Toinen synnytys, en halua en
Eli voinko saada sektion jos pyydän? Olen synnyttänyt kerran ja se meni ihan ok, mutta istukan painelu ja kirskonta oli jotain niin tuskallista ja lopputulos oli että istukkaa oli jäänyt kohtuun ja noin 4 viikkoa synnytyksestä lensi veret kotona ympäriinsä ja jouduin lopulta kaavintaan! Olen siis päättänyt että minä en synnytä enään koskaan normaalisti itse. Oli niin traumaattinen kokemus. Joten onkohan mahdollista saada sektio jos haluan vielä lisää lapsia? Mikäli he eivät siihen suostu niin minulle jää lapsiluku tähän, mihinkään pelopolille on turhaa minua lähettää, koska kyse ei ole pelosta vaan trumasta ja sitä en halua enään koskaan kokea uudestaan. Olen kuullut että jos istuka on tiukassa, niin on se joka synnytyksessä myös yleensä.
Kommentit (2)
eli voit saada sektion, mikäli sen haluat. Kannattaa varmasti kuitenkin keskustella aikaisemmista kokemuksista ja ottaa selvää asioista ennen kuin tekee lopullisen päätöksen synnytyksen lähestyessä. Luulen, että pelkopoli saattaisi auttaa tässäkin tilanteessa. Siellä todennäköisesti osaavat antaa oikeaa tietoa, miten istukka on yleensä kiinni myöhemmissä synnytyksissä jne. Sektio on iso toimenpide ja siihen liittyy omat riskinsä, vaikka ne useimmiten pystytään ehkäisemään. Itse olen alatiesynnytyksen kannalla ja mielestäni sektioon pitäisi olla lääketieteellinen tai erittäin painava henkinen syy.
Järkyttävää miten ihmiset ajattelevat, että sektio on parempi tai helpompi tapa synnyttää! Sektiossa on vielä suurempi verenvuodon riski! Esimerkiksi ystäväni joutui synnyttämään esikoisensa sektiolla ja seurauksena oli valtava verenvuoto, jonka seurauksena meinasi lähteä henki niin äidiltä, kuin vauvaltakin. Synnytykseen liittyy aina komplikaatioiden riski ja jos niitä ei kestä, ei kannata siihen leikkiin ryhtyä. Itse olen alatiesynnytyksen kannalla, vaikka oma synnytys kokemukseni olikin todella rankka imukuppisynnytys. Poika syntyi väkisin repimällä 24h + 1,5h ponnistusvaiheen jälkeen ja voin sanoa että helvetillistä oli, kun epiduraali ei auttanut ollenkaan! Tämän lisäksi sain vielä järkyttävän suuret mustelmat alapäähän ja verenvuoto oli todella suurta. Tiedän kyllä tunteen kun vatsaa runnellaan istukan takia. Minuakin painoivat väkisin vatsasta niin kovaa, että huusin lopettamaan ja yritin estää. ihan hullua kyllä, miten synnyttävää naista kohdellaan.. Tuntui koko synnytyksen ajan ihan orjalta kun ei saanut mistään päättää vaan väksin tunkivat epiduraalia ja oksitosiinia! Hulun touhua ei voi muuta sanoa, vaikka toisen lapsen joskus myös itse haluankin. Hullu olen siis itsekin, kun tollaseen toisen kerran suostuu! :D