Työkaveri valtava palkka
Sain perjantaina töissä vihiä, että muutama kuukausi sitten aloittanut uusi työntekijä, joka tekee saman tason hommia kuin minä, saa 600e parempaa palkaa. Minulla ylempi korkeakoulututkinto ja vuosien kokemus alalta ja samalta työnantajalta. Hän on nuorempi, alan ulkopuolelta tullut ja hänellä on alempi korkeakoulututkinto. Mikä tässä mättää? Harmittaa oikein mennä huomenna töihin kun tietää, valtavan palkkaeron.
Miten minun kannattaisi toimia? Miten itse toimisit?
Kommentit (6)
sinä olet nainen ja työkaveri mies?
Nuoremmat ja miehemmät ovat röyhkeämpiä ja uskaltavat vaatia enemmän. Valitettavasti... Ja samassa veneessä olen :(
Minä olen mies, ja hän on nainen.
Tämä tässä lieneekin syy, sillä hän on kieltämättä ainakin pomonmieleinen pakkaus.
Ap
Sain perjantaina töissä vihiä, että muutama kuukausi sitten aloittanut uusi työntekijä, joka tekee saman tason hommia kuin minä, saa 600e parempaa palkaa. Minulla ylempi korkeakoulututkinto ja vuosien kokemus alalta ja samalta työnantajalta. Hän on nuorempi, alan ulkopuolelta tullut ja hänellä on alempi korkeakoulututkinto. Mikä tässä mättää? Harmittaa oikein mennä huomenna töihin kun tietää, valtavan palkkaeron.
Miten minun kannattaisi toimia? Miten itse toimisit?
kuin haluaa, sille sinä et voi mitään. Hänellä voi olla heko-lisiä, jotka ovat täysin perusteltavissa ja joiden perusteena ei ole koulutus. Katsos kun siitä koulutuksesta ei makseta, vaan työn laadusta. Jos oma palkkasi ei alita alasi ja kokemuksesi minimiä, et voi juurikaan puuttua asiaan. Katsos kun pelkkä kateus ei riitä palkankorotusperusteeksi eikä työantaja lisäksi ole velvollinen kommentoimaan työkaverisi mahdollisesti suurempaa palkkaa. Itse asiassa ei edes saa kommentoida. Voi hyvin olla, että hän saa suurempaa palkkaa esimerkiksi tehokkuutensa vuoksi tai siksi, että on yksinkertaisesti älynnyt pyytää sitä. Jos sinä olet niin tyhmä, että olet suostunut pienempään palkkaan, se ei suinkaan ole työkaverisi vika.
myöhemmin tulleet saa usein parempaa palkkaa, koska kun vaihtaa töitä, tahoo yleensä parempaa palkkaa kuin mitä vanhasta työpaikasta sai, ja työpaikan vaihtaminen onkin paras tapa saada palkkaansa nostettua. Usein samassa firmassa kauan olleiden palkat todellakin jää jälkeen niistä, jotka tulevat myöhemmin samaan työpaikkaan. Tämä tosin ei pidä paikkaansa kaikilla aloilla, sellaisilla joilla on palkkaluokat tms. palkka tosi tarkkaan määritelty.
Mutta sinun kannattaa ottaa esimiehesi kanssa puheeksi palkankorotus, perustelut pitää toki keksiä, mutta sekin saattaa riitää, että olet jo niin kauan ollut ko. työssä ja että palkkasi on sen vuoksi jäänyt jälkeen muiden vastaavaa työtä tekevien palkoista, etkä tahtoisi vain sen vuoksi lähteä toiseen firmaan töihin, että saisit palkkasi nostettua, koska viihdyt töissäsi jne. Mutta jos palkkasi ei nouse, niin ehkä sinun on pakko lähteä. Jne.
enemmän koska osaavat enemmän. Eikä nuoret suostu enää töihin millä tahansa paskapalkalla.
Älä tästä provosoidu, suurella todennäköisyydellä asiassa ei ole mitään perää. Palkkatiedot ovat luottamuksellisia. Kaikenjärjen mukaan työntekijänlisäksi palkan tietää esimies, henkkaripäällikkö ja luottamushenkilö..ja kellään näistä ei ole varaa eikä intressiä livautella palkkatietoja juorumyllyyn. Kyseessä lienee väärinkäsitys.
Tai sitten ei.
Minä taas olen mieheni kanssa samassa yrityksessä samassa asemassa, samoissa töissä...sentään eri päässä taloa.
Minulla on alempi korkeakoulututkinto ja alalta 15 vuotta työkokemusta. Mieheni on käynyt aivan erialan työteknikkokoulun...nettiopintoina...
Työkekemus nykyistä SIVUAVALTA alalta 14 vuotta.
Miehellä palkka 600 euroa enemmän. Äijä on hyvä myymään itseään, se saottakoon ja onhan sillä kieli kahvipapua ruskeampi.
Että vituttaa, mutta tulee rahat sentään samaan talouteen. Omanarvontuntoa tämä kyllä syö, koska tiedän miten mieheni oikoo töissä mutkia..ihan hävettää ja siitä vielä hänelle maksetaan enemmän. -ttu.
sinä olet nainen ja työkaveri mies?
Nuoremmat ja miehemmät ovat röyhkeämpiä ja uskaltavat vaatia enemmän. Valitettavasti... Ja samassa veneessä olen :(