Teini ja aivojen kehitys!
Dr Phil on joskus selittänyt, että teinin aivot kehittyvät vielä 20 vuotiaana.
Minulla on neljäs teini perheessä ja hän on todella uhmakas.
Ihan perusjutut, kotiintuloaika ja kotihommat aiheuttaa huutoa ja kiukuttelua.
Joka päivä muistutan häntä, että hänen elämänsä on helpompaa jos noudattaa niitä vähäisiä sääntöjä joita hänellä on. Ei mene perille!
Kun rikkoo sääntöjä niin saa kotiarestia ilman nettiä. Tietää tuon mutta silti aiheuttaa noita tilanteita ja sitten raivoo kuinka vihaa minua ja muuttaa heti kun voi. Pakko teinin aivoissa on olla joku "vika". Ihan kuin tulisi yllätyksenä tuo kotiaresti vaikka päivittäin muistutan siitä kun yrittää vedättää. Mites teillä muilla?
Olen vähän väsy.
Kommentit (4)
teini tietää tasan täsmälleen tarkaan , että SUN elämäsi on helpompaa, jos hän noudattaa sääntöjä. Ja että sä väität, että hänekin elämänsä olisi. Sitä hän ei tiedä, että pitääkö sun väite paikkansa, vai onko se niin kuin pankin rahastosijoitusmainos: pankin kannalta edullinen, muttei välttämättä asiakkaan itsensä.
Se hänelle selviää vasta kun on kokeiltu.
Tänään puhutaan koulunkäynnin tärkeydestä ja kokeisiin luvuista yms. ja ollaan niin samaa mieltä. Huomenna vielä luetaan ja ylihuomenna ei muisteta, että koko asiasta on edes puhuttu.
Ja se nukkuminen:).......
Murrosikäinen ei voi asialle yhtään mitään, häntä taytyy ymmärtää.
kyllä muutoksen näkee monessa muussa. Ennen niin vilkkaat ja iloiset lapset muuttuvat veteliksi ameeboiksi, joiden silmissä minä olen lähinnä tikapuuhermoinen ääliö. Eivät sano ääneen, mutta ynähdykset ja silmien pyörittelyt kielivät tarpeeksi.
On ihan oikeasti totta, että aivojen kehitys on kesken. Suurin kohina käy otsalohkossa ja välittäjäaineista lähtien kaikki on sekaisin. Yritän siksi ymmärtääkin, että persoonallisuus on hukassa jonkin aikaa. Persoonallisuus "asuu" otsalohkossa. Teini käytäätytyy epärationaalisesti eikä edes itse ymmärrä tunteitaan ja niiden vaihteluita. Minun tehtäväni on suojella laupiaasti.
Teinin tehtävä on ennen kaikkea käydä koulussa, syödä ja nukkua. Kun on kaikkein väsyneimmillään,en vaadi edes kotitöitä, mutta saan heidät hommiin kyllä tarvittaessa.
Viiden teinin kokemuksella ja kaiken tämän sekaorron keskellä hengissä yhä.