Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotias valehtelee kamalia asioita

Vierailija
15.11.2011 |

Hei,

en enään tiedä mitä tekisin.

Ennen niin kiltti ja rehellinen tyttäreni on alkanut valehdella ihan kamalan paljon. Ensin se alkoi pienistä valeista vaikka jonkun annetun tehtävän tekemisestä tai tekemättömyydestä. Selitettiin monin tavoin miten valheesta seuraa pahaa ja kohta ei tosiakaan asioita uskota ja miltä tuntuisi jos äiti valehtelisi.

Luulin että meni perille ja sovittiin että ollaan rehellisiä.

Aika-ajoin valehtelua esiintyi taas ja valehtelusta sai rangaistuksen, jonkin pienen esim. sinä iltana ei kavereiden kanssa ulos tai pelikieltoa.

Nyt tyttö sitten sopan keitti, oli sanonut kahdelle kaverilleen kuinka "Äiti lyö häntä jokapaivä" ja "jos en keitä äitille kahvia niin saan köniin". Kun asiasta kuulin ja aloimme keskustella niin hän sanoi että keksi sen jutun koska oli suuttunut minulle. Suuttunut siitä kun jäi kerran valheesta kiinni kaverin aikana ja minä sitten ojensin häntä kaverin kuullen.

No nämä tarinathan ei selvinneet minulle ennen kuin siinä vaiheessa kun sain lastensuojelusta kirjeen, jossa lapseni koulukaveri oli kertonut asiasta äidilleen joka oli tehnyt ilmoituksen mahdollisesta lapsen pahoinpitelystä. Tyttäreni oli kaveriaan vannottanut että ei saa kellekkään kertoa.

No vyyhti lähti sitten purkautumaan kun alettiin asiasta jutella kotona, mutta siltikin tyttö valehteli minulle sitkeästi että ei ole kellekkään sellaista väittänyt. Käskin häntä kertomaan kavereilleen totuuden ja pyytämään anteeksi että on valehdellut.

Ilmeisesti näin ei kuitenkaan käynyt.

Toisaalta positiivista on se että häpeää valheitaan niin paljon ettei halua niistä puhua mutta minä kuitenkin haluaisin selvittää mistä hän on nuo jutut keksinyt, kun meillä ei todellakaan käytetä väkivaltaa lapseen, ei tukistusta, ei luunappeja, ei käydä käsiksi eikä tietenkään lyödä tai retuuteta.

Ollaan me joskus puhuttu että on sellaisia vanhempia jotka satuttaa lapsiaan ja jos sellaisista kuulee pitää heti kertoa vanhemmille, mutta en minä usko että siitä olisi asiaa keksinyt. Lapsi itse ei minulle kerro, sanoo vaan "jostain vaan keksin". Kun olen koittanut kysellä että miksi sinä sellaista sanoit, niin kertoo vaan että "mää vaan sanoin". Olen koittanut kysyä että halusiko hän kavereilta huomiota vai sääliä vai mitä mutta ei lapsi osaa kertoa.

No, nyt on meillä sitten edessä lastensuojelutarpeen selvitys. Tuntuu kamalalta ja loukkaavalta mennä "syytetyn penkille" lapsen ajattelemattomuuden takia. On myös ihan hirveää ajatella että joku oikeasti saattaa luulla minun pahoinpitelevän lastani. Asumme pienehkössä kylässä ja mietin vaan että miten saisin asian selvitettyä tämän perheen kanssa, kun en heitä tunne. Mikä olisi hyvä tapa lähestyä ja hoitaa asia ilman että he pelkäisivät että olen vihainen. Olisiko hyvä idea pyytää heidät vaikka kylään siten että tytöt voisivat leikkiä keskenään ja aikuiset jutella vai olisiko parempi laittaa lapsi itse kertomaan valheesta. Pahinta tässä on se että en tiedä miksi lapsi sanoi juuri noin. Olisi keksinyt vaikka jonkun "meillä on hevonen" jutun:( Painajaisissani nään jo kuinka lapsi viedään johonkin sijaiskotiin, ei oikein uni maistu.

Kuinka saan valehtelun loppumaan? On koitettu rangaista, on koitettu palkita rehellisyydestä, selitetty asia vaikka kuinka päin sadun ja tosielämän esimerkkien avulla. Kun olen epäillyt että lapsi valehtelee olen antanut toisen mahdollisuuden kysyen "nyt taisi käydä niin että lipsahti vale, kerroppas nyt totuus niin voidaan jatkaa leikkiä". Ei auta, tyttö valehtelee valheen päälle. Ollaan myös koitettu sitä että jos kertominen on hankalaa niin voi mennä omaan huoneeseen ja kirjoittaa paperille, sekään ei toimi.

Valehtelijaa ei uskota, sen olen koittanut tyttärelleni kertoa. Nyt pelottaa että entäs jos sosiaalityöntekijät ei enään usko valehtelijaa ja ovatkin sitämieltä että lasta on ihan varmasti lyöty? Toki ammattilaisilla keinoja on lasta jututtaa niin että totuus tulee selville. Mutta silti pelottaa että eivät enään usko kun on jo valehdellut ja valehtelee päivittäin kotonakin. Mitä jos lapseni tulkitaan jotenkin häiriintyneeksi ja minut huonoksi kasvattajaksi, saan lopun ikääni ravata tilittämässä meidän koti- ja perheasioita ventovieraille sosiaalitädeille?

Tiedän että lapset koittaa kaikkea, valehteluakin se kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen mutta en ole kuullut että kukaan lapsi tekisi sitä näin systemaattisesti ja valheet olisi jotain noin kamalaa vaan ennemmin sellaista kotitehtävistä ja sellaisista valehtelua.

Osaisiko joku edes vähän auttaa. Olen jo varannut ajan koulukuraattorille mutta se on vasta kahden viikon päästä ja tämä asia vaivaa minua todella.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/33 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun aen kävisi kaverin äidille selittämään mitään. Itse en ainakaan uskoisi mitään selityksiä siinä vaiheessa jos kaverin lapsi sanoo äidin lyövän. Mistäs se aikuinen voi tietää jospa vaikka sinä valehtelet.

Mitään järkevää neuvoa tuohon käyttäytymisen muuttamiseen minulla ei ole, mutta ehkä tämä koko sotku saa tytön nyt ajattelemaan tekojensa seurauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte vaikka mennä hoplppiin ja viettää aikaa silloin kun hän ei valehtele kysy miksi sanot semmosta kun sellasta asiaa ei ole tapahtunut

Vierailija
24/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä idea

Vierailija
25/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2011 klo 09:07"]

Siis tietoisen valehtelun ja ihan pienistäkin asioista. Tähän puututtiin heti laittamalla tyttö jäähylle valehtelusta. Ja juttelemalla jäähyn jälkeen siitä, miksi valehttelu on väärin. Muutamia kertoja teki vielä, mutta jäähy ja juttelu oli niin tehokas keino, ettei ole enää valehdellut.

[/quote]

No, minulla oli myös lapsena tuo tapa, mutta rangaistukset vaan kehittivät minut taitavammaksi valehtelijaksi. Nimittäin opin, ettei kannata valehdella niin että siitä jää kiinni. Opinkin valehtelemaan niin ettei minua enää saatu kiinni valheista. 

Vierailija
26/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2012 klo 23:51"]

että saa nauraa kun mammat vauhkoaa sitten suu vaahdossa vuoden vanhoja viestejä?

mutta pitäähän tähän osallistua, on niin hauskaa. jos se lapsi huostaanotettaisiin niin siltähän voisi sitten vuoden päästä kysyä että onko siellä kivempaa?

enpä huomannut, että ketju on aloitettu vuosi sitten. Ihmettelen, miksi ylläpito pitää tuolla jossain arkistoissaan näin vanhoja viestejä? Ehkäpä ylläpito voisi poistaa tämänkin kummittelemasta? Ja mistä nämä ihmiset kaivaa nämä ikivanhat viestit tänne ???

eräs ketju oli, jossa äiti kyseli mitä tehdä 2 v lapse kanssa kun lapsi oli sitä ja tätä, ja sitten joku huomasi: viesti oli aloitettu monta monta vuotta aikaisemmin, kirjoitti että ko, lapsi on nyt 8 v (tai jotain) ...

Toivottavasti ylläpito EI poista vanhoja viestejä. Tosi usein käynyt niin että kun on googlella hakenut tietoa jostain asiasta, on tullut linkki tänne palstalle johonkin vanhaan ketjuun ja aika usein etsittyyn asiaan joko vastaus tai linkki mistä tietoa löytyy on täältä löytänytkin. 

Itseäni ei muutenkaan haittaa vanhojen viestien nostaminen, joskus se on ihan perusteltuakin. Ainakin itse jos mietin keskustelun aloittamista, usein ensin haen onko täällä jo keskusteltu siitä. Jos on, saatan jatkaa siihen vanhaan ketjuun enkä aloita uutta.

Vierailija
27/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani sama ongelma ja on jo 13.
Itse olen umpirehellinen.

Vierailija
28/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on ärsyttä ää, kun vastaa hyväntahtoisesti ap:lle ja ap on häipynyt vuosia sitten. Vanhat ketjut pitäosi merkitä jotenkin. Olisi vaikka sinisellä tekstillä.

Vierailija
29/33 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on narsisti.

Vierailija
30/33 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

He hee, tästä tulee hyvät ainekset tarinablogiin!

http://akkapentu.blogspot.fi/

Tuosta  jutusta tulee hyvät ainekset johonkin tarinablogiin. JESSS!!! Tarinablogin teen aiheesta ja kopioin tuon siihen tarinablogiin ja siinä on niin, että av-mammalla on 9-vuotias tyttö nimeltä Sofianna. Sofianna on salakuunnellut kun vanhempansa ovat keskustelleet jostakin minun tyyppisestä ihmisestä jolla on blogi ja Sofiannan vanhemmat on haukkuneet ja kiusaneet netissä sitä minun tyyppistä ihmistä. Sofiannalta asia on koettu pitää salassa ja muutenkin suojela Sofiannaa asialta, mutta Sofianna on saanut asian tietoonsa eivätkä vanhemmat tiedä asian olevan Sofiannan tiedossa. Sofianna on vihainen äidilleen koska Sofiannan äiti haukkuu sitä naista jolla on Aspergerin oireyhtymä. Nimittäin Sofiannan luokalla on tyttö jolla on Asperger ja sitä as-tyttöä on kiusattu mutta Sofianna on ollut sille tytölle kaveri ja Sofianna  on puolustanut sitä kiusattua tyttöä. Sofianna muutenkin on fiksu, hän on jo neljännellä luokalla koska aloitti koulun vuotta muita ikäisiään aiemmin.

Sofianna on alkanut järjestelmälisesti kostaa äidilleen sitä kun äiti haukkuu sitä naista ja sen naisen blogia. Lastensuojeluilmoitus on tullut kuten tuossa viestissä on kerrottukin ja Sofiannan vanhemmat menevät palaveriin ja Sofianna otetaan huostaan ja hän päätyy sijaiskotiin jossa on leskeksi jäänyt suomalaissyntyinen mutta Utahissa suurimman osan aikuisikäänsä elänyt nainen jolla on kolme aikuista poikaa jotka elävät Amerikassa perheellisen elämää. Nainen oli muuttanut työnsä perässä Suomeen ja hän otti 9-vuotiaan Sofianna-tytön itselleen sijaiskotitytöksi ja kuinka ollakaan: se blogia pitänyt nainen on Sofiannan uuden sijaisäidin hyvä ystävä joka tutustuu myös Sofiannaan ja se nainen saa tehtäväkseen iltapäivisin huolehtia Sofiannasta sillä aikaa kun Sofiannan sijaisäiti on töissä ja Sofianna on päässyt koulusta kotiin mutta sijaisäidin työpäivä ei ole vielä loppunut.

JEE tämä onkin hyvä aihe blogiin ja erään perheen tyttö pääsee parrasvaloihin 😊

Vierailija
31/33 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola ja koulukuraattori. Keinot ovat sinulla vähissä, joten ota yhteyttä edm. Tahoihin.

Vierailija
32/33 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kun olisin omasta elämästäni lukenut asian😞painin ihan saman asian kanssa kyseessä 7v poika. Meillä normi perhe myös ja nyt poika koulussa sepittänyt hakkaamisjuttuja😣 todella ikävää ajatella että vaikka kuonka yrität niin mikää ei riitä... jos olisit alkoholisti yms niin kukaan mitään huomais mut ku olet niin sanottu normi niin kaikki syynää😕 että ottaa päähän tämä hysteeri yhteiskunta

Vierailija
33/33 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä lapsi lastenkotiin, jos on ollu vähänkään normaali lapsuus edes hieman siedettävässä perheessä perunee nopeasti puheensa. Sitten tosin varmaan laitetaan käyttämään psyykelääkkeitä ja menee lopullisesti sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi