Milloin on hyvä aika aloittaa vatsojen teko synnytyksen jälkeen?
Tiedetään, käyty tuhansia kertoja tämä aihe läpi. En jaksa etsiä vanhoja viestiketjuja..
Olen itse vielä raskaana mutta suunnittelen jo tulevaa vauva-aikaa. Minulla jo yksi lapsi ennestään joten pitkät kävelylenkit ei päivisin onnistu, liikkuminen tulee tapahtumaan iltaisin kuntosalilla salitreenin ja jumppien muodossa.
Eli kokemuksia, milloin olette aloittaneet treenaamisen ja miten rankasti? Oliko liian aikaisin vai tuntuiko sopivalta? Eritoten nuo vatsat juuri kiinnostavat, kun salilla aion käydä kuitenki loppuun asti niin muuten luulisin olevan edes jossain kunnossa.
Kiitoksia jo etukäteen niille ketkä viitsivät vastata! :)
Kommentit (7)
Lähteenä fysioterapeuttien laatima lehtinen. (Seinäjoen keskussairaala)
"Kevyet vatsalihasharjoitteet voi aloittaa jo vuorokauden kuluttua synnytyksestä.
Sektiolla synnyttäneiden kannattaa tehdä harjoitukset omien tuntemusten mukaan, sillä kudokset lujittuvat ennalleen vasta n. kuuden viikon kuluttua leikkauksesta."
Kevyet vatsalihasharjoitus tarkoittanee siis tämmöstä:
Ole selinmakuulla polvet koukussa. Hengitä rauhallisesti sisään antaen vatsan samalla pyöristyä. Ilma puhalletaan ulos ja vatsaa vedetään sisäänpäin ikään kuin napaa yritettäisiin imaista kiinni selkärankaan. Parin sekunnin rentoutuksen jälkeen liike toistetaan n.20-30 kertaa pari kolme kertaa päivässä.
"Keskiviivassa ei vatsanpeitteessä ole lihaksia vaan jännesauma. Napa sijaitsee tässä saumassa. Jännesauman molemmin puolin on suora vatsalihas, joka ulottuu rintakehän alareunasta lantioon. Suora vatsalihas on ulommaisin lihas ja sen alla kulkevat sinot ja poikittaiset vatsalihakset. Kun vatsalihakset työskentelevät jännesauma pitää suorat vatsalihakset yhdessä.
Aloita vatsalihasharjoittelu kevyillä harjoitteilla, koska jännesauman tulisi olla sulkeutunut ennalleen ennen kuin voi tehdä voimakkaita vatsalihasharjotteita. On todettu että liian aikaisin aloitetut voimakkaat vatsalihasharjoitteet sekä raskaiden taakkojen nostaminen ja kantaminen aiheuttavat pysyvän kupumaisen pullistuman vatsallesi.
Näin testaat jännesauman sulkeutumista:
Mene selinmakuulle, polvet koukussa. Aseta sormet navan ala-tai yläpuolelle syvälle vatsaan. Kohota päätäsi. Jos sormet ovat edelleen jossain syvällä vatsassa, on jännesauma vielä auki. Jos sormet nousevat vatsalihasten työntäminä ylös ja ainoastaan sormenpäät jäävät nahan sisään piiloon, on jännesauma sulkeutunut.
Kyseinen jännesaumahan siis "aukeaa" raskauden aikana vatsan kasvaessa. "
En muista esikoiseni kohdalla kauan siinä meni. Tiedän tosin, että on tapauskohtainen. Itselläni ihan hyvä peruskunto ja vatsalihaksisto normaalisti joten toivotaan, että se nopeuttaisi.
Onko kukaan aloittanut treenausta aiemmin? Tapahtuiko mitään? Muun liikunnan välttelyyn tuskin on aihetta?
AP
No kauan siinä menee? :) En muista esikoiseni kohdalla kauan siinä meni. Tiedän tosin, että on tapauskohtainen. Itselläni ihan hyvä peruskunto ja vatsalihaksisto normaalisti joten toivotaan, että se nopeuttaisi.
Onko kukaan aloittanut treenausta aiemmin? Tapahtuiko mitään? Muun liikunnan välttelyyn tuskin on aihetta?
AP
Kakkonen tässä :) Lienee yksilöllinen tuo palautumisaika, mutta mä olen saanut käsityksen, että puoli vuotta olisi sellainen "turvaraja". Muun liikunnan välttelyssä kait sellainen pomppiminen olisi parempi jättää alkuun vähemmälle, eli reenata eka lantionpohjalihakset kuntoon ja sitten vasta pomppimaan/juoksemaan.
Ja ikää kysyjällä..?
Kysyjä voi olla vaikka 55v. Meidän salilla esimerkiksi käytetään tuota termiä joten suo anteeksi moukkamaisuuteni. Toivottavasti saat illalla kuitenki unta.
alkoi sektiohaavaa poltella aika ikävästi, kun reilun 6 vk päästä kokeilin pari kertaa jännittää vatsalihaksia oikein kunnolla selinmakuulla. Oli siis liian aikaista.
Toivon kyllä, ettet joudu sektioon. En itse olisi halunnut ja se on hankaloittanut juurikin tuon haavan polttelun takia elämää jonkin verran.
Sitten kun se rako vatsalihasten välissä on mennyt umpeen. Sitä ennen jos aloittaa, niin tekee vain hallaa.