta, samoin pienelle leikki-ikäiselle voi ostaa nuken, FP-leluja tai muuta mukavaa, kun aika samoista asioista pienet tykkäävät ja ikäsuosituskin lukee pakkauksessa.
Jos lapsi tykkää esim. rakentelusarjoista, piirtämisestä, urheilusta tms., jossa tavarat pysyvät samoina kaudesta toiseen, niin tuollaisia kamoja on helppo ostaa etukäteen varastoon, niin ei tarvitse joulun alla rahoja niihin käyttää. Siis jos ei halua erikseen säästää rahaa joulun alla käytettäväksi, on tämä helppo tapa jakaa kuluja pidemmälle aikavälille.
Viime jouluna jouduin ottamaan pari pikavippiä, kun oli niin surkea rahatilanne päällä. Siihen en enää sorru. Siitä alkoi syöksykierre talouden suhteen. Panostan ruokapuoleen ja jätän lahjat ostamatta omille lapsille (saatan tosin johonkin pieneen sortua), kun saavat niin paljon lahjoja muualta. Teen itse lahjoja ja kiertelen ahkerasti kirppareita. Niiltäkin löytää ihan uutta (tai sitten juuri toisinpäin eli wanhaa) lahjaksi kelpaavaa tavaraa.
Köyhä yh
Ei se joulu maksa meillä paljon enempää kuin normiviikonloppukaan. Kana korvataan savukalkkunalla ja ostetaan 1-2 valmislaatikkoa. Miksi ihmiset tekevät joulusta elämää suuremman ongelman?
Frozen/Elsa juttuja oon varastoinut jo aiemmin
Ja palapeli on toiveena, Tokmanni myy alella ja cittari myös
Ruuat on edulliset: kinkkua lanttulaatikkoa jne
Veroprosentit laitetaan sen verran isoksi, että palautuksilla saadaan se joulu jonka haluamme.
Myöskään kesäloma ei velkaannuta meitä, joka kuukausi säästämme rahaa kuukauden lomaa varten.