Raskauskysymys: kohtu jäykistyy ja pullistuu, onko normaalia?
Olen vasta rv 16+1.
Mahaa ei vielä juuri näy ulospäin (tunnen sen kyllä kädellä), mutta välillä kohdun kohta pullistuu ja "jäykistyy" (tai siis tuntuu vähän normaalia kovemmalta) muutamiksi sekunneiksi. Voiko sikiö jo nyt noin voimakkaasti punkea selkäänsä vatsaa vasten, vai onko tuo joku vatsalihaskramppi? Se pullistuva kohta ei tunnu olevan joka kerta samanlainen, vaan on välillä vähän vinossa tms. Kuprun koko vastaa sitä, minkä kokoinen sikiön pitäisi näihin aikoihin olla. Toisaalta olen nyt flunssassa ja niistän vatsalihaksista asti koko ajan, eli nekin on aktiivikäytössä pitkin päivää. :)
Potkuja en tunne vielä, paitsi jotain hipaisuja joskus, mutta en ole varma ovatko ne sikiöstä lähtöisin vai mitä.
Olen melko hoikka.
Löytyykö joltain kokemusta tai mikä parasta olisi, faktatietoa?
Kommentit (5)
Ei syytä huoleen jos eivät ole kovin kivuliaita tai jos niitä ei tule kokoajan. Joskus jatkuvat supistelut saa rauhoittumaan kun lepää viikon pari. Mulla tuli niitä aika paljonkin ja lääkäri laittoi sairaslomalle kolmeksi viikoksi eikä mitään saanut tehdä. Se auttoi eikä supistellut myöhemmässä vaiheessa enää. Mulla niitä tuli tosi paljon.
Silloin tällöin kovettuva vatsa on ihan normaalia.
Mulla ekassa raskaudessa kohtu kovettui tosi herkästi, reagoi mm. sikiön liikkeisiin.
Okei! Enpä kuvitellut supistuksia tuollaisiksi! Ei siis satu ollenkaan, ei tunnu oikeastaan miltään. Niitä tulee ehkä yksi päivässä.
Kiitos vastaajille!
Terv. ap
Ei niiden kuulukkaan sattua. Oikeat supistukset sattuu. Ja sit ku synnytys alkaa niin mä kuvittelin, että nyt tulee samanlaisia supistuksia masuun mut ne sattuu,mutta alkoikin vaan sattua alaselkään... Jännää, eiks vaa :)
Lykkyä pyttyyn raskauteen :)
Ja ihan normaalia kunhan ei satu.