En ole käynyt yhdenkään raskauden aikana neuvolassa
Olen käynyt joka raskauden aikana 4 kertaa yksityisellä synnytyslääkärillä ja on aivan mainiosti riittänyt. Ei voisi vähempää kiinnostaa käydä jossain neuvolatädillä ja odottaa odotustilassa turpeitten mammojen kanssa vuoroa ja sitten jutella terveydenhoitajan kanssa jostain ruokavalioista. Ei kiitos.
Kommentit (17)
Olen käynyt joka raskauden aikana 4 kertaa yksityisellä synnytyslääkärillä ja on aivan mainiosti riittänyt. Ei voisi vähempää kiinnostaa käydä jossain neuvolatädillä ja odottaa odotustilassa turpeitten mammojen kanssa vuoroa ja sitten jutella terveydenhoitajan kanssa jostain ruokavalioista. Ei kiitos.
Et saanut sitten äitiyspakkausta tai -avustusta :)
tai että terkkarin kanssa puhutaan ruuasta, jos et ole ikinä edes käynyt neuvolassa?
Musta oli ihana käydä neuvolassa, koska siellä odotushuoneessa oli söpöjä lapsia - ja kivoja äitejä ja isiäkin.terveydenhoitajakin oli kiva ja asiansa osaava.
ketään muita odottajia kuin minä? Yksi th, niin yksi odottaa kerrallaan, enkä minä ainakaan nähnyt koskaan siellä ketään muita. Voi olla että ap on nähnyt niitä turpeita mammoja juuri siellä yksityisellä, koska siellähän niitä jonottajia vasta onkin, kun on monia lääkäreitä.
oli yksi turpea mamma vähemmän muita mulkoilemassa. Todennäköisesti sulla olis ollu naama norsunvitulla ja olisit vaan säikytellyt niitä enskertalaisia ja lapsia.
Et saanut sitten äitiyspakkausta tai -avustusta :)
käy sen yhden kerran lääkärillä. Ei siellä th:lla tarvitse ravata koko raskautta.
niitä väsyneitä "minäpä olen parempi kuin te muu" -aloituksia.
Onko sulla tänään joku itsetunnonkohotuspäivä kun piti tehdä aloitus aiheesta varsin provosoivaan tyyliin?
Ajoiko se asiansa? Kannattiko? Saitko nyt huokaistua kun on tämäkin asia pois päiväjärjestyksestä?
Kannattais varmaan käydä eräällä toisellakin yksityisellä lääkärillä, sellaisella kun tsekkaa muutakin kuin alakertaa.
raskauden vuoksi kuin sen kerran, että saan raskaustodistuksen äitiyspäivärahaa varten. Voisin yrittää saada sen työterveydestä. Jos ei mitään tuntemuksia tule.
"et saanut äitiyspakkausta" -daijut ihmetyttää ehkä eniten.
Siis eihän Kela vaadi, että olisi pitänyt käydä neuvolassa. Kyllä se yksityisen lääkärin todistus riittää ihan Kelallekin.
P.S. Ja kuka oikeasti haluaa sen pakkauksen? Itse otin rahan.
oli hyödyllistä käydä neuvolassa. Joka kerta katsottiin veriarvot ja virtsasta proteiinit. Hemoglobiini oli mulla heikko ja proteiiniakin löytyi (raskausmyrkytyksen riski). Mun mielestä oli ihanaa kuunnella sielä vauvan sydänääniä, jutella terkkarin kanssa kaikesta mieltä askarruttavasta, kuten synnytyspelosta ym. Enemmän mä koin tuon neuvolassakäymisen hyödylliseksi, kun rasittavaksi. Eikä siellä kovin usein joudu ramppaamaan, loppuraskaudessa useammin toki.
Kela tarvitsee vain todistuksen raskaudesta, niin saa äitiysavustuksen. Sen todistuksen osaa ihan lääkärikin kirjoittaa.
Miksi käyttää turhaan kallisti koulutetun lääkärin aikaa, kun asian oi yhtä pätevästi hoitaa oman alansa ammttilainen. Lääkärit saavat sitten keskittyä oikeasti sairaiden tai tutkimuksi atarvitsevien hoitoon.
oli hyödyllistä käydä neuvolassa. Joka kerta katsottiin veriarvot ja virtsasta proteiinit. Hemoglobiini oli mulla heikko ja proteiiniakin löytyi (raskausmyrkytyksen riski). Mun mielestä oli ihanaa kuunnella sielä vauvan sydänääniä, jutella terkkarin kanssa kaikesta mieltä askarruttavasta, kuten synnytyspelosta ym. Enemmän mä koin tuon neuvolassakäymisen hyödylliseksi, kun rasittavaksi. Eikä siellä kovin usein joudu ramppaamaan, loppuraskaudessa useammin toki.
Ap hoidatti kaiken tuon yksityisellä. Ehkä se on kasvava trendi, kun kunnat säästää ja laatu väistämättä heikkenee.
meidän alueemme neuvolassa näkee vain hyvinvoivia, raikkaita, hyvin pukeutuvia ja hoikkia odottajia (mm. minulla BMI 19 ja kiloja tullut kaikissa raskauksissa tasan 10). Mutta voin kyllä kuvitella, millaisia mammoja jossan Jakomäen neuvolassa istuksii.
Neuvolan kanssahan on niin, että sitä eivät oikeasti tarvitse ne, joilla kaikki on hyvin. Asian kuuluukin olla niin, että suurin osa ihmisistä ei saa neuvolasta juuri mitään lisäarvoa elämäänsä - ellei sitten tykkää siitä että saa hetken aikaa huomiota aivan itselleen ja puhua omista asioistaan (itse kuulun siihen ryhmään, minusta on aina ollut mukava käydä neuvolassa raskausaikana ja lasten kanssa).
Neuvolan tarkoitus on seuloa väestöä. Raskausaikana tärkeimmät seulottavat ovat muutaman vauvalle tai äidille hengenvaaralliset poikkeustilat (lähinnä raskausdiabetes / raskausmyrkytys / hepatoosi / istukan toimintahäiriöt) sekä sosiaaliset riskiperheet (päihdeongelmat, perheväkivalta, taloudelliset vaikeudet, mielenterveyden ongelmat).
Jos tietää itse, millaisia oireita tarkkailla, niin on kohtalaisen turvassa vaikkei neuvolassa kävisikään. Mutta kyllä meidänkin 6 terveydenhoitajan kokoisessa neuvolassa parin viiokn välein lähetetään äitejä äitiyspoliklinikalle jonkin äkkiä ilmenneen ongelman vuoksi, ja muutaman kerran vuodessa tilanne on sellainen että jos ei olisi lähetetty, olisi voinut olla pahat jäljet joko äidille tai lapselle.
Tämä on tietysti pieni prosentti kaikista niistä joita me siellä näemme, ja joiden kanssa lähinnä juttelemme yleisesti terveyteen ja hyvinvointiin ja lisääntymiseen liittyvistä asioista.
t. neuvolan terveydenhoitaja
Siksi pidinkin silmät kiinni odotushuoneessa. Tosin vast.ottohuoneeseen oli hieman vaikea sokkona osata, mutta reitti tuli onneksi 9 kuukauden aikana tutuksi ja neuvolan terkkaritkin oppi poistamaan reitiltäni esteet aina kun oli mun neuvolapäivä!